DHL vill sänka betalningen till åkarna

Speditören DHL ställer ultimatum till sina åkare. Gå med på fyra procents prissänkning, annars sägs kontraktet upp. – Min åkare är förtvivlad. I vårt företag finns inga marginaler att ta av. Det blir nedläggning om DHL driver igenom kravet, säger en anställd på ett åkeri med omkring 100 chaufförer.

Flera källor vittnar om att DHL Freight Sverige börjat kontakta anslutna åkerier den senaste veckan. Budskapet är att transportörer som kör inrikestrafik och distribution måste gå med på en kraftig sänkning av fraktersättningen, fyra procent, från och med april månad.

Att åkerierna går med på villkoren är ”en förutsättning för fortsatt samarbete”, säger en källa som vill vara anonym. Källan arbetar på ett mellanstort åkeri i södra halvan av Sverige:

– Åkarna är livrädda för att träda fram, men det här kommer att slå ner som en bomb. Min åkare är helt förstörd. I dag har vi en marginal på runt en procent.

– Vad ska vi göra nu? Sparka alla våra svenska chaufförer och ta in polacker? Med den trafik vi kör skulle det inte fungera. Åkaren har dessutom uttalat att han hellre lägger ner än tar in lågbetalda utländska förare.

Jessica Ölvestad är pressansvarig på DHL Freight. Hon bekräftar att företaget nu kontaktar åkeri efter åkeri för begäran om prisförhandlingar. Målet är att pressa ersättningen till transportörerna.

– Vi har en historiskt låg oljeprisnivå och en bransch med väldigt hård prispress. Vi ser över vår verksamhet och vi har tagit upp en diskussion med våra åkare.

Finns det generellt sett en sådan vinstmarginal hos era åkare att de klarar en prissänkning på fyra procent?

– Det kan jag inte uttala mig om. Förutsättningarna är inte de samma i alla företagen.

Vad händer med åkerier som inte går med på en prissänkning?

– Det vill jag inte sia om. Vi är mitt uppe i en förhandlingssituation.

Enligt personer med insyn i branschen har åkarna reagerat lite olika på DHL:s framstöt. Någon ser det som vapenskrammel inför kommande prisförhandlingar.

Magnus Kagg är vd i DHL-transportörernas förening. Han säger:

– Åkarna har avtal med DHL där en part inte ensidigt kan sänka priserna. Det finns idag absolut inte sådana marginaler att det är möjligt att pressa priserna med fyra procent. Ersättningen skulle tvärtom behöva höjas. Nu i april kommer ju en ny lönehöjning för chaufförerna.

Transports ordförande Lars Lindgren reagerar starkt när han nås av information om DHL:s utspel:

– Jag förstår precis vad DHL är ute efter. Det är att pressa priserna till en nivå där ännu fler svenska åkerier slås ut. När sådant här händer blir det uppenbart hur illa en marknad fungerar när aktörerna som gör affärer inte tar minsta hänsyn till att alla parter måste ha en chans att överleva. Jag hoppas att inget enda åkeri går med på DHL:s krav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.