Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg
Close
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar?
Close
Semester på rull

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

Egentligen skulle reportaget haft rubriken Husvagn vs husbil. Men att påstå att det handlar om ett motsatsförhållande vore fel. Tvärtom verkar valet mest handla om olika faser i livet.

– Än så länge är det självklart med husvagn, så länge jag kan köra och backa den. Men det blir nog annorlunda som äldre. Nu tycker jag att det är bekvämt att kunna ställa vagnen och sedan åka en sväng med bilen, säger Agne Lager från Mariestad.

Husvagn är självklart för Agne Lager, vars fyrhjulsdrivna Volvo drar en 5,6 meters Kabe Ametist. Men fadern Sven har gått över till husbil.
Husvagn är självklart för Agne Lager, vars fyrhjulsdrivna Volvo drar en 5,6 meters Kabe Ametist. Men fadern Sven har gått över till husbil. Foto: Lilly Hallberg

Han har kommit upp till Stockholm för att fira en systerdotter som tagit studenten, när Transportarbetaren träffar honom på en camping i västerort. Med är också Agnes far, som själv har husbil men nu sitter på passagerarsidan.

– När familjen är ute är det också alltid jag som kör, eftersom jag har utökat B-körkort som behövs för totalvikten, förklarar Agne Lager.

Fortfarande rullar fler husvagnar än husbilar på svenska vägar, men husbilarna börjar komma i kapp. År 2019 passerades milstolpen 100 000 registrerade husbilar. Pandemin har gett ett ytterligare uppsving för båda. Vid årsskiftet fanns det i Sverige 285 965 registrerade husvagnar och 108 518 registrerade husbilar.

Restriktioner och inställt flyg under covidpandemin födde hemestern, sommaren 2020, med ett kraftigt ett ökat intresse för camping och resmål inom Sverige. En trend som verkar leva vidare.

Friheten är det som lockar mest bland dem som kan tänka sig en husbils- eller husvagnssemester i år. Och det är mer än varannan svensk – 55 procent – som kan tänka sig, visar en undersökning gjord av opinionsmätningsinstitutet Sifo för Forsbergs Fritidscenter. Lite förvånande är att det ä9r unga, i åldern 18–34 år, som är mest intresserade. Den genomsnittlige husbils- eller husvagnsköparen har annars passerat 50-årsstrecket. Oavsett ålder är det dock friheten att ta sig dit man vill som lockar mest, visar undersökningen. ”Prisvärd semester” kommer bara på tredje plats, efter alternativet ”möjlighet att göra olika aktiviteter”.

Micke Nordmark från Eskilstuna valde en husbil, en ny Rapido, efter tre husvagnar. Bekvämare och lättare att köra, enligt både honom och hustrun.
Micke Nordmark från Eskilstuna valde en husbil, en ny Rapido, efter tre husvagnar. Bekvämare och lättare att köra, enligt både honom och hustrun. Foto: Lilly Hallberg

– I år blir det nog en sväng utomlands, till Norge, säger Micke Nordmark från Eskilstuna.

De två senaste åren har han och hustrun hemestrat med husbilen, och de turas om att köra. Deras husbil är 6,66 meter lång, en Rapido, som köptes in ny för tre år sedan.

Tidigare har Micke haft husvagn, tre olika.

– Husbil är bekvämare och lättare att köra säger han.

Corinna Posny och Ann-Christin Weiss från tyska delstaten Nordrhein-Westfalen uppskattar det mobila semestrandet. Båda arbetar med inredning och har själva ordnat med interiören i sin Ford transportbil. Med på resan är också hunden Karlo.
Corinna Posny och Ann-Christin Weiss från tyska delstaten Nordrhein-Westfalen uppskattar det mobila semestrandet. Båda arbetar med inredning och har själva ordnat med interiören i sin Ford transportbil. Med på resan är också hunden Karlo. Foto: Lilly Hallberg

En bit bort står ett tyskt par, Corinna Posny och Ann-Christin Weiss, som också gillar husbilssemester. Den här gången har de kört upp från Münster i västra Tyskland i en Ford Neo Tourneo, en transportbil som de själva anpassat och bland annat inrett med sängar längst bak. Med på resan är också vallhunden Karlo.

– Det har gått bra, det är första gången efter pandemin vi gör en sådan här längre tur och min första så här långt norrut – tidigare har jag varit i Malmö, säger Corinna, som arbetar som inredningsdesigner.

För Ann-Christine är det femte gången i Sverige och hon gillar campingen vid Mälaren, med utsikt mot Drottningholm. Och hon har badat, ”skönt, inte alls kallt.” (14 grader den 12 juni.) Paret stannar här i tre dagar och planerar senare att åka till Öland. Precis som för svenskarna i Sifo-undersökningen är det friheten i semesterformen som lockar mest.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.