Dieselstölder kopplas till lönedumpning
Åkeri. Låga löner och dåliga villkor bland chaufförer motiverar dem att stjäla diesel. Forskare har med hjälp av Cabotagestudien – där lastbilschaufförer har rapporterat om utländska fordon – sett ett tydligt samband.
Billiga transporter slår alltid tillbaka någon annanstans i samhället, konstaterar transportforskaren Henrik Sternberg.
– I första hand mot de chaufförer som lever månader i sträck under dåliga förhållanden. Och dessutom mot de svenska bönder och åkerier som blir bestulna på diesel, säger han.
Vägen till att få ett forskningsresultat internationellt erkänt är lång. Henrik Sternberg och hans medforskare statistikern Björn Lantz nådde ända fram i dag, tisdag. Deras rapport om transportbrott publiceras nu i forskningstidskriften International journal of logistics – och därmed är resultatet accepterat.
Fler stölder
Mycket förenklat uttryckt har de lagt en karta över var svenska respektive utländska lastbilar håller till i Sverige – ovanpå en karta som visar var transportbrott begås. Det finns tre typer av transportbrott: fordonsstöld, stöld ur lastbilar, dieselstöld.
Forskningsrapporten visar att det i områden med många lastbilar från låglöneländer begås fler stölder, främst av diesel men också ur fordon. Lastbilar från länder med höga arbetarlöner påverkar däremot inte antalet transportbrott i någon av de tre kategorierna.
– Tidigare forskning visar att människor som vistas långt hemifrån under långa tider, och dessutom lever under dåliga sociala villkor, är lättmotiverade till att begå brott, säger Henrik Sternberg.
Han är känd för Cabotagestudien. I flera omgångar har han, med hjälp av chaufförer och privatpersoner, samlat information om var lastbilar från olika länder befinner sig. Över 360 000 observationer från Sverige har bland annat visat hur många utländska lastbilar som stadigt kör illegalt i Sverige.
Cabotagestudien visar att de bryter mot de regler som slår fast att en utländsk transportör får högst köra tre inrikestransporter, under en period av sju dagar. Det får ske efter en redan utförd internationell godstransport.
Kontroversiellt
I dagens rapport har forskarna alltså kommit fram till den kontroversiella slutsatsen att även stölder går att koppla ihop med lastbilar och chaufförer från låglöneländer som Tjeckien, Polen, Rumänien och Bulgarien.
– Jag hoppas att de här uppgifterna ska komma till nytta när EU-kommissionen arbetar vidare med regleringen av vägtrafik, säger Henrik Sternberg. Det behövs regler som skyddar chaufförer från att ligga ute fyra till sex månader i sträck. De måste få bättre villkor och anständiga löner.
Hans förhoppning är att politiker i Sverige och på EU-nivå ska agera nu när en systematiskt genomförd vetenskaplig forskning visar sambandet mellan sociala villkor och transportbrott. Att rapporten ska öppna ögon för att även de människor och företag som blir av med diesel eller gods drabbas av prispressen inom transporter.
Ny studie på gång
På tisdagseftermiddagen träffar han en samling personer från Transports ledning som han räknar med ska göra sitt för att påverka politikerna.
Själv fortsätter Henrik Sternberg sin forskning, från hösten vid universitetet i Iowa, USA. Tre ytterligare vetenskapliga artiklar som bottnar i Cabotagestudien väntar på publicering de närmaste åren.
– Och nästa år ska jag sätta i gång en ny cabotagestudie, berättar han. Den blir lite annorlunda och ska göras mer systematiskt.