Det här ska de besluta om
Ge alla 40-åringar två extra semesterdagar! Gratis fackligt medlemskap för gymnasieelever. Bekämpa fusket i åkeribranschen! Och Sverige ska lämna EU. Det är några förslag som kongressen ska ta ställning till. Majoriteten av de 302 motionerna presenteras kortfattat i Transportarbetaren – hälften nu och hälften i numret som kommer i slutet av juni.
Politik
Offentlig upphandling
Under rubriken politik finns 30 motioner. Två rör offentlig upphandling. Avdelning 17 i Borås-Skövde konstaterar att lägsta pris länge fått styra när stat och kommuner upphandlar.
”Lägsta pris blir inte sällan högsta pris om man får svart verksamhet” skriver avdelningen, som också påpekar att seriösa företag slås ut när konkurrensen inte sker på lika villkor.
Förslaget som riktas till kongressen är att Transport och avdelningarna aktivt ska verka för att upphandlingsmodellen ”Vita jobb” antas i kommunerna.
Vita jobb kan du läsa mer om här på vår hemsida.
En motion i samma anda kommer från Stockholm. Avdelningen vill att förbundet ska kämpa för en ny lag som innebär att en ”oberoende person” utses vid alla offentliga upphandlingarna. Denna person ska ha i uppdrag att ”kvalitetssäkra arbetsmiljön”.
Fusket i åkerinäringen
”Svensk åkerinäring är inte längre svensk”, inleder Malmöavdelningen en motion där det också konstateras att förare från de forna östländerna hårdexploaterats och tvingas leva under miserabla förhållanden.
Avdelningen vill att Transport driver på och samarbetar med andra organisationer för att få en rad förändringar till stånd. Bland annat:
- Skärp kraven för att få F-skattsedel. Det ska krävas flera uppdragsgivare.
- Utländska bemanningsföretag måste ha en representant i Sverige.
- Ställ ett övergripande beställaransvar på huvudentreprenörer, när de anlitar underentreprenörer.
- Skärp kontroller och straffsatser för fuskare.
- Kräv ett socialt protokoll i EU:s ”grundlag”, fördraget. (Se Transportarbetaren nummer 5, 2012.)
I Karlstad är man inne på samma spår. Konkurrensen snedvrids när utländska förare kör inrikestrafik i Sverige med undermåliga bilar, anser avdelningen. Skärpta cabotageregler och sundare konkurrens. Det ska Transport jobba för, skriver man.
Uthyrning av personal
Bemanningsbranschen genererar en rad krav och förslag. Transports båda Göteborgsavdelningar (land och stuveri) har skrivit två identiska motioner som handlar om den försämrade anställningstryggheten på svensk arbetsmarknad. Orsaken, menar man, är avregleringen 1992 som öppnade fältet fritt för privata arbetsförmedlingar och bemanningsföretag.
Återreglera! är motionärernas recept.
I Malmö och Helsingborg är man inne på samma tankebana. Bemanningsföretagen är en kräftsvulst inom arbetslivet, anser malmöiterna och skriver: ”Nu får det vara nog!” Förslaget till kongressen är att Transport på alla plan ska slåss för ett förbud mot bemanningsföretag.
Helsingborgarna påpekar att inhyrningen växer, något som leder till ökad otrygghet, minskad organisationsgrad i facket, fogligare arbetskraft och sämre kvalitet i det utförda arbetet. Även här används kraftord som cancersvulst.
Avdelningen förslår ett batteri av åtgärder:
- Förbud mot uthyrning av arbetskraft.
- En begränsning av arbetsgivarens rätt att hyra in arbetskraft.
- Ökat inflytande för facket, om inhyrning ändå får ske.
Kollektivavtalen
Den svenska modellen med kollektivavtal förutsätter en närmast 100-procentig facklig organisationsgrad. Det skriver flygavdelning 46, som nu ser en bekymmersam verklighet där fler står utanför facket och avtalen är på väg att förlora sin legitimitet.
