ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Vi hade förhandlat under ett par månader med en motpart som inte visade någon vilja alls att lösa frågan, trots att vi hade svart på vitt om både löneläget och branschens problem.

Taxi är en näring som präglas av osund konkurrens, överetablering och låga marginaler. Företagen har svårt att lägga vettiga anbud på körningar, när det allt som oftast är lägsta pris som gäller. Samtidigt som oseriösa åkare dumpar priset genom procentlöner – inte sällan kombinerat med olika former av bidrag och annat fusk gällande villkoren för de anställda och säkerheten för passagerarna.

Trots all denna fakta så tvingades vi ta hjälp av medlare innan vi löste problemet med ett nytt avtal. Det var helt enkelt medlarna som fick förklara för arbetsgivarna att de hade fel. Och i detta fall faktiskt saknade både vilja och kompetens att förhandla.

Vi fick de pengar vi begärde. Det märkliga är att medlarna ens behövdes. Samt att uppgörelsen tyvärr inte innehåller någonting gemensamt med vår motpart om arbetet framåt med branschens problem.

Detta nödvändiga arbete var vi i princip överens om när förhandlingarna strandade, men arbetsgivarsidan ramlade ner på ”sandlådenivå” i slutet av medlingen. De ville inte ha någon arbetsgrupp kring detta. Mycket beklagligt måste jag påpeka. Fast vår dörr till samarbete är dock fortsatt öppen så fort motparten ”tjurat” färdigt.

En annan fråga som är högaktuell är budbranschen. Här pratar jag både om våra förhandlingar med Foodora, som fortsätter, och om budföretag som Best och Budbee.

Vad det gäller Best och Budbee så utförs större delen av deras verksamhet för tillfället av underentreprenörer som inte har kollektivavtal. Best har nu lovat att se till att detta ändras, så det är väl dags att leverera nu då, Best? Och då pratar vi om leverans av villkor för de anställda – inte en hemkörning av paket till en kund, där föraren har orimligt dåliga villkor.

Budbranschen är också berörd av så kallade gig-företag som inte ens anställer sin personal. Buden jobbar i stället genom en app på telefonen som fördelar uppdragen, utan att gig-företagen tar något ansvar för dem som utför jobbet.

Här behövs krafttag inte bara av Transport. Både politiker och du som konsument måste ta ett ansvar. Det finns ingen fri frakt och det är alltid en chaufför som utför leveransen. Är inte denna förare värd kollektivavtalets villkor?

Budbee är ett bolag som varken vill teckna kollektivavtal för egen del eller gå med på att kräva det av sina underleverantörer. Att AMF, som ägs gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv, går in i Budbee som delägare är ju om möjligt än mer beklämmande och märkligt. Här hoppas jag verkligen att LO hjälper Transport att sätta tryck i avtalsfrågan.

Avslutningsvis uppmanar jag er alla till fortsatt försiktighet och uthållighet i pandemin. Tillsammans reder vi ut detta på ett så bra sätt som möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.