Max Torell, bärgare
Close
Max Torell säger att han är lösningsfokuserad. Bara vid extrem rusningstrafik tvingas han kalla på Trafikverkets vägassistansbilar.
Close
Arbetsplats: Bärgningsbil

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Max Torell säger att det kan bli en lugn fredagskväll, men lika väl en hektisk och dramatisk. Vi åker mot centrum av Göteborg på ett larm.

Han tänder de orange varningsljusen när vi närmar oss en stor Porsche som blockerar framfarten på Aschebergsgatan i Vasastan mitt i rusningstrafiken. Han trixar sig fram, och stannar framför bilen i gatans enda fil. Max Torell sätter på blåljusen på bärgningsbilen. Kön bakom oss växer ända ner till Vasaplatsen.

Han lägger sig på marken under den eldrivna Porschen med benen långt utsträckta mot gatan för att sätta fast dragkroken. Då passar flera bilister på att köra förbi honom.

– En bärgningsbil är rätt lätt att känna igen på färgen och storleken. Och jag har varningsljusen på. Ändå väljer de att passera mig uppe på refugen. Det är både farligt och olagligt, konstaterar han.

– Man får se sig för, men det går inte att vara rädd i det här yrket. Blir jag påkörd så blir jag.

Porschen är snart fastspänd på flaket. Max Torell kör mot verkstaden.

– Jag känner till en bärgare som dog, och en som blev allvarligt skadad. Jag har klarat mig för att jag är överförsiktig. Folk har ingen respekt. De kör om oss i 140 kilometer i timmen i mitt körfält där jag står. En bilist tvärbromsade och fick stopp precis innan mitt flak.

Max Torell hjälper Eddie Johansson och Amanda Danz med deras Oldsmobile från 1955. Foto: Peter Olofsson
Max Torell hjälper Eddie Johansson och Amanda Danz med deras Oldsmobile från 1955. Foto: Peter Olofsson

Noga med säkerheten

Han är anställd av Baltens åkeri och säger att han är noga med säkerheten när han har larmansvar.

– Alla som jag basar över ska få sova, för jag vet att det kan bli farligt om man missköter vilan.

Farliga trafikanter är ett problem, de kriminella ett annat. Han har blivit mordhotad två gånger.

– Jag skulle bärga en lyxig Mercedes. Allt var lugnt hade jag fått veta, tjuven hade gett sig av. Kronofogden skulle ha bilen. Då trycker någon en pistolmynning mot mitt bakhuvud med orden: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Jag gav honom bilen och ringde polisen. Tre timmar senare bärgade jag bilen igen efter att polisen hade stoppat honom.

Hot förekommer

På nätterna handlar det mest om att bärga bilar efter galna fortkörningar. Inte sällan är det kriminella som övergett sina flyktbilar. Oftast behöver Max Torell inte träffa dem. Men hot har förekommit då och då.

– De lutar sig ut genom rutan och hojtar att de ska slå ihjäl oss. För att jag har stängt trafiken.

Märkligt nog har han inte blivit mordhotad en enda gång i Göteborg, dock i Skåne. I Ängelholm hade 46 bilar parkerat fel, emot skyltningen som tydligt aviserade kommande vägarbete. Det blev Max Torells och hans kollegors jobb att bärga bort alla 46 bilarna.

– Sedan kom alla bilägarna in på bärgningsfirmans kontor och var förbannade. ”Det fanns ingen skylt”, och ”ni har fan ingen rätt att ta min bil”, fick vi höra. En kille med en vräkig Audi mordhotade oss. De värsta kunderna är överklassen. De tror de kan göra som de vill. Många ser oss som lägre stående, för de vet inte vad vi tjänar.

Problemet med de nya bilarna är att de ofta blockerar trafiken helt för att de inte går att rulla bort. Med fyra låsta hjul tvingas Max Torell ofta lägga bilarna på glidklackar och dra upp dem på flaket. En amerikanare är däremot en lätt bärgning. Foto: Peter Olofsson
Problemet med de nya bilarna är att de ofta blockerar trafiken helt för att de inte går att rulla bort. Med fyra låsta hjul tvingas Max Torell ofta lägga bilarna på glidklackar och dra upp dem på flaket. En amerikanare är däremot en lätt bärgning. Foto: Peter Olofsson

Nöjd med jobbet

I snitt får han ut 35 000 kronor i månaden på en normal heltidstjänst. Under vintern mer. Dessutom ger jourer, kvällar och nätter många timmar kompensationsledigt.

