Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson.
Close
Möte med makten

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

För några val sedan så pratade alla proffstyckare om att slaget om väljarna stod i Sveriges största städer. Medelklassen skulle vinnas. Nu är tonen en helt annan. Val ska vinnas genom att locka väljare från LO-kollektivet, och särskilt de män som tröttnat på Socialdemokraterna och gått till Sverigedemokraterna. Mycket snack har handlat om budskap. Men vilka politiska förslag tror Tobias Baudin lockar tillbaka väljare till hans parti igen?

– För oss handlar det inte om ett politiskt spel eller strategi. Det är vilken politik vi ska föra framåt. Vi är det socialdemokratiska arbetarepartiet och vi ska föra en tydlig politik som ger arbetare i vårt land respekt. Det kommer vi att fokusera på.

– Många börjar känna igen det: Vi ska vända på varje sten för att bryta segregationen. Arbetslivskriminaliteten är en stor sak som vi kommer att fokusera på. Vi ska också ta tillbaka den demokratiska kontrollen av välfärden.

Vad innebär det att ta tillbaka kontrollen av välfärden?

– Pengarna vi ska ha till välfärden ska inte försvinna till Floridas solkust, som parti kommer vi inte acceptera det.

Efter förra höstens regeringskris enades regeringen med Vänsterpartiet om en kommande pensionssatsning.

– Vi presenterar nya höjningar på 1 000 kronor för de fattigaste pensionärerna. Vi får se om de högerkonservativa stöttar det. En annan fråga är att vi måste få in mer pengar i pensionssystemet, säger Baudin.

”Nöter räls”

Tobias Baudin beskriver det som att han är en partisekreterare som är ute och nöter räls. Han gör minst en resa i veckan med pumptermos i hand och pratar med väljare.

Om du är ute på ett torg. Och så kommer det fram en lastbilschaufför som berättar att han har röstat på Socialdemokraterna förr, men gått över till SD. Du har 20 sekunder på dig, vad säger du?

– Jag kommer att vara tydlig med att han ska ha respekt av oss genom en jäkligt bra socialdemokratisk politik. Men först av allt vill jag veta mer om varför. Jag vill lyssna på dem som inte röstar på oss. Jag har stor förståelse för att man kan göra det valet – alla har rätt att göra det. Men jag kommer också tala om den tydlighet vi har framåt och migrationspolitiken som vi har lagt om. Jag vet att många LO-medlemmar gick till Sverigedemokraterna vid flyktingkrisen. Det var inte ordning och reda i migrationspolitiken. Nu är den omlagd och vi kommer inte rucka på den och vrida tillbaka till hur det var. Fokus är att bryta segregationen, kan man arbeta ska man arbeta, där kommer vi att vara stentydliga.

Finns det inte skäl att vara mer generös nu när det pågår ett krig i Europa?

– Vi ska fortsatt ha ordning och reda i migrationspolitiken. Såklart ska Sverige ta sitt ansvar och ta emot människor på flykt från det fruktansvärda kriget. Men det är viktigt att fler länder tar sitt ansvar. Sverige kan inte åter igen ta ett oproportionerligt stort ansvar.

Kommer arbetslivskriminaliteten att prioriteras i valrörelsen?

– Jag kan inte lova, för vi har inte börjat skriva vårt valmanifest. Tyvärr är arbetslivskriminaliteten något som har påverkat Transport och vissa förbund länge, men nu ser vi det i alla förbund. Man skriver till och med böcker om hemstjänstmaffian.

– För mig är det väldigt tydligt att man behöver både facket och politiken för att komma till rätta med problemen. Det blir viktigt för oss, men vi får se exakt hur.

Tobias Baudin valdes till Socialdemokraternas partisekreterare i november 2021. Han kom närmast från posten som ordförande i Kommunal. Foto: Pernilla Ahlsén
Tobias Baudin valdes till Socialdemokraternas partisekreterare i november 2021. Han kom närmast från posten som ordförande i Kommunal. Foto: Pernilla Ahlsén

Många förslag som lyfts gällande arbetskraftsinvandring gäller hårdare regler för företagen. Just nu finns exempelvis ett förslag om att anställningskontrakt ska bli bindande. Men kritiker menar att det inte räcker eftersom den anställde befinner sig i en situation där anställningen är en förutsättning för att få stanna i Sverige. Baudin är medveten om problemet.

– Det finns tankar och jag vet att Anders Ygeman jobbar med frågan, så att de kan slå larm och samtidigt känna trygghet. I grund och botten handlar det om att vi ska kunna se till att alla företag ska konkurrera med lika villkor.

– Jag tycker att oavsett om du jobbar med färdtjänst eller att transportera varor så ska svenska kollektivavtal gälla, säger han.

Kommunals ordförande

Tobias Baudin var fram till i höstas förbundsordförande för Kommunal. Hans dåvarande förbund och IF Metall hoppade på LAS-uppgörelsen utan att ha resten av LO med sig. Efter att Socialdemokraterna genom den så kallade Januariöverenskommelsen satt hård press på arbetsgivarorganisationer och fackförbund om att ta fram en ny uppgörelse. Baudin representerar på det sättet två roller som stött på svidande kritik från Svenska Transportarbetareförbundet.

– Jag förstår kritiken. Det har varit en tuff tid för alla 14 LO-förbund. Jag representerade Kommunal som har tuff situation med allmän visstid och hyvling av arbetstid. Det har slitit oerhört på oss och överenskommelsen förbättrar villkoren där. Nu måste vi fokusera framåt och föra en politik som visar respekt för Transport och andra förbunds medlemmar.

– För mig handlar det om att gå tillbaka till rötterna. Att som parti se problemen i samhället och komma tillrätta med dem.

Det finns ett vanligt missförstånd att Tobias Baudin kört ismaskin i Luleå Hockeys gamla arena Delfinen. Han skojar och säger att han gärna låter myten leva kvar. Men egentligen var han maskinist och skötte aggregaten i kommunens ishallar. Sedan dess har han gjort facklig karriär, innan han blev partisekreterare har de politiska uppdragen varit få och lokala.

Nära band nödvändiga

De nära banden mellan Socialdemokraterna och LO väcker ofta kritik. Inte minst när förbund som Transport utesluter Sverigedemokrater som har förtroendeuppdrag i sitt parti. Trots det är Baudin övertygad om nära band mellan fack och parti är rätt för båda parter.

– Samarbetet ger facken en väg in i det politiska rummet och en chans att forma utvecklingen. Vi har med rätta ganska högljudda kompisar i facket och de ställer höga krav på oss. De fackliga representanterna, som Transports Tommy Wreeth, lyfter fram det som är bra för medlemmarna och självklart lyssnar vi på vad han säger. Ibland går det att genomföra och ibland inte. Vi är ingenting som parti utan starka förbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.