Avdelningen menar att fackets vision även i fortsättningen måste vara stark facklig organisation och kollektiva avtal. Men. I branscher där avtalen inte får tillräckligt stor täckning måste staten gå in med så kallad allmängiltigförklaring.
Det innebär att kollektivavtalet genom lagreglering omfattar alla arbetsgivare, även dem som inte skrivit på eller gått med i en arbetsgivarorganisation.
Flygavdelningen vill att kongressen ställer sig positiv till allmängiltigförklaring, en lösning som finns i en del andra europeiska länder.
Längre semester
År 1991 utökades den lagstadgade semestern från 25 till 27 dagar. De två extra dagarna försvann redan 1994, efter ett riksdagsbeslut som backades upp av både de borgerliga och Socialdemokraterna. Nu ska Transport kämpa för en återställare. Alltså 27 dagars semester, föreslår Stockholmsavdelningen.
Rätt till heltid
Det borde vara en självklarhet att man ska kunna försörja sig på sin lön! Det tycker flygavdelning 46, som förväntar sig att kongressen och resten av Transport ”högljutt” backar upp kravet i det politiska arbetet.
Bättre pension
För LO-medlemmarna är pensionen i dag nere i bara 54 procent av slutlönen, en kraftig försämring jämfört med det gamla ATP-systemet. Då ingår en ”spekulativ” del där utfallet beror på utvecklingen på aktiemarknaden.
Systemet kommer inte att vara populärt om 20 år, anser flygavdelning 46 som vill att Transport driver på för ändringar. Ett av kraven är att LO-medlemmar ska kunna gå i pension vid 65 år, med minst 62 procent av slutlönen i statlig pension.
I Borlänge håller Transportarna med. Förbundet ska med kraft verka för att nuvarande systemet bibehålls, med 65 år som pensionsålder, skriver man.
I en annan motion påpekar dalaavdelningen att socialförsäkringsreglerna är dåligt anpassade för människor som jobbar vidare efter 65. Både Transport och LO ska arbeta för en ändring, tycker avdelningen.
Stockholmsavdelningen lyfter frågan om invandrare och deras pensioner. Många som kommer till Sverige hinner inte jobba tillräckligt många år för att få en rimlig pension. Dessutom hamnar de ofta i branscher där kollektivavtal saknas och då utgår heller ingen tjänstepension.
Stockholmarna vill att Transport jobbar för en statlig kompensation till drabbade grupper. Och för en garantipension som går att leva på.
Utträde ur EU
Kongressens absolut kortaste motion har skrivits av stuveriavdelning 2 i Göteborg. Den lyder i sin helhet: ”Omedelbart utträde ur den Europeiska unionen”. Med tillägget att Transport ska verka för detta.
Göteborgarna i landavdelning 3 backar upp kravet i en snarlik motion. Där utvecklar man argumentationen och skriver: ”Sedan folkomröstningen om medlemskapet 1994 har alla nejsidans farhågor besannats på punkt efter punkt.”
Avdelningen fortsätter: ”Som om inte detta vore nog ser vi en nyliberal politik i EU som driver medlemsstater till ruinens brant.”
Förslaget till kongressen är att Transport aktivt ska driva utträdeskravet ur EU. Det ska ske genom facklig-politisk samverkan och genom egen kampanj.
Från Malmö kommer en motion som också är kritisk mot utvecklingen i EU. Där konstateras att den vision Socialdemokraterna målade upp om ett rödare, rättvisare och mer socialt engagerat Europa har kommit på skam.
Malmöavdelningen föreslår inte omedelbart utträde. I stället vill man att Transport genomför en bildningskampanj. Studierna kring EU föreslås pågå hela nästa kongressperiod. Vid kongressen 2017 kan Transport ta ställning till om Sverige ska vara kvar i EU.
Ta bort bankavgifterna
Storbankerna gör miljardvinster. Vinster som delvis hämtas genom avgifter på kreditkort, bankomatkort och andra banktjänster.