–Jag har aldrig varit så mycket ledig och tjänat så bra, utbrister Max Torell.

Han gillar sitt jobb.

– Det är nästan ett annat yrke än andra chaufförsjobb eftersom vi får så mycket motion och jobbar så nära människor. Belöningen är alla som är tacksamma.

Han minns särskilt en kvinna som han räddade livet på.

– Hon landade på taket. Jag drog ut henne ur bilen och alldeles efteråt började bilen brinna. Jag har hjälpt många människor i nöd och chock, och även gjort livräddande insatser.

Multitaskar

Innan ett jobb ens är avslutat får han en ny körning. Efter klockan 18 tar han över ledningen för Baltens bärgningstjänst. Max Torell multitaskar: han kollar verkstäder, talar med kunder med sin energiska och positiva röst, samtidigt som han rakt och trevligt fördelar uppdrag till de andra bärgarna. Han gillar ansvaret.

Det mesta är punkteringar och nya bilar med startproblem, ofta har de låst sig helt. En kund står vid Lindholmen med en gigantisk eldriven suv. Han kan varken slå av strömmen eller köra.

”Displayen visar allvarligt fel”, hojtar han till Max i telefonen som svarar lugnt: ”Jag tror jag kan fixa det”.

– Problemet med de nya bilarna är att de ofta blockerar trafiken helt, för de går inte att rulla bort. Med fyra låsta hjul tvingas jag ofta lägga bilarna på glidklackar och dra upp dem på flaket.

Max Torell har ADD, men med rätt mediciner har han numera lätt för att möta folk. Under våra fem timmar på uppdrag i Göteborg handskas han flyhänt med allt från lyxbilsägare till veteranbilsentusiaster, och darrar aldrig på manschetten vad han än ställs inför. Foto: Peter Olofsson
Max Torell har ADD, men med rätt mediciner har han numera lätt för att möta folk. Under våra fem timmar på uppdrag i Göteborg handskas han flyhänt med allt från lyxbilsägare till veteranbilsentusiaster, och darrar aldrig på manschetten vad han än ställs inför. Foto: Peter Olofsson

Fixa i stället för  bärga

På plats mäter han i stället batteriets laddning som ger maxutslag. Han öppnar luckan bak och nollställer systemet genom att ta bort strömkablarna. Sedan startar han bilen och rekommenderar ägaren att lämna in den för servicekontroll. Kunden är lättad och glad för att han slapp bärgning.

– Det svåraste kan annars vara att få av bilen från flaket när hjulen låst sig, säger Max Torell och förklarar varför han alltid i första hand försöker fixa bilen i stället för att bärga.

Max Torell arbetade i vården med bland annat dementa innan han blev bärgare. Erfarenheterna behövs.

– 80 procent av jobbet är människoarbete. Många är stressade och förvirrade vid olyckor. Då sätter jag dem i passagerarsätet och säger: ”ta det lugnt så fixar jag bilen”.

En livsstil

Max Torell säger att bärgarjobbet snarare är en livsstil än ett arbete. Även på fritiden rycker han in på ren instinkt.

– En kvinna körde om mig i hög fart och snurrade flera varv innan hon voltade och rullade ner i ett dike. Jag försökte hjälpa henne, men hon sprang in i skogen med blodigt huvud. Hon var drogpåverkad. Ibland har jag fått vara med och plocka upp kroppsdelar efter dödsolyckor och lägga dem på en uppsamlingsplats.

Bärgare ska följa hastighetsbegränsningar och andra trafikregler. Utom när polisen ger klartecken.

–Då är det fri fart under ansvar, säger Max Torell och skrollar fram några bilder från mobilen på svåra olyckor.

Han började för sju år sedan efter att ha sett tv-serien Vägens hjältar. Max Torell gillar det mångsidiga i jobbet: Han beskriver det som att han är både ”psykolog”, ”bilmekaniker” och bärgare.

– Jag vill hjälpa människor. Det är också ett fritt arbete. Jag har ingen chef som andas mig i nacken.

Gemenskap

Han uppskattar också gemenskapen på bärgningsföretaget.

– Jag bor med de andra bärgarna i firmans lokaler under arbetspassen. Vi har kök och gym och allt. När jag är ledig bor jag hos kompisar i Ängelholm. Så jag sparar mycket pengar.

Han talar om skulderna som har hängt över honom, om skräckbreven från kronofogden. Han köpte amerikanska lyxbilar som han inte kunde betala.

