DHL:s vd: ”F-skattarna är en parentes i branschen”
På kort tid har tre olika DHL-åkerier visat sig anlita utländska chaufförer som kör på F-skattsedel. Peter Hesslin, vd för DHL Sverige, bemöter nu anklagelserna om att det är DHL som ligger bakom – och förklarar varför han tror att F-skattarna är på väg att försvinna.
På senare tid har Transportledet i Malmö, Rosenlunds Åkeri i Jönköping, och Melvin Levin i Årjäng – som alla kör åt DHL – börjat anlita utländska F-skattare till betydligt lägre kostnader än avtalsenlig svensk lön. Bland annat från Transports sida har det hävdats att det är DHL som uttryckligen krävt detta av sina transportörer.
Men anklagelserna är fullständigt grundlösa, enligt vd Peter Hesslin:
– De uppgifterna är helt tagna ur luften. Jag har aldrig uppmanat någon till det, och jag har aldrig uppmuntrat någon till det. Vi har ju ett eget åkeri som kör från södra Sverige till norra Norrland, och har aldrig använt den där modellen själva. Så varför skulle jag uppmana någon annan att göra det?
Det sägs ibland att det är speditörerna som tvingar fram F-skatteuppläggen genom att pressa ner fraktpriserna, till nivåer där åkeriernas kalkyler inte går ihop med svenska personalkostnader. Men så är åtminstone inte fallet hos DHL, menar Peter Hesslin.
– När vi gör kalkyler använder vi kollektivavtalet som grund. Att vi skulle kalkylera med något i den här stilen: ”Det går ju att ta in utländsk arbetskraft, så låt oss kalkylera med kollektivavtalet minus sex procent…” Det skulle aldrig förekomma. Vi gör alla våra avtal på svenska villkor.
Vilka krav har ni själva på er från moderbolaget i Tyskland?
– Jag kan inte diskutera kronor, ören och procent, men självklart har vi krav på oss att effektivisera och förbättra. Fast de är inte på något sätt orimliga. Och även från moderbolagets perspektiv finns ett stort engagemang för det sociala ansvaret, som filtreras ner i organisationen.
Peter Hesslin hänvisar bland annat till DHL-koncernens projekt Go Help, Go Teach, Go Green, som hjälper människor i katastrofområden, stöder utbildningsinsatser i tredje världen, och strävar efter att minska företagets koldioxidutsläpp.
– Det satsas otroliga resurser på detta varje år. Som koncern är etiken viktig för oss, det handlar om att ge tillbaka till samhället.
Så hur ser du på att flera av era åkerier tar in F-skattare från låglöneländer?
– Jag anser att man ska betala människor en respektabel lön för det de gör, och att de ska behandlas med värdighet. Kollektivavtalet gör ju saker och ting ganska enkla för oss på svensk arbetsmarknad – likaväl som det sätter press.
Vad har ni för kravspecifikation på era transportörer?
– Vi ställer höga krav rent kvalitetsmässigt och reviderar våra åkerier varje år. Jag är inte rätt person att gå in på specifikationerna i detalj, men jag tror det kommer att bli än högre krav i framtiden. När det gäller miljömål och annat.
Står det dem fritt att anlita vilka underleverantörer som helst?
– Om de vill lägga ut uppdrag på tredje part, kräver det ett godkännande från oss. Den tredje parten ska uppfylla samma krav som vår transportör – kunden ska inte märka någon skillnad.
Och vilket ansvar har ni för hur transportörerna behandlar sin personal?
– Vi ska naturligtvis följa lagar och förordningar, men sedan finns också ett etiskt ansvar. Vi ska se till så att folk som jobbar åt oss har det bra. Skulle det någonsin komma till min kännedom att något av våra åkerier anlitar chaufförer på ett sätt som inte känns etiskt korrekt, då skulle jag vidta åtgärder.
Vilka åtgärder skulle det kunna handla om?
– Jag skulle tala med åkeriet, och om det inte hjälpte skulle jag vända mig till transportörsföreningen (de svenska DHL-transportörernas intresseorganisation DHLT, redaktionens anmärkning). Vi är en stor aktör både i Sverige och globalt. Jag tycker det är viktigt att vi tar ett socialt ansvar, utöver det rent lagstadgade. Men det har åtminstone inte kommit till min kännedom att de här aktuella fallen kräver min uppmärksamhet utöver vad som redan framkommit. För rent principiellt finns det ju ingen skillnad på en chaufför från Ungern och en från Skövde. Det här är ju stora åkerier – jag har svårt att tro att de skulle göra något som skulle kunna drabba dem själva negativt. Liksom jag vill sova gott om natten så tror jag nog att våra åkare vill göra det. De har ju också en stolthet i det de gör.
Så vad beror det på att allt fler åkerier tar in F-skattare från öst?
– Det kanske är ett lätt sätt att vinstoptimera, vad vet jag? Och det kanske är svårt att hitta chaufförer som vill köra nattetid, köra samma sträcka natt ut och natt in och så vidare.
Ser du det som ett problem?
– Jag tror ärligt talat att det kommer att vara övergående. Man ser det som värt att testa, och eftersom det ligger inom lagens gränser så prövar man. Men med de krav vi ställer på kommunikation i kundmöten och så vidare, så finns det ett språkligt försprång för svenska chaufförer och andra förare som faktiskt bor i Sverige. Dessutom vill vi ju att det ska finnas en svensk åkerinäring även framåt, DHL hade inte varit särskilt framgångsrikt utan transportörer. DHL består av både DHL och våra åkerier.
– Vi strävar efter att ha den absolut bästa personalen, och då måste vi ha motiverade och engagerade anställda. Ska man ha det, då är det ohållbart i längden att gå den här vägen som det är så mycket debatt om. Det finns bättre sätt att vinstoptimera än att köpa billig personal, och det står jag verkligen för.