Transport kan kämpa för att Nordea och Swedbank tar bort dessa avgifter för förbundets medlemmar. Det tycker flygets avdelning 46.
Avgifterna till facket
Transport bör kämpa för att fackavgiften på nytt blir avdragsgill. Det anser Transportarna inom flyget.
Västeråsavdelningen noterar att skattereduktionen för fack- och a-kasseavgift tenderar att försvinna var gång borgerliga regeringar tar över rodret. Förbundet bör jobba för att arbetsgivarnas avdragsrätt – av rättviseskäl – begränsas på samma sätt. Tycker västeråsarna.
Återinför friåret
2005 införde de rödgröna partierna ett friår. Anställda personer kunde få ledigt i tolv månader, med en ersättning som motsvarade 85 procent av a-kassan. Förutsättningen var att en långtidsarbetslös fick jobbet under tiden.
Från LO-håll kritiserades reformen, eftersom den inte skapade nya jobb. När borgarna tog makten 2006 skrotades friåret.
Transport ska verka för att det återinförs, föreslår flygavdelningen.
Tveksamma förmåner
Den som går med i facket erbjuds en rad förmåner, exempelvis försäkringar, medlemsel och pensionsförvaltningen genom rörelseägda bolag. Men hur är det egentligen med förmånerna? Lever de upp till utfästelserna?
Det undrar Gotlandsavdelningen, som efterlyser en bättre uppföljning.
Mer forskning om jobben
Den borgerliga regeringen la ner världens främsta arbetslivsforskning. Det tycker stuveriavdelning 2, som vill att Transport trycker på för att statsmakterna ska återupprätta Arbetslivsinstitutet.
Ändra lönepolitiken
I Sverige har vi statlig lönepolitik, genom Medlingsinstitutet. Samtidigt har industrin fått en löneledande roll. Konsekvens är att en minskande andel av produktionsresultat går till löner. Det anser flygavdelning 46, som menar att avtalsförhandlingarna förvandlats till en Potemkinkuliss.
Avdelningen vill ha en ändring till stånd. Medlingsinstitutet måste få nya instruktioner. Regler som medger produktivitetsförbättringar och vinster i de inhemska näringarna, kan leda till att dessa branscher kan bli normerande för lönerna. Detta bör förbundet aktivt verka för, tycker flygets medlemmar.
För Palestina
Israels agerande mot Palestina strider mot folkrätten och FN:s stadgar. Det anser avdelning 3 i Göteborg. Därför ska Transport ta ställning för det palestinska folket och se till att inget av förbundets kapital placeras i ”israeliska värdepapper”.
Bekämpa rasismen
Det vandrar ett spöke över Europa, inleder flygavdelningen en motion som handlar om ökad främlingsfientlighet i spåren av den ekonomiska krisen. Invandrarna får bära skulden för massarbetslöshet och elände. Det är en populism som orsakas är bristande kunskap, något som också bäddar för partier som Sverigedemokraterna.
Enligt avdelningen är det rätt att uteslutna personer som är aktiva i främlingsfientliga partier.
Kongressen föreslås nu besluta om en intensifierad kamp mot rasism och främlingsfientlighet. Frågan ska också ges större utrymme i fackliga studier och facket måste utveckla samarbetet med forskare och organisationer som arbetar mot främlingsfientlighet.
Uteslut inte Sverigedemokrater
Många gymnasieelever vänder arbetarrörelsen ryggen och röstar på Sverigedemokraterna. En alarmerande utveckling, tycker en enskild motionär som menar att det ändå är fel väg att gå när Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater. Det gör det bara svårare att nå ungdomarna.
Sluta genast med uteslutningarna, anför motionsskrivaren.
Gör om Transports logga
Transports logotyp innehåller det så kallade järnkorset, en gammal militärsymbol som förknippas med nazism, högborgerliga sekter och rashat. Det hävdar en medlem som vill att Transport tar bort korset ur ”loggan”.
