Genrebild taxi i Stockholm
Close
Stockholms centralstation. Taxi Stockholms åkare omfattas av kollektivavtal.
Close
Avtal 2021

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

För första gången på många år drar det ihop sig till konflikt inom taxi. I ett första skede har fackförbundet Transport varslat om:

  • blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal.
  • och blockad mot övertids- och mertidsarbete.

Vad betyder det för dig som kör taxi? Transportarbetaren har sammanställt frågor och svar:

Vad handlar tvisten om?

Ett nytt kollektivavtal för taxiförarna. Ett sådant avtal gäller för alla chaufförer på företag som binds av avtal – antingen genom att de gått med i arbetsgivarorganisationen. Eller tecknat avtal direkt med Transport, så kallat hängavtal.

Varför har Transport varslat om stridsåtgärder?

– I januari tvingades vi avbryta förhandlingarna med arbetsgivarna. Vi är inte överens om de kommande lönehöjningarna och vad de ska beräknas på. Arbetsgivarna vill inte ge taxiförarna samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden, förklarar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Vilka företag omfattas av stridsåtgärderna?

– Kampen om ett nytt avtal förs mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Varslet och stridsåtgärderna riktas mot företag som är med i BA. Inte företag med hängavtal eller bolag som saknar avtal helt, fortsätter Tommy Wreeth.

Vilka förare omfattas primärt av konflikten?

– Det gäller chaufförer som är anställda i företag anslutna till BA, exempelvis samtliga åkerier i Taxi Stockholm.

Vad innebär stridsåtgärderna?

– Företag som omfattas av varslet får inte nyanställda personal eller hyra in förare. Blockad mot nyanställningar gäller såväl fasta anställningar som visstider.

– Vi har också varslat om blockad mot mertids- och övertidsarbete. Mertid är när deltidsanställda jobbar mer, fler timmar, än de som anges i anställningsbeviset. I och med varslet ska deltidarna säga nej till mertid.

Och blockaden mot övertid?

– Heltidsanställda förare som berörs ska inte jobba någon övertid. Normal heltid är 166,4 timmar i månaden, för anställda som schemaläggs även röda dagar.

– Tyvärr är det vanligt att chaufförer kör på procentlön och disponerar bilen 12–13 timmar per dygn. Det innebär ofta massor av övertid. I de fallen bör man begära att få ett schema på 166,4 timmar på en månad. Eller 38,25 timmar i veckan. Mer än så ska föraren inte jobba under konflikten. Blir lönen dålig: kräv garantilön enligt avtalet!

Många förare är timanställda och rycker in vid behov? Vad gäller för dem?

– Vår uppfattning är att timanställda ska jobba de arbetspass de är schemalagda på när konflikten bryter ut klockan 06:00 den 15 februari. Man ska inte jobba fler pass. Och är man uppsatt på jobb, och har procentlön, har man rätt till minst garantilön.

Hur ska förarna agera under konflikten?

Transports avtalssekreterare Peter Winsten säger:

– Chaufförer som är medlemmar i Transport och jobbar i BA-företag ska rätta sig efter stridsåtgärderna när de träder i kraft.

Och vad gäller för chaufförer som inte är med i Transport, men jobbar i BA-anslutna företag?

– Det första de bör göra, säger Peter Winsten, är förstås att gå med i facket! Varje ny medlem är viktig. Det kommer att bli svårt att förändra branschen och förbättra taxiförarnas villkor, om inte fler är fackligt organiserade.

– Vill man ändå inte gå med i Transport bör man åtminstone respektera varslet och förhålla sig neutral under konflikten. Det vill säga inte utföra sådant arbete som är försatt i blockad. Tala gärna om för arbetsgivarna att ni kommer att iaktta neutralitet.

Under årens lopp har Transport åtskilliga gånger varslat om nyanställnings-, inhyrnings- och övertidsblockad. Bland annat för lastbilschaufförer. På åkeriområdet uppmanades förarna då att ställa bilen på en lämplig parkeringsplats, om arbetstiden tog slut innan man hann hem.

