”Det finns en massa fördomar mot bemanning”

Förarna av sjuk- och specialtransporter på MDB Transport i Jordbro ska sägas upp för att ersättas av inhyrd personal. Men än ger de sig inte. I förmiddags lyckades chaufförerna bjuda in chefen på beställningscentralen Sirius till ett möte.

Träffen mellan chaufförerna och Sirius bägge representanter hölls i lunchrummet på MDB Transport, som kör för Sirius. Förarna ville prata kompetens kring körningarna och bemötandet av passagerare som bland annat är dementa, utvecklingsstörda och sjuka personer i liggande transporter.

– Det borde ligga i Sirius intresse att ha kvalitet på sina chaufförer. Vi får fråga hur företaget tänker när de tvingar över förarna inom beställningscentralen till bemanning, resonerade chaufförerna vid ett personalmöte med Transport i förra veckan.

Föraren Pernille Lorenz var besviken efter sammankomsten:

– Jag tyckte inte att vi kom fram till så mycket. Det känns inte som om Sirius koncernchef Nina Anderson lägger sig så mycket i hur underleverantörerna sköter sig. Eller ifall de anlitar bemanningsbolag.

– Vi ville veta vilka krav Sirius ställer på åkerierna som kör för centralen, men

Nina Andersson kunde inte riktigt förklara det. Det handlade om att företagen skulle sköta sig och inte komma in med för mycket avvikelserapporter. Annars pratade Nina mycket om att alla ska tänka positivt, säger Pernille Lorenz.

Transports lokalombudsman Bosse Nilsson, från Stockholmsavdelning 5, deltog också på mötet.

– Koncernchefen gav besked om att månadslöner, som ska omfatta alla som kör för Sirius, även ska gälla för anställda på bemanningsföretag. Om det stämmer blir det ännu mer obegripligt att åkaren ska säga upp fast anställd personal för att i stället ta in ett bemanningsbolag, menar han.

Transportarbetaren får kontakt med koncernchefen, några minuter mellan dagens olika möten. Hon börjar med att betona att företaget Sirius inte anlitar inhyrd personal för sin egen verksamhet.

– Däremot bryr jag mig inte om och lägger mig inte i hur leverantörerna organiserar sitt arbete, så länge jag inte märker av någon skillnad i kvaliteten, anför Nina Anderson.

Med kvalitet syftar hon bland annat på vad som står i företagets arbetspolicy. På hemsidan skriver Sirius bland annat att det ”handlar om att lyssna och förstå varje persons behov”.

Förarna på MDB Transport anser att det blir svårt att upprätthålla den goda kvalitet och det personliga bemötande, som ni bland annat utlovar på Sirius webb. Hur ser du på det?

– Jag får göra mina uppföljningar, men jag kan inte gå in och peta i någon annans företag. Det blir knepigt för mig. Chaufförerna är oroliga för att det blir förändringar och det har jag full förståelse för, men det finns en massa fördomar mot bemanning, säger Nina Anderson.

Efter träffen med Sirius bestämde sig personalen för att begära ett möte med sin arbetsgivare, Bosse Hjert. De har ännu inte fått besked om när uppsägningarna ska träda i kraft och ifall de har möjlighet att få anställning i det tillträdande bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning.

– Exakt datum är inte färdigt än, men de anställda kommer att få besked väldigt snart. Jag vet att Bosse Hjert sitter och jobbar med det nu, förklarar personalansvariga Carl Hurtig på MDB Transport.

Samtidigt laddar åkeriets chaufförer om för sitt nästa drag, att bjuda in en ansvarig landstingspolitiker i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Tanken är att inför landstingsvalet fråga ut den förtroendevalda om dagens system för upphandling av färdtjänst, sjuk- och specialtransporter.

– Så det blir fortsättning följer. Just nu känns det lite motigt och trist att allt är så ovisst. Alla går och bekymrar sig och undrar vad som ska hända. Men hur det än blir tänker vi inte lägga oss.

– Vi ska försöka trycka på där vi kan. Det lät ju inte som om Socialdemokraterna var så nöjda med upphandlingarna heller när Dag Larsson intervjuades i Transportarbetaren, säger föraren Pernille Lorenz.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.