”Det fungerar inte om alla förare kommer sista året”
I början av 2008 antog Sverige en lag som innebär att alla chaufförer som kör buss eller lastbil yrkesmässigt måste ha ett särskilt yrkeskompetensbevis. För buss började kravet gälla den 10 september 2008, för lastbilsförare exakt ett år senare.
YKB-kravet omfattar alla länder i EU. För att få beviset, som gäller i fem år, måste föraren genomgå en grundutbildning på 140–280 timmar – beroende på om man fyllt 18 eller 21 år.
Men. För chaufförer som redan var yrkesverksamma när lagen infördes gäller särskilda övergångsbestämmelser. Förenklat innebär det att förarna slipper undan med en fortbildning på 35 timmar.
Länderna kunde själva välja hur lång tid det skulle få ta att fortbilda alla ”gamla” chaufförer – tre, fem eller sju år. Sverige valde sju. Det gör att fristen löper ut den 10 september 2016. Förare som fortsätter köra, utan YKB-kort, gör sig skyldiga till lagbrott.
Anders Jonzon arbetar med utbildningsfrågor på Transportsfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, TYA. Där har YKB varit en het fråga i flera år:
– Grundproblemet är att det krävs framförhållning på åkerierna om man ska ha en chans att hinna utbilda alla förare till 2016. Det finns ganska många som ordnar kurser, men det fungerar ändå inte om alla kommer sista året.
Åkeriföretagen har uppenbarligen valt olika strategier. Allt från att stoppa huvudet i sanden till att börja skicka förare på kurs eller till och med utbilda egna lärare.
För att få beviset måste chauffören alltså ha genomgått grundutbildning eller fortbildning (i vissa fall båda). YKB-kortet gäller sedan i fem år. Därefter måste föraren sätta sig i skolbänken igen och samla ihop 35 nya timmar.
Myndigheterna har slagit fast att tyngdpunkten i utbildningen ska ligga på trafiksäkerhet, förarsäkerhet och miljö, det vill säga minimerad bränsleförbrukning. Skolningen är uppdelad i fem obligatoriska delpass:
Sparsam körning
Godstransporter, bland annat lastsäkring
Lagar och regler
Ergonomi och hälsa
Säkerhet och kundfokus.
Som chaufför kan man ta allt i ett svep, på en veckolång kurs. Men enligt TYA:s Anders Jonzon är det vanligare att åkerier och förare väljer att ta delkurserna en i sänder.
Här befarar TYA problem. Som Transportstyrelsens regler ser ut i dag måste föraren själv samla ihop och hålla reda på intygen från alla delkurser. När chauffören sedan genomgår sista kursen vilar ansvaret på den utbildningsanordnaren att samla in samtliga intyg och rapportera in resultatet till myndigheten. Som i sin tur utfärdar YKB-kortet.
Både Anders Jonzon och TYA:s vd Bill Rehn ser risker med systemet. Föraren kan gå sina delkurser hos olika utbildare. Om ett intyg kommit bort, går det att få ett nytt? Vad händer om en utbildare går i konkurs eller lägger ner verksamheten?
TYA har uppvaktat Transportstyrelsen i flera frågor som rör YKB. En berör just intygen. TYA anser att det hade varit bättre om Transportstyrelsen fått i uppgift att ta emot delrapporter löpande, när föraren väl genomgått en delkurs.
Bill Rehn befarar också fiffel. I en del EU-länder pratas det redan om att YKB-intyg går att köpa för några hundralappar:
– Ju längre tid som går mot september 2016, desto mer frestande blir det nog att förfalska intyg här också.
TYA efterlyser större flexibilitet hos Transportstyrelsen. Bill Rehn skakar uppgivet på huvudet:
– Transportstyrelsen är vårt största hinder just nu. Vi har skrivit dit om flera frågor. Den sista handlar om möjligheter till distansutbildning. Som det är nu är det inte tillåtet.
I chaufförskretsar väcker YKB huvudbry. Transportarbetaren har pratat med förare som beskriver utbildningen som meningslös.
En del undrar också hur YKB kommer att fungera vid internationella transporter. Sverige valde längsta möjliga tid för att införa EU-direktivet, alltså sju år. Danskarna tog tre år. Det innebär att alla danska lastbilsförare måste kunna visa upp YKB-kort redan från september 2012.
Vad gäller för svenska förare som fastnar i en dansk poliskontroll? I EU-bestämmelserna sägs att det är hemlandets regler som ska gälla. Alltså svensk lag. Svenska förare som fick sina behörigheter före 2009 behöver inte visa upp YKB-bevis i Danmark eller andra EU-stater förrän hösten 2016.
Men både Bill Rehn och Anders Jonzon ifrågasätter om systemet kommer att fungera. Bill Rehn säger:
– Man kan ju fundera över om alla poliser i exempelvis Italien klarar att hålla reda på exakt vad som gäller i 29 andra EU- eller EES-stater. Mitt råd är att utlandsförare ser till att få sitt Yrkeskompetensbevis så fort som möjligt.