Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!
Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.
För första gången på många år drar det ihop sig till konflikt inom taxi. I ett första skede har fackförbundet Transport varslat om:
- blockad mot nyanställningar och inhyrning av personal.
- och blockad mot övertids- och mertidsarbete.
Vad betyder det för dig som kör taxi? Transportarbetaren har sammanställt frågor och svar:
Vad handlar tvisten om?
Ett nytt kollektivavtal för taxiförarna. Ett sådant avtal gäller för alla chaufförer på företag som binds av avtal – antingen genom att de gått med i arbetsgivarorganisationen. Eller tecknat avtal direkt med Transport, så kallat hängavtal.
Varför har Transport varslat om stridsåtgärder?
– I januari tvingades vi avbryta förhandlingarna med arbetsgivarna. Vi är inte överens om de kommande lönehöjningarna och vad de ska beräknas på. Arbetsgivarna vill inte ge taxiförarna samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden, förklarar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.
Vilka företag omfattas av stridsåtgärderna?
– Kampen om ett nytt avtal förs mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA). Varslet och stridsåtgärderna riktas mot företag som är med i BA. Inte företag med hängavtal eller bolag som saknar avtal helt, fortsätter Tommy Wreeth.
Vilka förare omfattas primärt av konflikten?
– Det gäller chaufförer som är anställda i företag anslutna till BA, exempelvis samtliga åkerier i Taxi Stockholm.
Vad innebär stridsåtgärderna?
– Företag som omfattas av varslet får inte nyanställda personal eller hyra in förare. Blockad mot nyanställningar gäller såväl fasta anställningar som visstider.
– Vi har också varslat om blockad mot mertids- och övertidsarbete. Mertid är när deltidsanställda jobbar mer, fler timmar, än de som anges i anställningsbeviset. I och med varslet ska deltidarna säga nej till mertid.
Och blockaden mot övertid?
– Heltidsanställda förare som berörs ska inte jobba någon övertid. Normal heltid är 166,4 timmar i månaden, för anställda som schemaläggs även röda dagar.
– Tyvärr är det vanligt att chaufförer kör på procentlön och disponerar bilen 12–13 timmar per dygn. Det innebär ofta massor av övertid. I de fallen bör man begära att få ett schema på 166,4 timmar på en månad. Eller 38,25 timmar i veckan. Mer än så ska föraren inte jobba under konflikten. Blir lönen dålig: kräv garantilön enligt avtalet!
Många förare är timanställda och rycker in vid behov? Vad gäller för dem?
– Vår uppfattning är att timanställda ska jobba de arbetspass de är schemalagda på när konflikten bryter ut klockan 06:00 den 15 februari. Man ska inte jobba fler pass. Och är man uppsatt på jobb, och har procentlön, har man rätt till minst garantilön.
Hur ska förarna agera under konflikten?
Transports avtalssekreterare Peter Winsten säger:
– Chaufförer som är medlemmar i Transport och jobbar i BA-företag ska rätta sig efter stridsåtgärderna när de träder i kraft.
Och vad gäller för chaufförer som inte är med i Transport, men jobbar i BA-anslutna företag?
– Det första de bör göra, säger Peter Winsten, är förstås att gå med i facket! Varje ny medlem är viktig. Det kommer att bli svårt att förändra branschen och förbättra taxiförarnas villkor, om inte fler är fackligt organiserade.
– Vill man ändå inte gå med i Transport bör man åtminstone respektera varslet och förhålla sig neutral under konflikten. Det vill säga inte utföra sådant arbete som är försatt i blockad. Tala gärna om för arbetsgivarna att ni kommer att iaktta neutralitet.
Under årens lopp har Transport åtskilliga gånger varslat om nyanställnings-, inhyrnings- och övertidsblockad. Bland annat för lastbilschaufförer. På åkeriområdet uppmanades förarna då att ställa bilen på en lämplig parkeringsplats, om arbetstiden tog slut innan man hann hem.
Hur ska taxi- och färdtjänstförarna göra om arbetstiden tar slut? Att bara ställa bilen vid vägkanten med passagerare i är antagligen en dålig lösning…
Tommy Wreeth säger:
– Frågan är komplicerad och här krävs omdöme. Förarna kan inte riskera liv och lem på resenärerna. En viktig åtgärd är att säga nej till körningar i slutet av arbetspasset, om föraren misstänker att man inte hinner utföra resan inom ordinarie arbetstid.
– Jag förutsätter också att beställningscentralerna respekterar vårt varsel och inte lägger ut körningar som kan dra ut på tiden.
Om jag är medlem i Transport och jobbar på ett BA-företag. Kan växeln eller åkaren ändå tvinga mig att jobba övertid?
– Nej, det är ett brott mot blockaden. Om vi får reda på att arbetsgivare försöker kringgå blockaden kommer vi omedelbart att trappa upp stridsåtgärderna mot de företagen. Då kan det bli fråga om total arbetsnedläggelse, strejk.
I taxibranschen finns ett utbrett missnöje med löner, arbetstider och andra villkor. Det gäller bland förarna, men också bland åkarna. Kan förare och åkare som inte omfattas av stridsåtgärderna ändå visa sympati på något sätt?
– Det är viktigt att chaufförerna håller ihop nu. Samtidigt är det angeläget att anställda inte äventyrar sina anställningar. Vi håller på och tar fram informationsblad, som alla förare kan få. Även de som inte är direkt involverade i konflikten.
Medlare har kopplats in i konflikten. Vad betyder det?
– Vid alla arbetsmarknadskonflikter kopplas medlare in. Transport brukar inte gilla medling, men den här gången blir det intressant att se vad medlarna anser. Jag har svårt att se hur de ska kunna stödja arbetsgivarnas linje att taxiförarna ska ha mindre lönehöjning än alla andra.
Kommer Transport att trappa upp konflikten, om ingen uppgörelse nås?
– Ja, vi har utarbetade planer för det. Vad de innehåller ligger vi än så länge lågt med.
Har förare som får lägre inkomst i och med blockaderna rätt till ersättning från Transport?
– Nej, inte i första skedet. Det är bara om vi går vidare med strejk som förbundet beslutar om konfliktersättning.