Inför republik i Sverige
Att ha en kungakrona som går i arv är som att ge synskadade barn lastbilskörkort, bara för att föräldrarna var yrkesförare. Det anser flygavdelning 46, som pekar på de demokratiska problem som följer med monarkin.
Transport ska verka för republik, tycker avdelningen.
Ekonomi
Samma fackavgift överallt
I dag varierar medlemsavgiften till Transport, beroende på lönenivå och vilken avdelning man tillhör. Avgiftssystemet bör harmoniseras så att medlemmar med lika lön betalar lika hög avgift, oavsett var man bor. Det föreslår avdelningarna i Dalarna, Nyköping och Umeå.
Samma krav ställs av en enskild motionsskrivare som menar att utjämningen ska vara gjord inom två år.
Rabatt på avgiften
En rad motionärer vill ha gratis fackligt medlemskap under de första en eller två månaderna. Skälet är att locka nya medlemmar.
En enskild motionär vill att förbundet inför en fri avgiftsmånad för nya medlemmar. Två, om man är under 26 år.
Västerås och Karlstadsavdelningarna föreslår att alla nykomlingar får en gratismånad. Det kan ske på prov i ett år och sedan utvärderas.
En medlem i avdelning 51, Sydöstra Sverige, tycker att man kan sänka avgiften, oklart hur mycket, under de första sex månaderna.
Inom flyget är det vanligt med sommarjobbare. För avdelningen är det angeläget att även inhopparna går med i facket. Därför föreslår man att Transport inför ett tidsbegränsat medlemskap, i högst tre månader, till kraftigt reducerat pris. Ska vara klart redan till sommaren 2013, tycker avdelningen.
Luleå liksom Umeå föreslår ett särskilt ungdomsmedlemskap för alla utan fast jobb, i LO:s hägn.
Lägre avgift för tidningsbud
Att dela ut tidningar är sällan ett heltidsjobb och många bud dubbelarbetar. Det gör att man ofta är med i andra fackförbund än Transport.
Dumt, anser Malmöavdelningen som föreslår att förbundet tar fram en specialtaxa för bud som är dubbelorganiserade. Vinsten skulle bli högre organisationsgrad i yrkeskåren och i förlängningen bättre villkor.
Gratis för unga?
Svårigheterna att rekrytera unga till facket har genererat över tio motioner. Flera avdelningar vill ha en ny avgiftsklass för gymnasielever på fordonsprogrammet.
I Halmstad föreslår man 200 kronor per år, pengar som ska täcka utskick av Transportarbetaren.
Nyköpingsavdelningen tycker att såväl medlemskap som tidning ska vara gratis, så länge man går i gymnasieskolan.
I Jönköping, Helsingborg, Stockholm och Karlstad har man samma uppfattning. I Sydöstra Sverige också, med tillägget att det bör vara samma regler i hela LO.
Redovisa vart pengarna går
När Transports medlemmar får sina inbetalningskort framgår inte att avgiften täcker båda a-kassa och fackförening. Gör en särredovisning, begär transportarna i Umeå och Luleå.
Fixa LO-medlemskort
LO har tagit fram ett särskilt medlemskort. Möjligheten finns att lägga till en kreditfunktion. Transport har valt att inte vara med.
Fel, tycker två förslagsskrivare som vill att förbundet hakar på.
Konfliktberedskap
I Gävle vill avdelningen ändra stadgarna, så att förbundet inte länge kan begära att avdelningarna ska bidra med pengar till förbundets centrala konfliktberedskap.
I stället ska en särskilt konfliktfond skapas, som bara kan användas för att stöjda avdelningar som hamnat i arbetsmarknadskonflikter. Till den ska avdelningarna bidra, efter ekonomisk styrka.
