Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Rapporten släpptes i juni 2024.
Rapporten släpptes i juni 2024.

Mellan år 2006 och 2023 tappade Svenska Transportarbetareförbundet 31 procent av medlemmarna. Det är anmärkningsvärt mot bakgrund av den växande sysselsättningen inom Transports rekryteringsområde, skriver Anders Kjellberg i den aktuella rapporten Den svenska partsmodellen ur ett nordiskt perspektiv – facklig anslutning och lönebildning.

Det är tankesmedjan Arena Idés sjätte, årliga stora rapport om den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Författaren Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet, tar upp flera orsaker till att organisationsgraden sjunkit så kraftigt bland de yrkesgrupper Transport organiserar, från 71 procent till 56 procent under knappt 20 år.

Osund konkurrens och social dumpning, både inom åkerinäringen och inom taxibranschen, är ett av skälen till vikande medlemsantal som Kjellberg pekar på i rapporten. Likaså att ett stort antal förare är födda utomlands, och att många lastbilschaufförer som kör i Sverige är folkbokförda utomlands och därför inte räknas med i beräkningar som bygger på arbetskraftsundersökningar.

Rapporten tar också upp att Transport liksom Handels, Hotell- och restaurangfacket och Fastighets lyckas värva många nya medlemmar som sedan går vidare till andra branscher.

Men utvecklingen är inte unik för Transport. Rapporten tar upp medlemsutvecklingen i ett antal förbund inom såväl TCO som LO. Allra störst är tappet för GS-facket – tidigare Grafiska Fackförbundet, Skogs- och Träfacket – som förlorat 63 procent av sina medlemmar mellan 2006 och 2023.

Men även de båda stora LO-förbunden, IF Metall och Kommunal, har förlorat medlemmar under perioden: 97 000 respektive 57 500 medlemmar.

Fler TCO-medlemmar

Anders Kjellberg konstaterar i rapporten att klyftan mellan arbetares och tjänstemäns organiseringsgrad aldrig varit så stor som i dag. Å andra sidan är andelen förtroendevalda högre hos arbetarna, liksom kollektivavtalens täckningsgrad.

Statistiken för 2023 visar att totalt är 68 procent av den svenska arbetskraften med i facket, en nedgång med en procentenhet sedan året innan. Men Sverige har fortfarande världsrekord i facklig anslutning, slår Kjellberg fast.

Att 58 procent av arbetarna är med i ett fackförbund och hela 73 av tjänstemännen är alltså en toppnotering internationellt sett år 2023. Och Sverige ligger också högre än övriga länder i Norden. Men samtidigt väsentligt lägre än tidigare. I mitten av 1980-talet och 1990-talet var runt 85 procent av arbetskraften i Sverige fackligt organiserad.

Rapporten tar också upp det faktum att Sverige till skillnad från andra länder inte har någon anslutning till så kallade gula fackföreningar.

I Danmark är i dag nära var femte fackmedlem med i en sådan alternativ fackförening, som ofta lockar med lägre medlemsavgifter. Utvecklingen med gula fackföreningar i landet var också huvudskäl till att danska LO 2019 gick ihop med FTF, ungefär TCO:s motsvarighet.

I samtliga nordiska länder utgör fortfarande huvudavtal mellan arbetsmarknadens parter grunden i arbetsmarknadsmodellerna.

Pandemins påverkan

Under pandemiåren 2020–2021 steg den fackliga organisationsgraden för både arbetare och tjänstemän två år i rad. Men under de följande två åren, ”inflationsåren”, vände det nedåt.

Förra året var andelen fackanslutna åter nere på samma nivå som året innan pandemin; 68 procent.

Den genomsnittliga fackanslutningen hos arbetare påverkas också av att andelen utrikes födda vuxit kraftigt. Från 29 procent år 2020 till 34 procent förra året. Det leder till konsekvensen att arbetares organisationsgrad sjunkit totalt, konstaterar Anders Kjellberg i rapporten: Organisationsgraden var 2023 bland arbetare födda i Sverige 62 procent, jämfört med bara 50 procent av utrikes födda arbetare.

Inom LO-kollektivet sjönk organisationsgraden mest i offentlig sektor och där främst bland personer födda i Sverige. Inom privat sektor sjönk den mest inom hotell- och restaurang och inom byggbranschen.

Att organisationsgraden inte föll lika mycket förra året som 2022 får ses mot bakgrund av att priserna inte steg lika mycket och att en lågkonjunktur inleddes hösten 2023. Precis som under pandemin minskade då antalet tidsbegränsat anställda, vilket fick en positiv effekt på andelen fackligt anslutna. Det eftersom tillsvidareanställda i högre grad är med i facket.

När det gäller antalet medlemmar i olika fackförbund tar rapporten enbart med antalet yrkesaktiva medlemmar. För Transports del innebär det att siffran för år 2023 var 45 700 medlemmar, jämfört med 65 800 år 2006.

För LO minskade antalet yrkesverksamma medlemmar i samtliga förbund under perioden 2015–2023 med drygt 22 000 personer. Förra året var sammanlagt 1 198 113 personer med i något av LO:s då 14 förbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.