ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Men vi är också närvarande i det internationella samarbetet och solidariteten med våra kollegor världen över. Som ett led i detta har jag nyligen kommit hem från Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress i Singapore. En internationell kongress är alltid långt bort för någon och den här gången var det för oss.

Tillsammans med 2 500 fackliga kamrater från hela världen har vi diskuterat åkeri, hamn, lager och terminal, kvinno- och ungdomsfrågor och så oerhört mycket mer. Jag kan säga att detta kommer jag att leva på länge. Drivkraften, styrkan och viljan att föra våra frågor framåt är så påtaglig och den inspirerar.

För svensk del nådde vi framgång i flera av de frågor som vi drev och skrev skarpa förslag om. En sådan är den om en särskild kommitté för lager och terminal inom ITF som kongressen också fattade beslut om att införa.

Den är oerhört viktig för att arbeta globalt med frågor som automatisering och den omställning som måste till på arbetsmarknaden. Det handlar om att vi ska kunna behålla jobben, inom våra avtalsområden, när tekniken tar över sådant som tidigare sköttes av människohand. Automatisering är inte av ondo. Det är inte heller en utveckling som vi kan stoppa hur skrämmande den än må vara. Faktum är ju att det finns vissa jobb som vi ska vara glada att maskiner nu utför, sådant som våra kamrater tidigare mist liv och lem för.

Självklart var åkerifrågan också en av huvudfrågorna under kongressen i Singapore, och ett av de företag som inte går att undvika i de sammanhangen för vår del är Ikea. Vi har under lång tid haft en dialog med företaget både på nationell och internationell nivå för att få det att kräva schysta villkor i sin transportkedja.

För ett par veckor sedan frös vi denna dialog eftersom inget hände, men kan nu ana en ljusning igen. Och varför skulle vi inte det? Vad skulle det möjligtvis kunna finnas för anledning till att Ikea inte skulle kräva att ett företag som norska Bring ska erbjuda sina chaufförer drägliga villkor när de kör i Sverige? Jag är oerhört glad att de nu verkar ha kommit till samma slutsats som vi i den frågan och jag väntar med spänning på att se det bli verklighet. Om Ikea mot förmodan inte kräver eller rekommenderar att deras leverantör ska ha kollektivavtal så måste vi givetvis vara beredda på att kämpa oss till dessa avtal.

Slutligen drev Sverige igenom ett stöd bland de 2 500 delegaterna från 140 länder för de 17 iranska lastbilschaufförer som efter en strejk för bättre villkor dömts till döden i sitt hemland. Jag talade själv för det svenska förslaget under kongressen och jag är stolt att vi står bakom våra kamrater i Iran. Facklig solidaritet över yrkesgrupper och över landsgränser är stark och Svenska Transportarbetareförbundet är en del av det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.