”Det ligger skrot överallt i hamnen”

Skrot är numera den största handelsvaran i Falkenbergs hamn. Men hur påverkas miljön när bilvrak, metaller och berg av aska lagras på kajer och grusplaner? Det frågar sig Lars Kårdal, en före detta hamnarbetare som själv var förstasidesnyhet i Transportarbetaren för 15 år sedan.

Lars Kårdal bänkar sig på trappen hemma vid trähuset. Samma trapp som den gången. Då hade han precis blivit avskedad från hamnen. På grund av en havererad kranaffär. Inte uppsagd, utan avskedad. På grått papper.

Historien rörde om rejält – inte bara i lilla Falkenberg. Kårdal var skyddsombud och satt i bolagsstyrelsen på Transports mandat. När han sparkades hoppade hela den fackliga klubbstyrelsen av.

Fast i fikarummet blev det tyst. Det var inte alla arbetskamrater som uppskattade en kranförare och kollega som hade synpunkter på mycket.

Nu har det gått mer än ett decennium sedan han utkämpade matchen. En match som slutade med att han förlorade jobbet, men fick en halv miljon kronor i kompensation. En uppgörelse som arbetsgivaren till varje pris ville hemlighålla.

Fast vi återkommer till den historien.

Efter avskedet pluggade Lars Kårdal ett par år och körde kran på landbacken, åt Skanska. Numera jobbar han som behandlingsassistent.

Hamnen kunde ha varit ett avslutat kapitel för Kårdal. Fast i vintras ringde telefonen på Transportarbetarens redaktion. I andra änden hördes en skrovlig röst som lät förunderligt bekant.

”Det är ny cirkus här nere i Falkenberg. Det handlar om miljön. Har du lust att komma?”

Några månader senare träffas vi. Lars Kårdal har plockat fram mängder av bilder på metallskrot, skrivelser till kommunen och ritningar över hamnen.

– Jag kan inte vara tyst längre, säger han. Hamnen ligger ju mitt i Falkenberg, precis där Ätran rinner ut! Ån har en unik laxstam och hamnen ligger inom ett område som är klassat som Natura 2000.

Kårdal och flera andra kommuninvånare reagerar över skrotet som blivit hamnens främsta godsslag. Hanteringen sker i hamnbolaget, Falkenbergs terminal. Men också hos återvinningsföretaget Falkenbergs recycling, som ligger strax utanför grindarna.

I mars skrev Lars Kårdal ett långt brev, med bilder, till kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. Han krävde svar på en rad frågor som alla handlar om miljöpåverkan i hamnen.

När vi träffas har Kårdal brevet framför sig. Plus fyra förelägganden som kommunen hunnit utfärda.

– Det ligger skrot överallt i hamnen! Och ett enormt berg av brännskrot. Det kommer från avfallseldning i Malmö. Skrotet innehåller tungmetaller. Vart tar de vägen? Varför skeppas inte avfallet ut i Malmö hamn i stället? undrar han.

Frågelistan till kommunen är lång. Den första punkten gäller roro-kajen. Hit hade någon med tillträde till hamnen grävt ett dike från upplagsplatserna. Diket slutade vid ett grovt rör med en dränkbar pump. Enligt Lars Kårdal har pumpen i flera års tid, 24 timmar per dygn, skickat ut orenat lakvatten rakt ut i Ätran.

Andra punkten handlar om bilskrot och hela bilvrak som numera pryder kajplanen, i väntan på att fartygen ska lasta.

– Jag ifrågasätter om bilarna hanteras så som regler föreskriver. När kranföraren lyft en del av dem har jag sett hur olja och bränsle runnit ut på kajen.

Kårdal ställer sig också frågande till en muddring som Falkenbergs terminal gjorde i början av juni. Med en skopa grävde bolaget upp omkring 40 kubikmeter lera och skrot från botten. Skrot som tappats ned mellan kajen och fartygen under utlastningen.

– Muddringen skedde inom Natura 2000-området och är absolut inte tillåten, hävdar Lars Kårdal. Muddermassorna spolades sedan av och vattnet rann rakt ner i Ätran.

En del skrot lagras troligen i ett grönmålat hamnmagasin, påpekade han för kommunens miljöinspektör. Här fanns bland annat metallspån från svarvarbeten. Spånen är förorenade med kylvätska och ligger på ett underlag som inte är tätt. Det är inte tillåtet.

– Jag har ett filmklipp som är taget vid magasinet, inför ett förannonserat besök från miljö och hälsan. Varför ställer Falkenbergs terminal en 40-fots container framför ena dörren och fyller upp med skrot framför den andra, så att all insyn hindras?

I dag är berget av brännskrot rekordstort på kajen. Tunga maskiner används och terminalbolaget har börjat bygga en betongmur, som ska hindra damm och lakvatten från att fara ut i hamnbassängen.

Hanteringen bekymrar den forne kranföraren. Han menar att hela kaj-
området är instabilt.

– Som dykare var jag med och utförde förstärkningsåtgärder. Men det räcker inte. Nu utsätts kajen för enorm påfrestning. Det är bara en tidsfråga innan det sker ras där ute.

Intill själva hamnområdet ligger ett öppet inhägnat fält som kallas Lövstavikens äng. Fältet fungerar som deponi för ”miljöstörande restprodukter”, skriver Lars Kårdal i ett brev till kommunen. Han tycker också att facket borde reagera:

– Inne på Falkenbergs recycling jobbar tre polacker. Det är märkligt att hamnbolaget, Falkenbergs terminal, accepterar att de killarna kommer och kör lastmaskin på kajen. Okej, de hanterar sitt eget metallskrot, men det är faktiskt stuveriarbetarnas jobb.

När Lars Kårdal berättar är det som om tiden stått stilla. Det är samma glöd som då för 15 år sedan.

Han var kranförare, men också dykare och skeppare på hamnens egen bogserbåt. Dessutom språkkunnig. Det blev språket – tyskakunskaperna – som kostade honom jobbet.

Hamnen hade beslutat att containerkranen skulle säljas. Spekulanten var från Tyskland. Och det fanns bara en person som kunde prata med dem.

Kårdal ombads demonstrera och informera om kranen, en Liebherr som han själv kört. Några dagar efter kundbesöket fick han sparken. Han anklagades för att ha pratat skit om kranen inför kunden. Varit illojal.

Transport ifrågasatte avskedet, men vid förhandlingsbordet var hamnens dåvarande vd obeveklig. Även om Lars Kårdal vann i Arbetsdomstolen skulle han inte få jobbet tillbaka, löd budskapet.

Parterna enades till slut om uppgörelse. Lars Kårdal köptes ut, men själva avtalet – innehållet – belades med sekretess.

Kårdal höll sin del av sekretessförbindelsen. Det blev i stället arbetsgivaren, Falkenbergs terminal, som tvingades lämna ut avtalet till tidningen Transportarbetaren, som begärt ut handlingen.

Hamnen var vid den här tiden kommunägd och Kammarrätten slog fast att förlikningen var en offentlig handling. Lars Kårdal fick 500 000 kronor. Med sociala avgifter och juridiska kostnader slutade notan på 700 000–800 000 kronor för arbetsgivaren.

I dag säger Lars Kårdal:

– Jag är inte bitter. Att sluta där är det bästa jag gjort. Fast visst, hamnen är en stor del av mitt liv. Det gör ont att se hur verksamheten krympt och området förvandlats till en sopstation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!