”Det finns en massa fördomar mot bemanning”
Förarna av sjuk- och specialtransporter på MDB Transport i Jordbro ska sägas upp för att ersättas av inhyrd personal. Men än ger de sig inte. I förmiddags lyckades chaufförerna bjuda in chefen på beställningscentralen Sirius till ett möte.
Träffen mellan chaufförerna och Sirius bägge representanter hölls i lunchrummet på MDB Transport, som kör för Sirius. Förarna ville prata kompetens kring körningarna och bemötandet av passagerare som bland annat är dementa, utvecklingsstörda och sjuka personer i liggande transporter.
– Det borde ligga i Sirius intresse att ha kvalitet på sina chaufförer. Vi får fråga hur företaget tänker när de tvingar över förarna inom beställningscentralen till bemanning, resonerade chaufförerna vid ett personalmöte med Transport i förra veckan.
Föraren Pernille Lorenz var besviken efter sammankomsten:
– Jag tyckte inte att vi kom fram till så mycket. Det känns inte som om Sirius koncernchef Nina Anderson lägger sig så mycket i hur underleverantörerna sköter sig. Eller ifall de anlitar bemanningsbolag.
– Vi ville veta vilka krav Sirius ställer på åkerierna som kör för centralen, men
Nina Andersson kunde inte riktigt förklara det. Det handlade om att företagen skulle sköta sig och inte komma in med för mycket avvikelserapporter. Annars pratade Nina mycket om att alla ska tänka positivt, säger Pernille Lorenz.
Transports lokalombudsman Bosse Nilsson, från Stockholmsavdelning 5, deltog också på mötet.
– Koncernchefen gav besked om att månadslöner, som ska omfatta alla som kör för Sirius, även ska gälla för anställda på bemanningsföretag. Om det stämmer blir det ännu mer obegripligt att åkaren ska säga upp fast anställd personal för att i stället ta in ett bemanningsbolag, menar han.
Transportarbetaren får kontakt med koncernchefen, några minuter mellan dagens olika möten. Hon börjar med att betona att företaget Sirius inte anlitar inhyrd personal för sin egen verksamhet.
– Däremot bryr jag mig inte om och lägger mig inte i hur leverantörerna organiserar sitt arbete, så länge jag inte märker av någon skillnad i kvaliteten, anför Nina Anderson.
Med kvalitet syftar hon bland annat på vad som står i företagets arbetspolicy. På hemsidan skriver Sirius bland annat att det ”handlar om att lyssna och förstå varje persons behov”.
Förarna på MDB Transport anser att det blir svårt att upprätthålla den goda kvalitet och det personliga bemötande, som ni bland annat utlovar på Sirius webb. Hur ser du på det?
– Jag får göra mina uppföljningar, men jag kan inte gå in och peta i någon annans företag. Det blir knepigt för mig. Chaufförerna är oroliga för att det blir förändringar och det har jag full förståelse för, men det finns en massa fördomar mot bemanning, säger Nina Anderson.
Efter träffen med Sirius bestämde sig personalen för att begära ett möte med sin arbetsgivare, Bosse Hjert. De har ännu inte fått besked om när uppsägningarna ska träda i kraft och ifall de har möjlighet att få anställning i det tillträdande bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning.
– Exakt datum är inte färdigt än, men de anställda kommer att få besked väldigt snart. Jag vet att Bosse Hjert sitter och jobbar med det nu, förklarar personalansvariga Carl Hurtig på MDB Transport.
Samtidigt laddar åkeriets chaufförer om för sitt nästa drag, att bjuda in en ansvarig landstingspolitiker i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Tanken är att inför landstingsvalet fråga ut den förtroendevalda om dagens system för upphandling av färdtjänst, sjuk- och specialtransporter.
– Så det blir fortsättning följer. Just nu känns det lite motigt och trist att allt är så ovisst. Alla går och bekymrar sig och undrar vad som ska hända. Men hur det än blir tänker vi inte lägga oss.
– Vi ska försöka trycka på där vi kan. Det lät ju inte som om Socialdemokraterna var så nöjda med upphandlingarna heller när Dag Larsson intervjuades i Transportarbetaren, säger föraren Pernille Lorenz.