Diabetes problem vid skiftarbete

Att jobba skift med oregelbundna tider och samtidigt sköta sin diabetes kan vara svårt. Men med modern teknik och diabetesvänliga arbetsplatser kan förutsättningarna förbättras.

Diabetikerns bästa vän är rutiner och regelbundenhet. För att hålla blodsockret på rätt nivå bör man äta och röra på sig på regelbundna tider. Och helst inte äta alls på natten. En svår ekvation för skiftarbetare.

– Det här är ett problem som många inte riktigt vet hur de ska hantera, säger Anders Knutsson, professor emeritus i folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet.

Tillsammans med Anders Kempe har han gjort en sammanställning av den forskning som finns när det gäller diabetes och skiftarbete. Slutsatsen är att det nästan inte finns några studier alls om hur skiftarbete påverkar den som har diabetes.

Problemen är flera. Att omväxlande arbeta dag, kväll och natt är ett. Som diabetiker behöver man anpassa insulintillförseln till den fysiska aktiviteten. Varierar den under dygnet blir det svårt att hitta rätt nivå.

Ett annat problem är nattarbete. Kroppen är gjord för att sova på natten och äta på dagen. På nätterna ökar insulinresistensen, alltså måste man tillföra olika mycket insulin på dagen och på natten.

Att som diabetiker inte få rätt sockernivå i blodet kan ställa till problem på både lång och kort sikt.

– Både högt och lågt blodsocker är skadligt. Det låga kan ge akuta symptom som gör att man fungerar sämre eller i värsta fall blir medvetslös. Det höga blodsockret påverkar beslutsprocessen och den kognitiva processen. På sikt kan det också leda till följdsjukdomar som hjärt och kärlsjukdomar, säger Anders Knutsson.

Han efterlyser nu mer forskning kring diabetes och skiftarbete, men också en större diskussion om de här frågorna inom arbetslivet. För den som har diabetes och arbetar skift finns trots allt en hel del att göra.

– Det finns bra metoder för att kontinuerligt registrera blodsockernivån. Vi tycker att de borde användas mer för att hjälpa personer med diabetes att få ordning på blodsockret vid oregelbundna arbetstider och speciellt nattarbete.

– Man kan bära på sig en apparat som registrerar blodsockret. Om man börjar ett skiftarbete bör man under de första månaderna göra flera observationer över olika faser i skiftcykeln. Det tycker jag borde göras rutinmässigt.

Anders Knutsson tycker också att personer med diabetes bör erbjudas täta hälsokontroller, speciellt den första tiden man har ett skift och nattarbete. En annan viktig fråga är diabetesvänliga arbetsplatser.

– Med tanke på att antalet diabetiker ökar i Sverige är det väldigt viktigt att ordna arbetsplatserna så att de som är drabbade kan arbeta som alla andra människor.

Ofta är det inga stora förändringar som krävs.

– Man måste ha någonstans att gå när man ska ta sitt insulin, för det är inte säkert att man vill ta det i en smutsig industrimiljö. Och man måste ha mat lättillgängligt om man får känningar av hypoglykemi (lågt blodsocker).

En annan sak som tas upp i kunskapssammanställningen är att risken för att få diabetes troligen ökar med skiftarbete.

Anledningen är att kroppens biologiska klocka, som regleras av gener i cellerna, har nära band till omsättningen av socker och insulinutsöndringen i blodet. Det gör att störningar i dygnsrytmen också påverkar blodsockret.

– Det har kommit en hel del studier som pekar i den riktningen, bland annat en stor amerikansk undersökning. Ur arbetsskadesynpunkt kanske bevisen inte är tillräckligt en­tydiga för att man ska kunna få det godkänt som arbetsskada, men det pekar ändå i den här riktningen, förklarar Anders Knutsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.