Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

1. Speciell anställningsform

En behovsanställd som jobbar inom bevakning har inget fast arbetstidsmått och får timlön. Som behovs­anställd ska man ha fått skriva på ett anställningskontrakt, men där finns inga garanterade timmar.

Själva grunden till att anställningsformen finns är att bevakningsföretag säljer bevakningstimmar. De vill inte anställa fler personer än de har kontrakt för. Men då människor blir sjuka eller vabbar behövs någon som hoppar in.

Den som jobbar på ett auktoriserat bevaknings­bolag måste vara godkänd av Länsstyrelsen och ha en utbildning. Därför underlättar det att ge extrapersonalen ett löpande anställningskontrakt.

2. Turordning och rätt till fast ­arbetstidsmått

I kollektivavtalet finns det regler som reglerar hur behovsanställda får användas och hur turordningen mellan de behovsanställda ska se ut. Om facket och arbetsgivarna inte kommer överens om annat ska först deltidsanställda med fast arbetstidsmått erbjudas arbetspass och därefter behovsanställda enligt en turordningslista, där den som jobbat längst först ska erbjudas arbetspass. 

En behovsanställd har rätt att säga nej till erbjudna arbetspass och det ska inte heller leda till att arbetsgivaren ringer mer sällan, eftersom det är tiden på anställningskontraktet som ska avgöra vem som erbjuds jobb först, inte vem som oftast tackar ja.

Kollektivavtalet ger arbetsgivaren rätt att göra vissa avsteg från de behovsanställdas turordningslista, om det finns personer med särskilda kvalifikationer i form av utbildning eller tidigare erfarenhet.

3. Rätt till del-  eller heltid?

En behovsanställd som jobbat i nio månader ska enligt kollektivavtalet kunna få ett bekräftat arbetstidsmått. Det innebär att arbetsgivaren ska kolla hur mycket en person jobbat och därefter erbjuda antingen deltidsanställning med ett visst antal timmar i veckan eller heltidsanställning.

Här tittar man på de nio senaste månaderna, men juni, juli och augusti räknas inte in, eftersom det är semestertider. Arbetsgivar­na vill kunna avvända de behovsanställda som semestervikarier. Har du varit anställd under sommar­månaderna återstår endast sex månader i beräkningen.  

I avtalet står det att arbetsgivaren ska erbjuda tillsvidareanställning om arbetet skett regelbundet och kommer att fortsätta göra det.

4. Ska man få ett ­schema?

I praktiken ser det olika ut på olika arbetsställen. Vissa behovsanställda har scheman. Men enligt Transports uppfattning är en förutsättning för behovsanställning att det är tillfälligt i sin natur, till exempel att en kollega är sjuk eller att en kund beställt fler bevakningstimmar. Alltså att det inte är planerbart. Därför kan det vara en god idé att kontakta facket om man är behovsanställd och har jobbat på schema en längre period.

En behovsanställd som erbjuds en annan anställningsform har rätt att säga nej, och det ska inte påverka platsen i turordningslistan bland behovsanställda. Däremot måste den anställde säga till arbetsgivaren, om man önskar att en ny niomånadersperiod ska räknas.

5. Uppsägning av behovsanställd

Arbetsgivaren får säga upp en behovsanställd som inte har jobbat på 12 månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Kultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.