Hur ska taxi- och färdtjänstförarna göra om arbetstiden tar slut? Att bara ställa bilen vid vägkanten med passagerare i är antagligen en dålig lösning…

Tommy Wreeth säger:

– Frågan är komplicerad och här krävs omdöme. Förarna kan inte riskera liv och lem på resenärerna. En viktig åtgärd är att säga nej till körningar i slutet av arbetspasset, om föraren misstänker att man inte hinner utföra resan inom ordinarie arbetstid.

– Jag förutsätter också att beställningscentralerna respekterar vårt varsel och inte lägger ut körningar som kan dra ut på tiden.

Om jag är medlem i Transport och jobbar på ett BA-företag. Kan växeln eller åkaren ändå tvinga mig att jobba övertid?

– Nej, det är ett brott mot blockaden. Om vi får reda på att arbetsgivare försöker kringgå blockaden kommer vi omedelbart att trappa upp stridsåtgärderna mot de företagen. Då kan det bli fråga om total arbetsnedläggelse, strejk.

I taxibranschen finns ett utbrett missnöje med löner, arbetstider och andra villkor. Det gäller bland förarna, men också bland åkarna. Kan förare och åkare som inte omfattas av stridsåtgärderna ändå visa sympati på något sätt?

– Det är viktigt att chaufförerna håller ihop nu. Samtidigt är det angeläget att anställda inte äventyrar sina anställningar. Vi håller på och tar fram informationsblad, som alla förare kan få. Även de som inte är direkt involverade i konflikten.

Medlare har kopplats in i konflikten. Vad betyder det?

– Vid alla arbetsmarknadskonflikter kopplas medlare in. Transport brukar inte gilla medling, men den här gången blir det intressant att se vad medlarna anser. Jag har svårt att se hur de ska kunna stödja arbetsgivarnas linje att taxiförarna ska ha mindre lönehöjning än alla andra.

Kommer Transport att trappa upp konflikten, om ingen uppgörelse nås?

– Ja, vi har utarbetade planer för det. Vad de innehåller ligger vi än så länge lågt med.

Har förare som får lägre inkomst i och med blockaderna rätt till ersättning från Transport?

– Nej, inte i första skedet. Det är bara om vi går vidare med strejk som förbundet beslutar om konfliktersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jacobsen:
    10 februari, 2021

    Jag hoppas ni strider för ett enda kollektivavtal denna gång som inte inbegriper procentlön under några omständigheter. Ett avtal som omfattar alla med antingen månads eller timlön samt OB. Ett avtal som inte går att tolka åt det ena eller andra hållet i upphandlingar. Ett avtal som det offentliga och företag borde skämmas om de inte hänvisar till vid alla upphandlingar där alla chaufförer omfattas om de så bara kör enstaka uppdrag i månaden. Endast på detta sätt kan inköpare runt om i landet känna en trygghet i att de upphandlar till schyssta villkor. Övriga som väljer att stå utanför kollektivavtal och medlemskap i vare sig Transport eller BA får gärna fortsätta med procentlöner eller vad de vill men då uteslutande försörja sig på ren taxikörning. Allt bör gälla i takt med att nya upphandlingar påbörjas. Så tar vi ett stort steg framåt då de flesta större aktörer är intresserade och ofta helt beroende av uppdrag för det offentliga.
    Om vi skall fortsätta ha olika avtal som är fallet idag med möjlighet till olika tolkningar hoppas jag innerligt att vi som uteslutande arbetar inom sjuk, skol eller färdtjänsttransporter kommer så långt ifrån taxi som det överhuvudtaget är möjligt. Att vi får en egen sektion inom det snaraste och slipper bli behandlade som taxichaufförer. Vi skall ha en grundlön som åtminstone ligger i nivå med de sämst betalda. Det har jag inte idag
    Jag arbetar som sjuk och färdtjänsttransportör i ett specialfordon under Skånetrafiken och är medlem i Transport sedan flera år.
    Ni har min fulla support.
    Nu kämpar vi på.
    Mvh Peter Jacobsen

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.