Frivillig strejkfond
Transport måste stärka sin strejkkassa, tycker flygavdelning 46. Om hälften av förbundets medlemmar betalade 25 kronor extra i månaden skulle förbundet kunna samla nio miljoner kronor på hög varje år.
Stockholmsavdelningen instämmer i en egen motion, utan att ange exakta summor.
Behåll Lysekilsstugorna
Transport äger en stuganläggning vid en havsvik utanför Lysekil. Förbundsstyrelsen har tidigare bestämt att den ska säljas. Riv upp beslutet och bygg i stället ut anläggningen med en kurs- och möteslokal.
Det begär avdelningarna i Stockholm och Uddevalla. Även Halmstad vill behålla stugorna.
Skänk bort arvode
I många bolag finns löntagarrepresentanter i styrelsen. Det är vanligt att dessa personer får arvode för uppdraget, precis som andra ledamöter i bolagsstyrelsen.
Malmöavdelningen ser risker med höga arvoden. Dels kan man uppfattas som ”köpt” av företaget, dels hamna i ekonomisk beroendeställning.
Avdelningen tycker att 4000 kronor per år är ett rimligt arvode. Får man mer bör den överskjutande delen tillfalla Transport. Pengarna som förbundet får in ska läggas på förbättrad utbildning för just löntagarrepresentanter, föreslår motionären.
Höj pensionsåldern för ombudsmän
Ombudsmän i Transport som anställdes tidigare än 1999 går i pension vid fyllda 60 år, med 78 procent av lönen från förbundet fram till 65 års ålder. Från 1999 höjdes pensionsåldern till 62 år.
Malmöavdelningen tycker att villkoren är för generösa och för kostsamma för förbundet, särskilt om man jämför med villkoren som gäller för vanliga medlemmar i Transports branscher.
Avdelningen föreslår att ombudsmännens pensionsålder höjs till 65 år. Fast förändringen ska bara gälla nyanställda. De funktionärer som redan jobbar i organisationen ska få behålla sina villkor, skriver avdelningen.
Stopp för alkohol
I en organisation som helt finansieras med avgifter från medlemmar ska det vara nolltolerans för inköp av alkohol. Inte vid några tillfällen ska förbund eller avdelningar köpa in eller betala för alkoholhaltiga drycker. Det begär en enskild motionär från Halmstad.
Han får medhåll från en medlem i Göteborg, som också vill ha nolltolerans. Motivet är att Transport ska markera att ”dryckenskap” är något facket tar avstånd från.
I Göteborg föreslår avdelningen att Transport bara ska få bjuda på alkohol vid ”väldigt speciella tillfällen”, som till exempel personalfest, julfest eller kongressmiddag. När det sker är det max två öl eller två glas vin som gäller.
Stadgar
Förbundets ledning
Transport leds i dag av ett verkställande utskott, vu, med förbundsordförande och tre vice ordföranden – alltså fyra personer. Hur arbetsuppgifterna ska fördelas är inte reglerat i stadgarna, utan avgörs av förbundsstyrelsen.
För tio år sedan bestod vu av tre personer, med klara mandat. Nämligen förbundsordförande, sekreterare och kassör.
Hur det ska se ut nästa kongressperiod är en fråga som genererat många motioner.
I Karlstad och Helsingborg vill avdelningarna ha en återgång till tre vu-ledamöter, med definierade arbetsuppgifter.
Malmö- och Västeråsavdelningarna instämmer. Med tillägget att förbundsstyrelsen samtidigt bör bantas – från 13 till elva ledamöter (inklusive vu).
Sydöstra Sverige och Borås/Skövde vill också krympa vu till tre, fast utöka den övriga styrelsen så att totalen – 13 personer – består.
Avdelning 25 i Halmstad vill behålla lösningen med fyra personer i ledningen. Fast man föreslår att också deras respektive arbetsuppgifter stadgeregleras.
Vilka får styra Transport?
I dag består Transports förbundsstyrelse av 13 personer. Fyra ingår i verkställande utskottet och arbetar på förbundskontoret. Av de övriga nio är nästan alla ombudsmän, från olika lokalavdelningar.
