”Det ligger skrot överallt i hamnen”

Skrot är numera den största handelsvaran i Falkenbergs hamn. Men hur påverkas miljön när bilvrak, metaller och berg av aska lagras på kajer och grusplaner? Det frågar sig Lars Kårdal, en före detta hamnarbetare som själv var förstasidesnyhet i Transportarbetaren för 15 år sedan.

Lars Kårdal bänkar sig på trappen hemma vid trähuset. Samma trapp som den gången. Då hade han precis blivit avskedad från hamnen. På grund av en havererad kranaffär. Inte uppsagd, utan avskedad. På grått papper.

Historien rörde om rejält – inte bara i lilla Falkenberg. Kårdal var skyddsombud och satt i bolagsstyrelsen på Transports mandat. När han sparkades hoppade hela den fackliga klubbstyrelsen av.

Fast i fikarummet blev det tyst. Det var inte alla arbetskamrater som uppskattade en kranförare och kollega som hade synpunkter på mycket.

Nu har det gått mer än ett decennium sedan han utkämpade matchen. En match som slutade med att han förlorade jobbet, men fick en halv miljon kronor i kompensation. En uppgörelse som arbetsgivaren till varje pris ville hemlighålla.

Fast vi återkommer till den historien.

Efter avskedet pluggade Lars Kårdal ett par år och körde kran på landbacken, åt Skanska. Numera jobbar han som behandlingsassistent.

Hamnen kunde ha varit ett avslutat kapitel för Kårdal. Fast i vintras ringde telefonen på Transportarbetarens redaktion. I andra änden hördes en skrovlig röst som lät förunderligt bekant.

”Det är ny cirkus här nere i Falkenberg. Det handlar om miljön. Har du lust att komma?”

Några månader senare träffas vi. Lars Kårdal har plockat fram mängder av bilder på metallskrot, skrivelser till kommunen och ritningar över hamnen.

– Jag kan inte vara tyst längre, säger han. Hamnen ligger ju mitt i Falkenberg, precis där Ätran rinner ut! Ån har en unik laxstam och hamnen ligger inom ett område som är klassat som Natura 2000.

Kårdal och flera andra kommuninvånare reagerar över skrotet som blivit hamnens främsta godsslag. Hanteringen sker i hamnbolaget, Falkenbergs terminal. Men också hos återvinningsföretaget Falkenbergs recycling, som ligger strax utanför grindarna.

I mars skrev Lars Kårdal ett långt brev, med bilder, till kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. Han krävde svar på en rad frågor som alla handlar om miljöpåverkan i hamnen.

När vi träffas har Kårdal brevet framför sig. Plus fyra förelägganden som kommunen hunnit utfärda.

– Det ligger skrot överallt i hamnen! Och ett enormt berg av brännskrot. Det kommer från avfallseldning i Malmö. Skrotet innehåller tungmetaller. Vart tar de vägen? Varför skeppas inte avfallet ut i Malmö hamn i stället? undrar han.

Frågelistan till kommunen är lång. Den första punkten gäller roro-kajen. Hit hade någon med tillträde till hamnen grävt ett dike från upplagsplatserna. Diket slutade vid ett grovt rör med en dränkbar pump. Enligt Lars Kårdal har pumpen i flera års tid, 24 timmar per dygn, skickat ut orenat lakvatten rakt ut i Ätran.

Andra punkten handlar om bilskrot och hela bilvrak som numera pryder kajplanen, i väntan på att fartygen ska lasta.

– Jag ifrågasätter om bilarna hanteras så som regler föreskriver. När kranföraren lyft en del av dem har jag sett hur olja och bränsle runnit ut på kajen.

Kårdal ställer sig också frågande till en muddring som Falkenbergs terminal gjorde i början av juni. Med en skopa grävde bolaget upp omkring 40 kubikmeter lera och skrot från botten. Skrot som tappats ned mellan kajen och fartygen under utlastningen.

– Muddringen skedde inom Natura 2000-området och är absolut inte tillåten, hävdar Lars Kårdal. Muddermassorna spolades sedan av och vattnet rann rakt ner i Ätran.

En del skrot lagras troligen i ett grönmålat hamnmagasin, påpekade han för kommunens miljöinspektör. Här fanns bland annat metallspån från svarvarbeten. Spånen är förorenade med kylvätska och ligger på ett underlag som inte är tätt. Det är inte tillåtet.

– Jag har ett filmklipp som är taget vid magasinet, inför ett förannonserat besök från miljö och hälsan. Varför ställer Falkenbergs terminal en 40-fots container framför ena dörren och fyller upp med skrot framför den andra, så att all insyn hindras?

I dag är berget av brännskrot rekordstort på kajen. Tunga maskiner används och terminalbolaget har börjat bygga en betongmur, som ska hindra damm och lakvatten från att fara ut i hamnbassängen.

Hanteringen bekymrar den forne kranföraren. Han menar att hela kaj-
området är instabilt.

– Som dykare var jag med och utförde förstärkningsåtgärder. Men det räcker inte. Nu utsätts kajen för enorm påfrestning. Det är bara en tidsfråga innan det sker ras där ute.

Intill själva hamnområdet ligger ett öppet inhägnat fält som kallas Lövstavikens äng. Fältet fungerar som deponi för ”miljöstörande restprodukter”, skriver Lars Kårdal i ett brev till kommunen. Han tycker också att facket borde reagera:

– Inne på Falkenbergs recycling jobbar tre polacker. Det är märkligt att hamnbolaget, Falkenbergs terminal, accepterar att de killarna kommer och kör lastmaskin på kajen. Okej, de hanterar sitt eget metallskrot, men det är faktiskt stuveriarbetarnas jobb.

När Lars Kårdal berättar är det som om tiden stått stilla. Det är samma glöd som då för 15 år sedan.

Han var kranförare, men också dykare och skeppare på hamnens egen bogserbåt. Dessutom språkkunnig. Det blev språket – tyskakunskaperna – som kostade honom jobbet.

Hamnen hade beslutat att containerkranen skulle säljas. Spekulanten var från Tyskland. Och det fanns bara en person som kunde prata med dem.

Kårdal ombads demonstrera och informera om kranen, en Liebherr som han själv kört. Några dagar efter kundbesöket fick han sparken. Han anklagades för att ha pratat skit om kranen inför kunden. Varit illojal.

Transport ifrågasatte avskedet, men vid förhandlingsbordet var hamnens dåvarande vd obeveklig. Även om Lars Kårdal vann i Arbetsdomstolen skulle han inte få jobbet tillbaka, löd budskapet.

Parterna enades till slut om uppgörelse. Lars Kårdal köptes ut, men själva avtalet – innehållet – belades med sekretess.

Kårdal höll sin del av sekretessförbindelsen. Det blev i stället arbetsgivaren, Falkenbergs terminal, som tvingades lämna ut avtalet till tidningen Transportarbetaren, som begärt ut handlingen.

Hamnen var vid den här tiden kommunägd och Kammarrätten slog fast att förlikningen var en offentlig handling. Lars Kårdal fick 500 000 kronor. Med sociala avgifter och juridiska kostnader slutade notan på 700 000–800 000 kronor för arbetsgivaren.

I dag säger Lars Kårdal:

– Jag är inte bitter. Att sluta där är det bästa jag gjort. Fast visst, hamnen är en stor del av mitt liv. Det gör ont att se hur verksamheten krympt och området förvandlats till en sopstation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.