DHL-transportörer får sänkt ersättning
DHL Special Transport sänker, med omedelbar verkan, tarifferna med 5 procent för ett antal underleverantörer på spotmarknaden. Enligt Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag Skaraborg, är detta ett budskap till åkerierna om att de ska ersätta sina chaufförer med billiga utländska förare.
I ett brev till ett antal transportörer, meddelar DHL Special Transport att de reducerar sina tariffer för att möta sparkrav från koncernledningen. I sin helhet lyder meddelandet:
”Till berörda,
På grund av den ekonomiska oron som råder på världsmarknaden i kombination med en alltmer avtagande tillväxt inom svensk industri, har samtliga affärsenheter, däribland DHL Specialties, fått ett krav från koncernledningen inom DHL att sänka sina trafikkostnader med 5 % under resterande månader 2012.
Därför kommer vi med omedelbar verkan att reducera tarifferna, enligt de krav som ställts på oss.
Reduceringen träder i kraft från 12 oktober 2012.”
Enligt ett uttalande från Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag, har ”hela texten en underton – att åkerierna måste bemanna sina bilar med utländska förare. Eftersom varken staten, fordonstillverkare, verkstäder eller bränsleleverantörer sänker sina krav med 5 procent, finns inget annat alternativ att tillgå, än att bemanna fordonen med billigare arbetskraft.”
DHL Sveriges vd Peter Hesslin avvisar detta fullständigt.
– Det finns ingen sådan underton i brevet. Vi förväntar oss inte, och förespråkar inte, att någon ska ta in F-skattare, bemanningsföretag eller liknande. Titta på vad man gör på marknaden – man prispressar, och det gör vi också, säger han.
Han jämför med Volvo, som i september gick ut med en 20-procentig reduktion till sina underleverantörer.
– Och det är väl ingen som påstår att Volvo säger åt någon att ersätta sin personal med billig utländsk arbetskraft? Nu har vi gått ut till några transportörer och sagt att vi förväntar oss att priset sänks med 5 procent under resten av året. Jag förstår inte hur det kan väcka sådan uppmärksamhet.
Peter Hesslin kan inte på rak arm säga hur många åkerier som berörs av tariffsänkningen, men beskriver det som ”en handfull”.
– Det handlar inte om åkerier som kör linjetrafik, kretstrafik eller liknande. Det handlar om några underleverantörer på spotmarknaden, som vi ringer in när vi behöver extrakapacitet. Det är faktiskt inte mer än så.
Transportarbetaren har talat med en åkare som kör kretstrafik för DHL, och alltså inte hör till dem som berörs av sänkningen.
– Det här kommer ju till oss också förr eller senare. Har de fått direktiv från koncernledningen så blir de väl tvungna, och redan 2009 sänkte de ju tariffen för oss med 4 procent, säger han.
Blir det någon lönsamhet kvar för er, om eller när den här femprocentssänkningen når kretstrafiken?
– Nej nej nej, vi har inte de marginalerna. När den dagen kommer, då säger vi tack och hej till DHL.