DHL lägger ner i Jönköping
Den sista juni lägger DHL ner sin verksamhet på terminalen vid Målövägen i Taberg, Jönköping. Företaget har förlorat Intersport som kund. Personalen skingras till uthyrningsbolag, andra DHL-anläggningar, nya jobb och arbetslöshet.
– Stämningen är sorglig och tråkig, beskriver Transports fackliga ombud Amet Kantur.
Några fler anställda vill inte prata med tidningen. De är rädda och tycker att de redan uttalat sig i lokaltidningen. Att göra intervjun inne på terminalen känns också obekvämt. Amet Kantur och Transportarbetarens reporter går en trappa upp till ett öde lunchrum.
Bland det 60-tal arbetare som sagts upp på DHL:s tre anläggningar i Jönköping var ett 40-tal fast anställda på terminalen vid Målövägen, förklarar Kantur. Sammanlagt 20-25 av dem kommer att fortsätta jobba på DHL:s andra anläggningar. Uppsägningstiderna varierar mellan en och sex månader, allt efter anställningstid.
– Glädjande nog har många fått fasta jobb på annat håll. Andra går ut i arbetslöshet mitt under den sämsta tiden, semestern. DHL:s system stängs här den 30 juni men de inhyrda kommer att jobba kvar till juli.
Amet Kantur har varit DHL trogen i 28 år. Han tycker att trenden med allt fler inhyrda arbetare och färre DHL-anställda är oroande och ledsam. Liksom sättet att säga upp fast anställda för att sedan åter hyra in valda medarbetare via bemanningsbolag.
– Det är lika taskigt för dem som för oss, att de kommer tillbaka till samma arbetsplats och gör samma jobb, fast nu klädda i uthyrningsföretagets kläder.
En del av de uppsagda är varken med i Transport eller a-kassan. De har varit svåra att nå fram till tidigare, berättar Amet Kantur. Att fortsätta arbeta som förut efter uppsägningsbeskedet kändes jättekonstigt.
– Nu närmar vi oss slutet och det är bara att försöka jobba på och stänga av. Självklart pratar vi om vad som ska hända sen, vilka som fått nya jobb och så. Amet Kantur känner sig lite sliten efter de fackliga förhandlingarna med ledningen.
– Det har varit så fullt upp, mycket rävspel och jag har inte orkat söka något annat jobb än.
Han kommer att flytta över till DHL:s lager med reservdelar i Ljunga-rums industriområde i Jönköping. Dit får han cykelavstånd.
– Det känns tråkigt att lämna kompisarna här efter så många herrans år, men det blir intressant att träffa nya människor och få ett annat socialt liv. På Volvolagret finns inga inhyrda, där vill man ha väldigt hög leveranskvalitet på sina tjänster. Allt beror på hur kunden ser på saken.
– Jag tror inte man kan förbjuda bemanning helt, som vissa vill. Men man borde ändå kunna införa en maxgräns och inte ta in mer än högst 20 procent inhyrda, anser Amet Kantur.