DHL vill sänka betalningen till åkarna
Speditören DHL ställer ultimatum till sina åkare. Gå med på fyra procents prissänkning, annars sägs kontraktet upp. – Min åkare är förtvivlad. I vårt företag finns inga marginaler att ta av. Det blir nedläggning om DHL driver igenom kravet, säger en anställd på ett åkeri med omkring 100 chaufförer.
Flera källor vittnar om att DHL Freight Sverige börjat kontakta anslutna åkerier den senaste veckan. Budskapet är att transportörer som kör inrikestrafik och distribution måste gå med på en kraftig sänkning av fraktersättningen, fyra procent, från och med april månad.
Att åkerierna går med på villkoren är ”en förutsättning för fortsatt samarbete”, säger en källa som vill vara anonym. Källan arbetar på ett mellanstort åkeri i södra halvan av Sverige:
– Åkarna är livrädda för att träda fram, men det här kommer att slå ner som en bomb. Min åkare är helt förstörd. I dag har vi en marginal på runt en procent.
– Vad ska vi göra nu? Sparka alla våra svenska chaufförer och ta in polacker? Med den trafik vi kör skulle det inte fungera. Åkaren har dessutom uttalat att han hellre lägger ner än tar in lågbetalda utländska förare.
Jessica Ölvestad är pressansvarig på DHL Freight. Hon bekräftar att företaget nu kontaktar åkeri efter åkeri för begäran om prisförhandlingar. Målet är att pressa ersättningen till transportörerna.
– Vi har en historiskt låg oljeprisnivå och en bransch med väldigt hård prispress. Vi ser över vår verksamhet och vi har tagit upp en diskussion med våra åkare.
Finns det generellt sett en sådan vinstmarginal hos era åkare att de klarar en prissänkning på fyra procent?
– Det kan jag inte uttala mig om. Förutsättningarna är inte de samma i alla företagen.
Vad händer med åkerier som inte går med på en prissänkning?
– Det vill jag inte sia om. Vi är mitt uppe i en förhandlingssituation.
Enligt personer med insyn i branschen har åkarna reagerat lite olika på DHL:s framstöt. Någon ser det som vapenskrammel inför kommande prisförhandlingar.
Magnus Kagg är vd i DHL-transportörernas förening. Han säger:
– Åkarna har avtal med DHL där en part inte ensidigt kan sänka priserna. Det finns idag absolut inte sådana marginaler att det är möjligt att pressa priserna med fyra procent. Ersättningen skulle tvärtom behöva höjas. Nu i april kommer ju en ny lönehöjning för chaufförerna.
Transports ordförande Lars Lindgren reagerar starkt när han nås av information om DHL:s utspel:
– Jag förstår precis vad DHL är ute efter. Det är att pressa priserna till en nivå där ännu fler svenska åkerier slås ut. När sådant här händer blir det uppenbart hur illa en marknad fungerar när aktörerna som gör affärer inte tar minsta hänsyn till att alla parter måste ha en chans att överleva. Jag hoppas att inget enda åkeri går med på DHL:s krav.