Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

I slutet av mars gick flera stora kollektivavtal ut. Transport och arbetsgivarnas organisationer har täta möten för att komma överens. Arbetsgivarna vill ha mer flexibilitet och facken vill ha mer trygghet. Facken vill höja lönerna mer än arbetsgivarna. Transport vill höja med 5,5 procent, mest av LO-facken. Kommer man inte överens finns olika stridsåtgärder att ta till.

1. Få konfliktdagar

Sverige är ett land med få konflikter på arbetsmarknaden. Enligt Medlingsinstitutets statistik är det inte ens en tiondel så många konfliktdagar i Sverige som i något av våra nordiska grannländer.

2. Vad händer när någon vill gå i konflikt?

När kollektivavtalen gått ut är det fritt fram för parterna att gå i konflikt för att få igenom sina krav. Men det finns ändå regler att ta hänsyn till.

Om en arbetsgivarorganisation eller ett fackförbund vill gå i konflikt måste de varsla sju dagar i förväg och varslet ska också lämnas till Medlingsinstitutet.

När det finns risk för stridsåtgärder kan Medlingsinstitutet utse en medlare, även om parterna i konflikten inte vill det.

3. Typer av konflikt

Strejk: Arbetstagarna lägger helt enkelt ner arbetet och slutar jobba. Det är ganska ovanligt i Sverige. När Svenska Transportarbetareförbundet går i konflikt brukar de börja med mindre åtgärder. Till exempel övertidsblockader, förbud mot nyanställningar eller liknande.

Facket måste inte heller ta ut hela arbetsplatsen i strejk utan kan till exempel välja att ta ut en särskild yrkesgrupp eller ett särskilt skiftlag.

Lockout: Arbetsgivarparten kan också ta till stridsåtgärder. Lockout är arbetsgivarnas motsvarighet till strejk. Lockout innebär att arbetstagare utestängs från arbetsplatsen och arbetspasset. Då blir de anställda också utan lön.

Tjuvknep: Det är dyrt att vara i konflikt. Därför har både fack och arbetsgivare olika knep för att göra så stor skada till så litet eget pris som möjligt. Facket kan ta ut nyckelgrupper för att lamslå stora delar av en arbetsplats, eller till och med delar av samhället. Saltsjöbadsavtalet från 1938 förbjuder strejk för samhällsviktiga yrken. Transport har dock inte skrivit på det.

Arbetsgivarna kan också ta till tjuvnyp. När Hamnarbetarförbundet strejkade för några år sedan satte Sveriges Hamnar arbetarna i lockout på fridagar. I princip innebar det att lördagar och söndagar var obetalda men arbetarna fick jobba vardagar. Lönetapp och samma arbetstid, blevresultatet.

4. Vem strejkar?

Det är fackförbunden som varslar och beslutar om stridsåtgärder. Men facken räknar med att alla som jobbar på arbetsplatserna respekterar konflikterna. Däremot är det enbart fackets medlemmar som kan få strejkersättning från facket.

5. Kan jag bli av med jobbet?

Det är inte ett skäl för uppsägning att strejka. När facket beslutat om strejk har alla rätt att strejka, men enskilda personer kan inte själva bestämma sig för att göra det.

I samband med varsel är det inte ovanligt att arbetsgivaren frågar vilka anställda som är medlemmar i facket.

Arbetsgivarsidan brukar då säga att de gör det för att kunna planera arbetet.

Facket brukar kalla det för en föreningsrättskränkning och säger att det är en fråga arbetstagare inte behöver svara på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 mars, 2023

    Att strejka är ett dåligt sätt att få igenom sina krav då det bara blir förlorare när någon strejkar.Därför anser jag att både arbetsgivare och fackföreningar behöver anstränga sig för att undvika strejker och andra konfliktåtgärder.Räkna på vad varje strejkdag kostar för alla parter och se lösningar istället för problem.Se på dina krav och önskemål och försök att förstå hur motparten uppfattar dessa och försök förstå din motpart i deras krav och önskemål.I ett land som Sverige borde vi inte behöva strejka för att kunna komma fram till en gyllene medelväg som bägge parter kan acceptera.

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.