Dinotrans anställer filippinska förare till Europa

handlar det inte om att hitta billig arbetskraft, utan om att hitta kompetenta medarbetare.

De senaste dagarna har det blivit känt att Dinotrans, ett av Europas största åkerier, anställer filippinska förare. Enligt företagets svenska vd, Staffan Resare,
(UPPDATERAD VERSION) Det var i november förra året som det lettiska åkeriet Dinotrans, med en flotta på 260 dragbilar och verksamhet i hela Europa, började rekryteringen av filippinska chaufförer. Till sin hjälp har företaget det filippinska bemanningsbolaget STB-DJL Human Link, som enligt annonsen exklusivt fått uppdraget att hitta förare till Dinotrans.

I annonsen står det att förarna kommer få möjlighet att köra genom hela Europa och att de, enligt europeisk lag, aldrig behöver köra mer än 45 timmar i veckan, maximalt nio dagar i streck. Dessutom utlovas de ”enligt europeisk arbetslagstiftning” fyra veckors betald semester.

Dinotrans är registrerat i Lettland men en stor del av verksamheten sköts från Tyskland. Företaget har också flera kontor i Europa, bland annat i Polen, Estland. Ett dotterbolag vid namn Dinotrans AB ligger i svenska Täby, och enligt sajten allabolag.se håller företaget på med handel av personbilar och lätta motorfordon.

Som vd, i ledning för hela Dinotrans holding, sitter svenska Staffan Resare.

Han försvarar den utomeuropeiska rekryteringen.

– Vårt mål är inte att hitta billig arbetskraft. Det finns det nog av Europa. Målet är att finna duktiga medarbetare som kan medverka till att Dinotrans levererar en god kvalitet på transporter, säger Staffan Resare till Transportnet.se.

Han menar att Dinotrans i dagsläget inte får ansökningar som motsvarar företagets krav när de letar efter förare i Lettland.

Staffan Resare säger också till Transportnet.se att förarna som anställs i Lettland kommer att få en månadslön på mellan 1400 och 2000 Euro, vilket motsvarar ungefär 12 000 till 17 000 kronor.

– Detta gäller för samtliga chaufförer i Dinotrans och antagligen även för de flesta åkerier med motsvarande transportverksamhet, säger han.

Lars Lindgren är ordförande både för svenska Transport och för ETF, Europeiska Transportarbetarfederationen. Han har svårt att tro att det är så bra som Staffan Resare lovar.

– Vad ska han annars säga? Det ska bli mycket intressant att se vad som händer när vi går ut och söker upp de filippinska förarna, för det kommer vi att göra.

Dinotrans har ännu inte tecknat kollektivavtal, men Lars Lindgren menar att det är något som står högt på prioriteringslistan.

– Det spelar ingen roll varifrån i världen förarna kommer. Här i Sverige är det svenska avtal som ska gälla, säger han.

Enligt Transportnet.se har de filippinska förarna redan flugits till Tyskland och Skandinavien, men var de kommer att vara stationerade är oklart. Obekräftade uppgifter till Transportarbetaren säger dock att Dinotrans bland annat kommer att köra gods till Elgigantens lager i Jönköping, för nordiska Freja Transport and Logistics.

Norska Transportmagasinet skriver att Jörgen H. Hansen, från Freja Transport and Logistics, i en dansk radiointervju redan i höstas, sa att de funderade på filippinska chaufförer. Hansen sa då att även om de östeuropeiska förarna var billiga, hade de mer problem med alkohol än sina filippinska kollegor.

Nyheten om de filippinska arbetarna har väckt reaktioner på flera håll i Europa. Enligt den holländska tv-kanalen RTV Utrecht är de holländska förarna så upprörda att det finns risk för blockad. Via en Facebooksida uppmanar chaufförerna till åtgärder för att regeringen ska ta tag i problemet med den utländska arbetskraften.

Och vid ett ETF-möte i Bryssel nyligen, fick Transports utredare Magnus Falk veta att det holländska transportfacket FNV Bondgenoten ska dra igång en kartläggning av vilka länder Dinotrans är verksamma i.

– Kanske kan det här vara ett sätt att få med Östeuropa på tåget i kampen för de sociala villkoren i åkerinäringen. För nu verkar ju de östeuropeiska förarna också vara överspelade, när man tar hit ännu billigare chaufförer från Asien, säger Magnus Falk.

Även Lars Lindgren tror att utomeuropeiska arbetare är något som vi kommer att få se mer av.

– Det här kommer att bli en följetång både i Sverige och i Europa. Jakten på den billiga arbetskraften tar aldrig slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.