Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll
Snabbkoll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

1. Speciell anställningsform

En behovsanställd som jobbar inom bevakning har inget fast arbetstidsmått och får timlön. Som behovs­anställd ska man ha fått skriva på ett anställningskontrakt, men där finns inga garanterade timmar.

Själva grunden till att anställningsformen finns är att bevakningsföretag säljer bevakningstimmar. De vill inte anställa fler personer än de har kontrakt för. Men då människor blir sjuka eller vabbar behövs någon som hoppar in.

Den som jobbar på ett auktoriserat bevaknings­bolag måste vara godkänd av Länsstyrelsen och ha en utbildning. Därför underlättar det att ge extrapersonalen ett löpande anställningskontrakt.

2. Turordning och rätt till fast ­arbetstidsmått

I kollektivavtalet finns det regler som reglerar hur behovsanställda får användas och hur turordningen mellan de behovsanställda ska se ut. Om facket och arbetsgivarna inte kommer överens om annat ska först deltidsanställda med fast arbetstidsmått erbjudas arbetspass och därefter behovsanställda enligt en turordningslista, där den som jobbat längst först ska erbjudas arbetspass. 

En behovsanställd har rätt att säga nej till erbjudna arbetspass och det ska inte heller leda till att arbetsgivaren ringer mer sällan, eftersom det är tiden på anställningskontraktet som ska avgöra vem som erbjuds jobb först, inte vem som oftast tackar ja.

Kollektivavtalet ger arbetsgivaren rätt att göra vissa avsteg från de behovsanställdas turordningslista, om det finns personer med särskilda kvalifikationer i form av utbildning eller tidigare erfarenhet.

3. Rätt till del-  eller heltid?

En behovsanställd som jobbat i nio månader ska enligt kollektivavtalet kunna få ett bekräftat arbetstidsmått. Det innebär att arbetsgivaren ska kolla hur mycket en person jobbat och därefter erbjuda antingen deltidsanställning med ett visst antal timmar i veckan eller heltidsanställning.

Här tittar man på de nio senaste månaderna, men juni, juli och augusti räknas inte in, eftersom det är semestertider. Arbetsgivar­na vill kunna avvända de behovsanställda som semestervikarier. Har du varit anställd under sommar­månaderna återstår endast sex månader i beräkningen.  

I avtalet står det att arbetsgivaren ska erbjuda tillsvidareanställning om arbetet skett regelbundet och kommer att fortsätta göra det.

4. Ska man få ett ­schema?

I praktiken ser det olika ut på olika arbetsställen. Vissa behovsanställda har scheman. Men enligt Transports uppfattning är en förutsättning för behovsanställning att det är tillfälligt i sin natur, till exempel att en kollega är sjuk eller att en kund beställt fler bevakningstimmar. Alltså att det inte är planerbart. Därför kan det vara en god idé att kontakta facket om man är behovsanställd och har jobbat på schema en längre period.

En behovsanställd som erbjuds en annan anställningsform har rätt att säga nej, och det ska inte påverka platsen i turordningslistan bland behovsanställda. Däremot måste den anställde säga till arbetsgivaren, om man önskar att en ny niomånadersperiod ska räknas.

5. Uppsägning av behovsanställd

Arbetsgivaren får säga upp en behovsanställd som inte har jobbat på 12 månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.