– Under lång tid brydde jag mig inte. Jag hade inte råd att betala för parkeringen, så jag fick böter. Nu har jag betalat av alla skulder, jag är fri.

Han har inte haft semester sedan han var sjutton, nu är han 29 år. Behovet av pengar har tvingat honom att jobba jämt.

Max Torell gillar det mångsidiga i jobbet: Han beskriver det som att han är både ”psykolog”, ”bilmekaniker” och bärgare. Peter Olofsson
Max Torell gillar det mångsidiga i jobbet: Han beskriver det som att han är både ”psykolog”, ”bilmekaniker” och bärgare. Peter Olofsson

Add (en form av adhd)

Max Torell mobbades redan i femte klass när han blev kompis med andra mobbade barn. Först vid 24 års ålder fick han diagnosen add (attention deficit disorder, läs mer i faktarutan här intill).

– Nu har jag fått mediciner så jag kan hantera svårigheterna. Jag har haft problem med koncentrationen och det sociala hela livet, jag har inte vågat prata med folk.

Av det märks inget alls nu. Han berättar också om bästa kompisen på firman.

– Vi gillar varandra, men bråkar ofta.

Max Torell säger att han är lösningsfokuserad. Bara vid extrem rusningstrafik tvingas han kalla på Trafikverkets vägassistansbilar som då stänger av trafiken.

– Jag hatar att se problemen. 98 procent av jobben löser jag själv.

Pyspunka

Max Torell hoppar in i bilen och tar emot nästa larm. En tre ton tung Audi har pyspunka i Mölnlycke. Han plockar fram lagningssatsen och tar av det gigantiska hjulet. Han letar systematiskt efter hålet medan han pillar bort stenar i skårorna.

– Det sitter på insidan och går inte att laga. Bilen måste bärgas. Som vanligt finns det inget reservhjul nuförtiden. Man blir tvungen att åka till verkstaden och betala, säger han och ler åt biltillverkarnas slughet.

Ägaren bryr sig inte, det är firmans bil.

I fyra timmar har vi åkt kors och tvärs över staden och assisterat bilister. Det är äntligen dags för mat på en snabbmatsrestaurang i Mölndal.

Efteråt fotar han mätarställningen på Audin och droppar vant nycklarna i verkstadens brevlåda i det mörklagda industriområdet.

Minns starten

Max Torell minns starten på karriären när han var klar med den ettåriga yrkesutbildningen till lastbilschaufför. Utan att ha en aning om hur en bärgningsbil funkar.

– Jag läste på knapparna ”flak upp” och ”flak ner”.

Han fattar displayen till flaket och berättar om första bärgningsjobbet. Hans uppdrag var att hämta en bil som hade landat i ett stengärde efter en olycka under natten.

– Då gick en hydraulslang på bärgningsbilen och jag kunde inte göra något.

Han letade efter en jourverkstad som bytte slangen. Bärgningen tog fem timmar.

– Men jag klarade det och fortsatte. Jag tror att jag kommer att jobba som bärgare resten av mitt liv. Jag har testat vanliga chaufförsjobb. Det var jättetrist.

Krav på TMA-fordon

Varje år inträffar omkring 300 trafikolyckor med personskador i samband med vägarbeten, skriver Trafikverket i rapporten Trafikolyckor vid vägarbeten 2003–2021. Totalt inträffade 74 dödsolyckor under perioden.

Svenska Transportarbetarförbundet som organiserar bärgare har fört fram ett krav på att bärgningsbilar med påkörningsskydd, TMA (truck mounted attenuator), ska användas. Flera bärgare har skadats svårt vid påkörningsolyckor.

Riskerna har dessutom ökat i takt med högre hastigheter och bilförare som knappar på telefoner och gps:er bakom ratten. Men någon lagändring har inte skett, med motiveringen att det är arbetsgivarens ansvar att göra en riskbedömning när TMA-bilar ska användas.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Foto: John Antonsson
Martin Miljeteig. Foto: John Antonsson

Martin Miljeteig arbetar som central arbetsmiljöombudsman för Svenska Transportarbetareförbundet.

Vad kan bärgare göra förutom att se sig för?

– Allra bäst är att kräva avstängning genom blåljusgrupperna och omdirigering av trafik. Sedan kommer TMA-fordon. Som vi ser det ska arbetsgivare skapa en säker plats att bärga, vilket oftast innebär att använda TMA-fordon. Kan inte arbetsgivaren göra det ska man inte tillåta att bärgningen utförs, det är för farligt, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Dan Johansson, Robert Savela

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?