”Det här är ren avtalsshopping!”
Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.
I går (den 2 september) möttes Transport och arbetsgivarna i Svenska flygbranschen på central nivå för att förhandla om Gate gourmets planerade omorganisation. Det vill säga byte av avtal, införande av så kallade kombinationstjänster med nya arbetsuppgifter och en hyvling av flertalet tjänster från full tid till deltid. Det var en så kallad §11-förhandling enligt medbestämmandelagen (mbl). Den innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling om man planerar viktiga förändringar av verksamheten eller arbets- och anställningsförhållanden.
Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren berättar att parterna avslutat förhandlingarna och sammanfattar Transports inställning:
– Vi anser att företaget inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet eftersom det är svårt att se vad omorganisationen består av. Underlaget är för dåligt utformat.
Per-Olof Norgren tar kombinations-tjänsterna som exempel.
– Vad menar Gate gourmet med det? Företaget talar inte om hur mycket våra medlemmar ska breda mackor och diska och hur mycket de ska köra ut mat och dryck till planen. Det senare är alltså arbetsuppgifter som de har nu, på Transports avtal.
Svenska Flygbranschen hävdar däremot att bolaget uppfyllt sin förhandlingsplikt, konstaterar P-O Norgren.
Några varsel om uppsägningar av personal har ännu inte lagts av Gate gourmet.
– Mbl §11-förhandlingar på central nivå är ovanliga. De är till för att arbetsgivarna ska kunna lägga fram förslag och diskutera med facket lokalt.
I det här fallet är oenigheten så stor att Transports flygavdelning och bolaget inte kunnat enas om ett gemensamt protokoll, utan skrivit olika.
– Arbetsgivarens protokoll har jag inte fått se, bara Transports. Där förs många brister i arbetsmiljön fram, säger Per-Olof Norgren.
Transportarbetaren bad Gate gourmets vd (general manager) Kimmo Piri ge sin syn på och kommentera den kritik som riktas mot företagets omorganisation.
– Jag får tyvärr inte säga något. Vi har en policy att hänvisa alla frågor till företagets mediaavdelning i Zürich.
En stund senare skickar Kimmo Piri kontaktuppgifter till kommunikatören Nancy Jewell i Schweiz, via sms. ”Hon har tyvärr inget telefonnummer men hon nås på njewell@gategroup.com”, skriver han. Transportarbetaren återkommer om detta.