Sammantaget är alla 13 anställda i Transport. De är både löntagare och arbetsgivare i en och samma organisation.
Det bäddar för problem, anser flera avdelningar. Att vu-ledamöterna får anställning betraktas som en självklarhet, men för de övriga platserna vill Stockholm och Malmö ha en ändring. Den som är anställd ska inte kunna ingå i förbundsstyrelsen.
Västeråsavdelning tycker att det räcker med en begränsning. Förbundet ”ska sträva efter” en styrelse där minst hälften är fackligt förtroendevalda, utan anställning i förbundet.
Helsingborgarna har skrivit en motion där man föreslår att ledamöter till förbundsstyrelsen får väljas till högst två mandatperioder. Med dagens regler innebär det tio år.
Tre avdelningar – Karlstad, Västerås och flyget – har skrivit likartade förslag som berör just kongressperiodens längd. I stället för fem år vill man ha fyra. Ett motiv som anförs är att samhällsutvecklingen går allt snabbare. Då behöver också facket kunde ändra kurs kvickare.
Nya instruktioner
I både Karlstad och Västerås anser man att det behövs tydligare stadgeregler för vad förbundsstyrelse och revisorer ska göra. En arbetsordning helt enkelt.
Medlemsavgifter
Transport har olika fackavgift, beroende på inkomst. I Helsingborg anser avdelningen att medlemmarna är för dåliga på att rapportera in rätt inkomst.
Den som inte svarar på förfrågan, efter påminnelse, ska automatiskt åka upp i högsta avgiftsklass.
Det föreslår helsingborgarna som i en annan motion vill minska antalet avgiftsklasser. På den punkten får man stöd från flygavdelning 46.
Lika rättigheter
Linköpingsavdelningen vill ha en klarare skrivning i stadgarna om antirasim och diskriminering. Följande mening föreslås för förbundet: ”att bedriva ett aktivt arbete för att motverka diskriminering på grund av kön, etniskt ursprung, sexuell läggning eller religiös tillhörighet”.
Även i Stockholm har man tankar kring människor lika värde. Där efterlyser man skrivningen: ”att insikten om alla människors lika värde ska genomsyra förbundet, speglas i arbetsplatsverksamheten och spridas i samhället”.
Rätt till facklig hjälp?
Det är inte ovanligt att människor väljer att stå utanför facket, ända till det bränner till på arbetsplatsen. Då går man med och begär stöd, och ibland rättshjälp.
Agerandet kan liknas vid att försöka teckna en försäkring först efter att bilen eller båten blivit stulen. Hos försäkringsbolagen blir det garanterat nobben.
För Transports avdelningar är dilemmat inte lika enkelt att hantera. I Malmö, Helsingborg, Stockholm och Jönköping vill man ha tydligare regler att luta sig mot.
Dålig närvaro
Fackligt förtroendevalda uteblir ibland från möten som de kallas till. Gör man det, utan giltigt förfall, mer än en gång ska man bli av med uppdraget. Det menar Jönköpingsavdelningen, som vill få regeln inskriven i stadgarna.
Rätt till avhopp
Avdelningen i Helsingborg vill ha rätt att kunna lämna samarbetet med övriga LO på lokal och regional nivå.
Bakgrunden är att stora förbund som IF Metall och Kommunal kan fatta majoritetsbeslut, som i vissa fall kan bli tvingande för mindre förbunds avdelningar.
Fritt fram för pensionärer
Även pensionärer, som betalar pensionärsavgift till Transport, ska vara valbara till avdelningens representantskap. Det anser en enskild medlem, som får stöd av en tidningsbudsklubb i Umeå. Där vill man öppna även klubbar och sektioner för personer som uppnått den vanliga pensionsåldern.
Internationellt
Satsa mera
Transport måste på nytt inrätta en tjänst som internationell sekreterare. Det räcker inte att verka genom de federationer och andra internationella organ som Transport ingår i. Det hävdar Karlstadsavdelningen.
