”Det här kräver aktivitet från alla inblandade”
Clas Linder, tidigare på olika ledande poster inom Transport, har länge talat för prestationsbaserade lönesystem i olika former av lokala avtal. Han tycker att de göteborgska sopgubbarnas modell låter som en intressant idé.
För fyra år sedan gick Clas Linder i pension, efter en lång karriär som bland annat ordförande och förbundskassör. Han har länge argumenterat för lokala lönesystem, och då gärna prestationsbaserade sådana.
– Det handlar om att fånga upp produktivitetsökningen i Sverige. Att på något vis ta vår andel, säger Clas Linder.
Lönernas andel av den svenska bruttonationalprodukten (värdet av all produktion av varor och tjänster i ett land under ett år) har sjunkit från nästan 70 procent i slutet av 1970-talet, till drygt 55 procent i dag.
Det visar statistik från Europafacket.
– Det ser jag som ett fackligt misslyckande. Att tillförsäkra löntagarna deras andel när produktiviteten ökar har alltid varit en grundläggande facklig uppgift, säger Clas Linder.
Och han ser alltså lokala, prestationsbaserade löner som rätt väg att gå. Det behöver inte alls betyda att arbetstempot pressas upp mer än med fasta löner, hävdar Clas Linder.
– Att fast timlön eller månadslön förebygger stress är något av en illusion. Arbetsgivaren kan ju pressa in mer arbete eller nya rutiner, utan att löntagarna får mer betalt. Om du gör mer, eller jobbar effektivare, till samma pris, då innebär det i praktiken att din produkt blir billigare.
Clas Linder är inte närmare insatt i lönemodellen hos KTRAB, men tycker att idén verkar intressant. Han säger:
– De tar ju för sig åtminstone, och det låter som ett vettigt upplägg. Och 32 kronor över avtalet, det är ganska mycket.
Clas Linder ser dock vissa faktorer som kräver vakenhet och engagemang från de berörda.
– Ett sådant här system måste vara påverkbart för den anställde. Därför instämmer jag helt i att närvaropremien inte hör hemma i ett modernt lönesystem. För sjukdom eller vård av sjuka barn är inte något som man själv kan påverka.
När det gäller kompetenskriteriet behövs också engagemang från de anställda – och samarbetsvilja från arbetsgivarens sida.
– Kan man ställa krav på att få lära sig köra slambil till exempel, och få gehör för det, då är ju systemet påverkbart. Men om arbetsgivaren säger nej, vi har redan tillräckligt med slambilschaufförer, då finns det en begränsning i systemet. Alla rörliga lönesystem kräver aktivitet från de inblandade. Annars finns det ingen möjlighet att bevaka sina intressen.