Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri.
Close
Månadens medlem

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Vägen slingrar sig fram genom det försommargröna landskapet. På ängarna betar kor och rapsfälten är alldeles gula. Ebba Nyberg njuter av utsikten från hytten när hon kör mellan bondgårdarna i Sörmland för att hämta mjölk.

– Gårdarna ligger så fint här ute, säger hon.

Fyra gårdar ska hon till i kväll, innan hon har fyllt tanken och det är dags att köra upp till mejeriet.

Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén
Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén

– Jag varierar mellan två rutter. Varannan kväll kör jag ekomjölk till Stockholm och varannan kväll hämtar jag vanlig mjölk som ska till mejeriet i Vimmerby eller Linköping, säger hon.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort.

Ebba tyckte att det lät som ett spännande yrke och lockades av att man kan jobba med så många olika saker inom transport. Hon gick transportprogrammet på gymnasiet och hade fast jobb som betongbilschaufför redan innan hon tog studenten. Sedan körde hon dumper och hjullastare i Aitikgruvan i Gällivare i ett halvår innan hon fick sitt nuvarande jobb för två och ett halvt år sedan.

– Det är helt underbart, jag vill aldrig sluta, säger hon.

Vad är det bästa med jobbet?

– Jag vill säga ALLT. Bönderna och kollegorna är så himla trevliga och det är så härligt att åka runt mellan alla vackra gårdar. Särskilt så här års när det är ljust så sent. Det är fantastiskt att se både solnedgång och soluppgång. Det är aldrig stressigt heller, för vi har ofta en timmes marginal innan vi ska lämna över bilen. Det här är ett riktigt mysjobb.

Arbetstiderna är också ett plus. Ebba älskar att jobba natt och trivs med att arbeta sju nätter och ha ledigt i sju.

– Det blir som semester varannan vecka, säger hon.

– Och så har jag en bra chef som verkligen bryr sig om oss. Jag skulle inte vilja ändra något. Det enda dåliga jag kan komma på är att det ibland är halt på vägarna på vintern.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén
Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén

Ebba växte själv upp på landet utanför Katrineholm och hennes morbröder är mjölkbönder. Nu bor hon i lägenhet i Katrineholm, men drömmer om att flytta ut på landet igen i framtiden.

En annan dröm är att ha ett eget åkeri som det hon jobbar på.

– Jag vill gärna driva eget och det här känns som ett tryggt alternativ. Vad som än händer så måste bönderna alltid få sin mjölk hämtad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.