Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.
Vi hade förhandlat under ett par månader med en motpart som inte visade någon vilja alls att lösa frågan, trots att vi hade svart på vitt om både löneläget och branschens problem.
Taxi är en näring som präglas av osund konkurrens, överetablering och låga marginaler. Företagen har svårt att lägga vettiga anbud på körningar, när det allt som oftast är lägsta pris som gäller. Samtidigt som oseriösa åkare dumpar priset genom procentlöner – inte sällan kombinerat med olika former av bidrag och annat fusk gällande villkoren för de anställda och säkerheten för passagerarna.
Trots all denna fakta så tvingades vi ta hjälp av medlare innan vi löste problemet med ett nytt avtal. Det var helt enkelt medlarna som fick förklara för arbetsgivarna att de hade fel. Och i detta fall faktiskt saknade både vilja och kompetens att förhandla.
Vi fick de pengar vi begärde. Det märkliga är att medlarna ens behövdes. Samt att uppgörelsen tyvärr inte innehåller någonting gemensamt med vår motpart om arbetet framåt med branschens problem.
Detta nödvändiga arbete var vi i princip överens om när förhandlingarna strandade, men arbetsgivarsidan ramlade ner på ”sandlådenivå” i slutet av medlingen. De ville inte ha någon arbetsgrupp kring detta. Mycket beklagligt måste jag påpeka. Fast vår dörr till samarbete är dock fortsatt öppen så fort motparten ”tjurat” färdigt.
En annan fråga som är högaktuell är budbranschen. Här pratar jag både om våra förhandlingar med Foodora, som fortsätter, och om budföretag som Best och Budbee.
Vad det gäller Best och Budbee så utförs större delen av deras verksamhet för tillfället av underentreprenörer som inte har kollektivavtal. Best har nu lovat att se till att detta ändras, så det är väl dags att leverera nu då, Best? Och då pratar vi om leverans av villkor för de anställda – inte en hemkörning av paket till en kund, där föraren har orimligt dåliga villkor.
Budbranschen är också berörd av så kallade gig-företag som inte ens anställer sin personal. Buden jobbar i stället genom en app på telefonen som fördelar uppdragen, utan att gig-företagen tar något ansvar för dem som utför jobbet.
Här behövs krafttag inte bara av Transport. Både politiker och du som konsument måste ta ett ansvar. Det finns ingen fri frakt och det är alltid en chaufför som utför leveransen. Är inte denna förare värd kollektivavtalets villkor?
Budbee är ett bolag som varken vill teckna kollektivavtal för egen del eller gå med på att kräva det av sina underleverantörer. Att AMF, som ägs gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv, går in i Budbee som delägare är ju om möjligt än mer beklämmande och märkligt. Här hoppas jag verkligen att LO hjälper Transport att sätta tryck i avtalsfrågan.
Avslutningsvis uppmanar jag er alla till fortsatt försiktighet och uthållighet i pandemin. Tillsammans reder vi ut detta på ett så bra sätt som möjligt.