
Det våras för miljözonen
Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om att går enligt plan görs det nu i vår.
Stockholms kommun har beslutat att införa en miljön klass 3 i city, ett led i att förbättra luften och minska föroreningar som trafiken orsakar.
Men flera aktörer överklagade beslutet till förvaltningsrätten. Och länsstyrelsen pausade införandet, som skulle skett redan vid årsskiftet. Det i avvaktan på ett beslut i domstolen.
Nu har förvaltningsrätten sagt ja.
– Det är ett glädjebesked för alla som drömmer om ett city med renare luft. Vi behöver komma till rätta med utsläppen från bensin- och dieselbilar, som ökar risken både för sjukdom och förtida död. Miljözonen är central i arbetet för ett friskare Stockholm, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) i ett pressmeddelande.
Men den rättsligare prövningen i länsstyrelsen fortsätter ändå. Länsstyrelsen prövar den lokala trafikföreskrift som reglerar zonen.
Det Förvaltningsrätten godkänt är kommunfullmäktiges beslut om miljözonen. Och det tar Stockholms miljöpartistiska trafikborgarråd som en seger.
– Förvaltningsrätten har slagit fast att vi har lagen på vår sida. Det skulle förvåna mig oerhört om länsstyrelsen gjorde en annan bedömning, säger Lars Strömgren.
Han är övertygad om att också länsstyrelsen kommer att säga ja. Och så fort det är gjort kommer datum för införandet av miljözonen att meddelas. Ambitionen är att det ska ske under våren 2025.
Stockholms nya miljözon har tidigare också granskats av EU-kommissionen, som konstaterat att den inte strider mot den fria rörligheten.