Close
Framtidens chaufförsjobb?
Close

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

I en färsk rapport försöker arbetsgivarorganisationen Transportföretagen besvara frågorna. Den är skriven av Mats Lewan, journalist och forskningsanalytiker:

– Miljöaspekten är allra viktigast i omställningen som väntar. Morgondagens fordon drivs av el och kommer att rulla längre och billigare. Räknat per kilometer kan kostnaderna sänkas till en tiondedel av dagens. Samtidigt minskas klimatutsläppen med 90 procent.

Hela transportområdet – med flyg, land och sjötrafik – sysselsätter 308 000 personer och omsätter 790 miljarder kronor. Under lång tid har åkerisektorn talat om brist på förare, men även buss och taxi brottas med samma problem

Parallellt står branschen inför stora teknikförändringar. På ett frukostseminarium beskriver Mats Lewan de försök som görs med bland annat själkörande fordon, elvägar och fordonskolonner – forskningsfält där Sverige ligger långt framme.

– De företag som vill överleva måste anpassa sig och våga experimentera, säger han. Visst, det är svårt att ställa om. Kodak var först med att ta fram en digitalkamera, men valde ändå att hålla fast vid analog film. Det slutade med konkurs.

– Ny teknik, som pekskärmar på mobiler, är sällan perfekt när den kommer, men man måste ändå våga prova.

Personalen då? Hur påverkas jobben?

Även här behövs anpassning, anser Mats Lewan. Han visar platsannonser där bilföretaget Tesla söker tekniker i Sverige. På kravlistan finns tre- eller fyraårig högskoleutbildning i maskin- eller elektroteknik.

– Förändringar sker inte över en natt. Under ett antal år kommer det vara fortsatt brist på yrkesförare. Men på längre sikt är osäkerheten stor. Ingen vet om digitaliseringen totalt sett förstör fler jobb än den skapar.

– Fast en sak är klar. De enkla jobben är de som automatiseras först. Förarlösa lastbilar kommer att sättas in på fjärrtransporter mellan städer. För grus- och anläggningsbilar är det svårare att plocka bort chauffören. Samma sak med citylogistiken.

Mats Lewan konstaterar att även på de första förarlösa linjebussarna som satts i trafik i Sverige finns personal kvar ombord. Föraren är nu bussvärd.

– En del bedömare tror att bara 25 procent av förarna kommer att finnas kvar om tio år. Men samtidigt spås sysselsättningen att öka. Det är andra arbetsuppgifter som kommer in i stället.

– Det kan handla om fjärrstyrning, driftövervakning, mera kundkontakt och logistikplanering.

I vilka branscher kommer sysselsättningen att påverkas mest?

– Petroleumsektorn drabbas nog hårdast. Även bilindustrin står inför stora utmaningar. Inget säger att dagens tio största biltillverkare ligger i täten om tio år. Nya produkter och nya förväntningar kan göra att de slås ut av mer innovativa företag.

En kärnfråga blir utbildningen. Rapporten landar i en rekommendation till statsmakterna och utbildare. I korthet innebär den:

  • Sverige måste ha höga ambitioner på utbildningsområdet.
  • Dra inte ner på antalet utbildningsplatser.
  • Uppdatera innehållet i utbildningarna.
  • Se till att kvaliteten höjs. Bland annat genom mer samverkan mellan skola och näringsliv.
  • Ökade kontroller från granskande myndigheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 december, 2018

    Eldrift kommer att vara ett komplement men har svåra hinder föratt utgöra någon som helst majoritetsframdrivning av kommersiella fordon. Självkörande fordon kan vara ett komplement i städer där hastigheten är låg. En människohjärna har utvecklats under miljontals år. En datanörd i en och halv generation. Risken är stor att okunniga blåögda beslutsfattare kommer att satsa resurser på saker som inte kommer att fungera.

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Stå upp för den svenska modellen!

Ordförandeord. Den svenska modellen utmanas på allvar av Elon Musk och hans företag Tesla. Det verkar som om företaget på riktigt tycker att man står över den i Norden gällande modellen med kollektivavtal, och parter som hanterar frågorna på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.