I Göteborg vill avdelningen att förbundet satsar mer på nätverksbyggande. Då kan framgångar nås, som exempelvis i kampen mot EU:s hamndirektiv.
Arbetsrätt
Lokal strejkrätt
Två motionärer, Stockholmsavdelningen och en enskild flygmedlem, vill ha lokal konflikträtt. Avdelningarna ska själva kunna besluta om strejker eller blockader.
Värna jobben
Vid offentliga upphandlingar av bland annat sophämtning, färdtjänst och bevakning får personalen oftast inte följa med över till den nya arbetsgivare som vinner uppdraget.
På kongressen 2007 beslutades att Transport skulle verka för samma regler som vid ”övertagande av verksamhet”, där de anställda har rätt att följa med när ett annat företag tar över verksamheten.
Arbetet har gått trögt och nu vill Stockholmsavdelningen att frågan prioriteras igen.
Rätt till återanställning
När företag säger upp anställda och tar in bemanningsföretag sätts lagen ur spel. Det anser avdelningen i Stockholm som vill att Transport tar LO i örat. Tillsammans ska facket sedan ta en rejäl match för rätten till återanställning, om arbetsgivare nu tricksar med att säga upp folk på grund av arbetsbrist.
Avdelning 17, Borås/Skövde, håller med. Där vill man också ha en begränsning av inhyrningen – till en viss andel av den fasta personalstyrkan. Hur stor procentsatsen högst får vara anges inte.
Kollektivavtalen
Olika åsikter om lön
Nästan alla fackförbund utom Transport har gått ifrån kollektivavtal med fasta lönetariffer. I stället har man infört individuell lönesättning och potter som fördelas lokalt, så att anställda får olika stor lönehöjning.
Medlemmarna i Göteborg menar att arbetsgivarna på det sättet slår sönder kollektiven. Samtliga avtal i Transport ska vara baserade på tariffer, hävdar avdelningen.
Flygavdelning 46 håller inte med. Där menar man att tarifflönerna visserligen skapat relativt goda ingångslöner och lägstagolv. Men. Det har också gjort att arbetsgivarna ensamma kapat åt sig alla produktivitetsvinster.
Flygfacket vill att förbundet stimulerar och stöttar utvecklingen av lokala lönesystem, där medlemmarna så önskar.
Förbättra inom taxi
Flera motioner handlar om situationen inom taxi. I Umeå och Luleå vill transportarna ändra beräkningsgrunden för det raka ackordet och den så kallade garantilönen. Målet är att lönen för bra körpass inte ska dras ner av dåliga.
I Helsingborg och Jönköping efterlyser man ett eget avtal för chaufförer som kör färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Detta måste få högsta prioritet i förbundet, tycker Jönköpingsmedlemmarna.
Rensa bland avtalen
Stuveriavdelning 2 i Göteborg vill att förbundet jobbar för att det inte ska finnas ”konkurrens mellan olika kollektivavtal”. Arbetsgivarna ska inte kunna dumpa lönerna, genom att åberopa ett ”billigare” avtal.
I Jönköping anser man att förbundets terminalarbetare ska ha ett eget avtal, med betoning på ett. I dag finns två terminalavtal, och det största – tecknat med Biltrafikens Arbetsgivareförbund – är dessutom samma som gäller för åkerichaufförerna.
Vad ingår i jobbet?
I Stockholm ser Transport hur medlemmarna åläggs nya arbetsuppgifter som egentligen inte ingår i yrket. Väktare ska tömma och frakta bort avfall. Värdetransportörer kör varor och post, vid sidan av sedlar och mynt.
Arbetsgivarna har i och för sig rätt att leda och fördela arbetet, men avdelningen vill att det i kollektivavtalen regleras tydligt vilka arbetsuppgifter som ska ingå.
