Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.
Ett sätt att bygga den styrkan är att bygga en förståelse för det fackliga löftet och allt vad det innebär:
”Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin, under några omständigheter, arbeta på sämre villkor eller till lägre lön än det vi nu lovat varandra. Vi lovar varandra detta i den djupa insikten om att om vi alla håller detta löfte så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav.”
Allt vi gör bygger vi runt detta och då gäller det att förstå den svenska modellen. Det vill säga kollektivavtalets funktion och innehåll, vad som påverkar och reglerar vår arbetsmiljö och även hur en fackförening fungerar.
Transportarbetareförbundet har en omfattande studieverksamhet med närmare 30 000 studietimmar per år för att vi ska bli starkare tillsammans. Ofta har du rätt att vara ledig för facklig utbildning och ofta har du stora möjligheter att få den betald via bibehållen lön, utbildningsarvode eller stipendium. Själva utbildningen i sig är kostnadsfri.
Alla vi inom Transport behöver varandra, för vi är bara så starka som den sammanlagda styrkan hos våra medlemmar. Mitt råd till dig är att prata med studieorganisatören på din lokalavdelning för att se vad som skulle kunna vara en bra kurs för dig.
Så är det då äntligen klubbat, mobilitetspaketet. Eller, ja, klubbat fast ändå inte.
Det är riktigt snårigt att förstå EU-politik. Men det vi vet är att efter nästan tre och ett halvt år har ministerrådet, Europaparlamentet och kommissionen kommit överens om en deal för det så kallade mobilitetspaketet. Det är lätt att jubla bara över detta faktum, men vi måste så klart analysera alla delar av denna komplicerade lagstiftning.
På ett övergripande plan är det självklart bra att vi får ett regelverk i stället för 28 i Europa. Det här kan bli bra för Europas chaufförer. Johan Danielsson och hans stab från svenska Socialdemokraterna har gjort ett fantastiskt jobb med att få ihop den här väldigt komplicerade lagstiftningen så här långt.
Jag skulle vilja lyfta tre positiva punkter:
• Utstationeringsreglerna: Cabotage omfattas av utstationeringsreglerna från dag 1. Med undantag för import-export.
• Kombidirektivet: Sverige får möjlighet att skriva in att landdelen ska omfattas av cabotagereglerna.
• Fordonet ska åter till etableringslandet var åttonde vecka.
Det viktigaste är att vi ser att man täpper till en massa kryphål som används i dag för att underminera schyst konkurrens och som leder till social dumping.
Nu vill jag önska alla en god jul och ett gott nytt år.
Jag sänder en extra tanke till alla er som jobbar och håller Sverige i gång under helgerna.