DHL kränker fackligt aktiva i flera länder
Pensionsbolaget AMF är en av aktieägarna i DHL, ett transportföretag som kränker fackliga rättigheter i flera länder. Nu vill Transport sätta press på DHL och få till ett avtal som ska stärka rätten till facklig organisering. Vägen dit blir genom de som har makten att påverka – investerarna.
Det multinationella transportföretaget DHL motarbetar facklig organisering i flera av de 220 länder där företaget är verksamt.
I Turkiet sparkades, till exempel, ett 30-tal lagerarbetare i samband med fackets organisationsdrive för ett par år sedan. DHL skyllde på att de anställda inte arbetat tillräckligt bra, men turkisk domstol har, enligt UNI, konstaterat att uppsägningarna hade koppling till den fackliga verksamheten.
De fackliga federationerna har länge försökt påverka och få till ett globalt ramavtal där företaget skriver under på att följa de internationella konventionerna, som ILO och OECD har tagit fram.
Men företaget har inte gjort några förändringar och nu trycker facken på ytterligare genom att vända sig till ägarna.
– Vi har använt metoden förut och den har visat sig vara effektiv. Men vi har varit restriktiva och bara använt det när vi verkligen behöver det, säger Lars Lindgren, som är ordförande i Svenska Transportarbetareförbundet och ordförande i Europeiska transportarbetarefederationen, ETF.
Transport har bland annat tagit kontakt med pensionsbolaget AMF, en av de 35 största investerarna i DHL.
AMF, som är ett av Sveriges största pensionsbolag, ägs till hälften av LO och till hälften av Svenskt Näringsliv. Många av Transports medlemmar får en del av sin pension placerad av AMF, eftersom bolaget sysslar med tjänstepensioner. Det är detsamma som avtalspensionen, som alla anställda i privata företag med kollektivavtal har genom SAF-LO, och som det är fritt att bestämma vilket bolag som ska sköta.
Lars Lindgren hoppas att AMF ska reagera på uppvaktningen från Transport och börja ställa frågor till DHL, eftersom det kan leda till att flera aktieägare hakar på.
– Det här ska ses som ett första steg i processen. Vi är nöjda om det tecknas ett globalt ramavtal som skyddar fackliga rättigheter, säger Lars Lindgren.
Investerarna som Transport har haft kontakt med har enligt Lars Lindgren tagit frågan tillbaka till sina styrelser.
På samma sätt uppvaktas även investerare i andra länder.