coronavirus, Covid 19
Close
Coronavirus.
Close
corona

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

1. Stanna hemma

Myndigheterna uppmanar alla som känner sig sjuka att inte gå till arbetsplatsen. Det gäller även om du bara känner dig lite småkrasslig, vid lindriga eller vaga symtom.

2. Sjukanmäl dig till arbetsgivaren

Karensdagen slopades den 11 mars. Från den dagen får du ersättning från första dagen du är hemma och sjuk. Regeringen har slopat karensavdraget fram till och med den 31 maj. Staten betalar ut sjukpenning för första dagen. Regeringen föreslår också att staten tar över alla sjuklönekostnader under april och maj. Men sjukanmälan görs som vanligt till arbetsgivaren.
Uppdatering 6 april: För att få ersättning för karens måste du ansöka hos Försäkringskassan. Arbetsgivaren gör som vanligt karensavdraget för första sjukdagen. Du kan söka ersättning retroaktivt från och med den 11 mars och framåt. Försäkringskassan kommer från den 7 april att ha en särskild e-tjänst på Mina sidor för att ansöka om ersättningen. Den betalas ut 3 – 5 dagar efter att ansökan kommit in. Det slopade karensavdraget vid sjukskrivning gäller också om du är arbetslös och föräldraledig.

3. Smittbärarpenning

Covid-19 klassas som allmänfarlig sjukdom. Finns det risk att du sprider smitta har du därför rätt till smittbärarpenning. Det är Försäkringskassan som betalar ut pengarna, motsvarande 80 procent av lönen upp till en brytpunkt på omkring 30 000 kronor i månaden. Inget karensavdrag.

4. Slopat läkarintyg

Först efter 14 dagar krävs läkarintyg, inte som tidigare en vecka. Det kommer att gälla under en period. Om du är sjuk längre än två veckor betalar Försäkringskassan som tidigare ut sjukpenning.

5. Extra pengar med kollektivavtal

Alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal har rätt till avtalspengar vid längre sjukdom. Om du är sjuk längre än 14 dagar betyder det att du får runt 90 procent av lönen, oavsett inkomst.

6. Ansök om avtalspengar

Du som arbetar som privatanställd inom LO:s avtalsområden måste ansöka om de extra pengarna, avtalspengarna. Det görs hos Afa försäkring.

7. Korttidsarbete införs tidigare

Kortar arbetsgivaren arbetstiden på grund av arbetsbrist har du som anställd rätt till minst 80 procent av din vanliga lön. Det enligt ett nytt system för ersättning som införs redan den 1 maj i stället för som planerat i augusti.

8. Nytt system för korttidspermittering

Anställda som permitteras får ut minst 90 procent av ordinarie lön. Den här typen av korttidspermittering ska tillämpas från den 16 mars och året ut. Arbetsgivarens kostnader ska minska med hälften tack vare att staten går in och subventionerar. Som mest kan en anställd permitteras på 60 procent, och alltså ha kvar 40 procents arbetstid. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen om att räkna ut permitteringslönen så att normalt inkluderade ersättningar, som ob-tillägg och skifttillägg, tas med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.