Diesel i blodet eller batterier i tankarna?
Åkeri. Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson har provkört en ellastbil. Vi frågade honom om det var någon skillnad jämfört med de timmerbilar han körde förut.
Det var ett bra tag sedan Lars Mikaelsson körde lastbil i jobbet. Det slutade han med 2005 då han körde timmer. Men intresset för lastbilar sitter i. Och nyligen fick han möjlighet att provköra en ellastbil då han besökte Ulf Jönssons åkeri i Helsingborg.
– De kör bland annat åt Ica mellan Helsingborg och Göteborg. Bilen jag fick provköra har gått cirka 34 000 mil och den kändes fortfarande fräsch, säger Lars Mikaelsson.
Den största skillnaden mot de lastbilar han körde då han var yrkesverksam som timmerförare är tystnaden. En tystnad som skänker ett lugn tycker han.
– Det är svårt att förklara men det kändes snällt att köra lastbilen. Jag tror det beror på att det var så tyst och behagligt. Det gjorde mig lugn.
Lastbilen är en Volvo FM med Globetrotterhytt och med strypt effekt till 600 HK. Byggd som en traditionell dieselbil och där dieseltankar med mera skulle suttit på en ordinär lastbil, där sitter batterierna bakom sidokollisionsskydden längs med lastbilsramen mellan framhjulen och drivhjulen. En trailerdragare som drar en treaxlad trailer med kylaggregat, vilken även den drivs med batterier. På den mittersta axeln sitter en generator som kan hjälpa till att ladda upp kylaggregatets batterier. Själva lastbilen laddas i Helsingborg och får en snabbladdning i Göteborg innan hemfärd. Väl hemma igen brukar det vara cirka 20 procent kvar i batteriet.
– Håkan Landgren som är vd på Stay Fresh berättade att en kväll hade en bil kommit hem med bara 1 eller 2 procent kvar. Men det lustiga var att bilen ändå gick för fullt. Det är inte som en ficklampa som börjar få slut på batteri och som lyser svagare och svagare innan den släcks helt. Här fungerade det klockrent ända till sista procenten.
Lars tror att vi kommer att få se fler ellastbilar och det inom snar framtid. De är fortfarande dyrare i inköp men kräver heller inte några oljebyten och om inget annat går sönder så kan de vara i drift hela tiden då de inte laddas. Batterierna är än så länge också tyngre än en förbränningsmotor. Sedan är det frågan om andrahandsmarknaden. Hur ser andrahandsmarknaden ut för ellastbilar?
– Gamla diesellastbilar kan säljas vidare men vad gör man med en ellastbil som kört slut på batterierna? Det borde finnas en andrahandsmarknad för batterierna ändå. Till villaägare som har solceller kanske.
Så vad är det för skillnad mot de lastbilar du körde förut?
– Det är inte så stor skillnad faktiskt. Jag kan inte se någon annan skillnad än att det är tystare. Men som sagt, jag är inte yrkesverksam förare längre. Så för att få svar på det bör ni nog prata med någon förare som kör varje dag.
Kommer ellastbilar att kunna köra timmer?
– Det kommer de säkert kunna göra men som det ser ut nu tror jag att ellastbilar passar bäst på kortare sträckor. Men utvecklingen går fort. Och sedan har vi ju vätgas. Det kanske är vätgas som är framtiden för tunga fordon, säger Lars Mikaelsson.
Fotnot: Stay Fresh ingår tillsammans med Börje Jönsson Åkeri och Ulf Jönsson Åkeri i koncernen The Jönsson group.