I samma motion begär stockholmarna att det skrivs in ett förbud som gör att lönerna inte kan sänkas när ett jobb vandrar mellan olika fackförbund. Exempelvis p-vakter, som kan tillhöra antingen Transport eller Kommunal – beroende på vem som utför uppdraget.
Kortare tid vid nattarbete
Nattjobbare måste få kortare arbetstid, 35 timmar ska vara normen för heltid. Dessutom ska varje år som en anställd jobbat natt ge en månads tidigarelagt pensionering. Med bibehållna pensionsförmåner. Bakgrunden är att det är vetenskapligt klarlagt att nattarbete sliter på kroppen och ökar risken för en rad allvarliga sjukdomar.
Bakom motionen står Stockholmsavdelningen.
Längre lönestege
I förhållande till övriga LO har Transport höga ingångslöner. Däremot är spannet mellan begynnelselön och slutlön ganska litet, bara 700 kronor för exempelvis åkerichaufförer.
Det skapar dåligt incitament för fortbildning och kompetensutveckling, menar avdelningarna i Sundsvall, Helsingborg och Sydöstra Sverige. De vill att kongressen ställer sig positiv till kompetenstillägg. Baserade på arbetsvärdering.
Förläng semestern
I avtalsförhandlingarna ska Transport slåss för extra semesterdagar för anställda som kommit upp en bit i åren. Bakom motionen står Transport i Luleå, som påpekar att många av förbundets medlemmar inte orkar hänga kvar i arbets-livet till 65 år. Från till exempel fyllda 40 kunde man få två extra semesterdagar. Och ytterligare två vid 45, lyder förslaget.
Lika ob-regler för alla
Umeå och Luleå har enats om att Transport bör slåss för samma ob-villkor för alla medlemmar, oavsett yrkesgrupp. Det kan inte vara mer obekvämt att köra lastbil efter klockan 18, än att jobba på mack, resonerar avdelningarna. Tider och ersättningar ska vara likvärdiga.
Facklig tid
Alla anställda ska ha rätt till fyra timmars facklig tid per år. Och det ska skrivas in i förbundets alla kollektivavtal. Förslaget kommer från Borås/Skövde.
Lättare bördor
Fackförbundet Livs har fått igenom begränsningar för hur mycket gods får väga som distributionsförare kör ut. Något för Transport att ta efter, tycker Stockholmsavdelningen. Regler om belastningsbegränsning ska skrivas in i alla kollektivavtal.
Sluttvättat i Nyköping
Tvättmedel och elektricitet är dyrt. Därför ska arbetsgivarna betala för tvätt av arbetskläder, där det finns krav på viss beklädnad.
Det anser en medlem i Nyköpingsavdelningen.
Transport fixar
I Linköping är en medlem less på pris- och lönedumpningen i åkeribranschen. Han begär att förbundet:
- tar krafttag mot F-skattare som jobbar för en tredjedels lön.
- gör gemensam sak med övriga branschorgan, plus regeringen.
- börjar samarbeta med 6 F-förbunden kring problemen.
- får bort stämpeln ”oseriös” från branschen.
- ser till att fraktpriser inte dumpas. Den nya parollen ska vara ”Lika arbete = Lika lön”.
För mycket toppstyrning
Medlemmarna har för lite att säga till om vid avtalsförhandlingarna. Det tycker ett tidningsbud i Luleå.
I motionen föreslår han bland annat:
- minst två tredjedelar av Transports förhandlingsdelegationer bör bestå av medlemmar som jobbar under avtalet, sedan minst två år tillbaka.
- den ombudsman som har avtalet i sitt hägn bör bara vara ansvarig för ett enda avtalsområde.
- när delegationerna tillsätts bör hänsyn tas till medlemsgrupper som arbetar under erkänt dåliga villkor.
- informationen kring förhandlingarna måste förbättras.
- genom medlemsomröstningar via hemsidan kan Transports medlemmar få större direktinflytande över uppgörelserna.