Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

– Det pågår en strid om den svenska modellen, säger han. En avgörande fråga är att göra det tydligt vilket parti som står på arbetarnas sida i ett läge när människor ute på arbetsplatserna har gått från Socialdemokraterna till Sverigedemokraterna.

I en glipa mellan två möten ringer Markus Pettersson för att svara på Transportarbetarens frågor. Hans tredje arbetsdag på Socialdemokraternas partikansli är hektisk.

– Jag ska fortsätta med det jag försökte med på Transport, säger han.

– Dialogen mellan partiet och facket behöver komma i gång igen, och min roll blir att skapa förståelse för det på båda håll. Partiet måste svara upp med politik på de frågor som diskuteras ute på arbetsplatserna.

Markus Pettersson är den första facklig-politiska sekreteraren i Socialdemokraternas historia. Han känner ett stort mandat från partiledningen när det gäller att forma sin roll.

Vad är målet för dig på ditt nya jobb?

– Att lyfta upp samtalet så att partiet kan svara på människors oro och känslor. Att göra det tydligt att det på riktigt står på arbetarnas sida.

– Men det helt överskuggande målet är att vinna valet. Det är avgörande att partiet kommer att fortsätta att styra Sverige.

Markus Pettersson tror att alternativen kommer att bli tydligare i den begynnande valrörelsen. Han konstaterar att Moderaterna har återgått till en mer klassiskt moderat linje både i retorik och politik.

– Det överskuggande hotet är att borgarna och Sverigedemokraterna monterar ner den svenska modellen. Arbetsrätten är hotad, och samma gäller skatteavdraget för att fackföreningsavgiften, säger han.

I början av juni lämnade Markus Pettersson Transport efter tre månader som tillförordnad ordförande i förbundet. Han hade tagit över när Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten efter avslöjanden om allt för vidlyftig representation. Tidigare var Markus Pettersson utredare och, under fem år, förbundssekreterare och en av tre i fackets högsta ledning.

Vad tar du med från Transport till ditt uppdrag hos Socialdemokraterna?

– Massor så klart, allt jag kan. Och vad medlemmarnas engagemang betyder. Det här valet kommer inte att vinnas för att partiet har anställt mig. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som jobbar med frågorna varje dag – både i partiet och facken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    28 oktober, 2017

    Socialdemokraterna står verkligen på arbetaren sida, det är inga problem när du blir sjuk eller drabbats av en olycka. Försäkringskassan har verkligen generösa bedömningar tack vare S när det gäller utbetalningarna. Råkar du ha ett dysfunktionellt barn som behöver tillsyn så ställer man verkligen upp, för man vill inte att assistansersättningarna går till "marknadsföringskostnader". Man vill också att äldre personer skall arbeta, detta genom att höja löneavgiften för de arbetande pensionärerna så att man kommer i nivå med de sociala avgifterna som för de yngre arbetstagarna. Sedan vill man höja skatter och avgifter så mycket som det går. Ett av straffen för arbetstagarna, för att "de rika" har kapitalinkomster, är att man höjer skatten för just ditt sparande. Den enda fördelen med det för dig är att du plötsligt blir klassificerad som rik och det är väl iof positivt när du inväntar det överdådiga pensionsbeskedet. Du som skovlar dig fram till arbetet kl 5.00 för att ta dig till jobbet i tid, med bil, kan ju sträcka på dig när du hör hur rik du är. Grattis!

Lästips:

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.