Djur körs utan trafiktillstånd

Yrkeschauffören Torbjörn Elowson fick alla sina hästar och minigrisar omhändertagna av myndigheterna. Han processar om själva ingripandet, men upprörs också över att polisen anlitat djurtransportörer utan trafiktillstånd. – Ett släp som kom hade till och med körförbud, säger Torbjörn.

Torbjörn Elowson bor i Öxabäck, några mil utanför Göteborg. Vid sidan av jobbet som bilbärgare tar han hand om djur, bland annat minigrisar som folk inte länge kan eller vill sköta om.

Myndigheterna och Torbjörn har olika syn på djurhållningen – och vem som egentligen ansvarar för den hemma på gården. Det är inget han sticker under stol med. Han har redan drivit flera tvister till domstol.

Men det som just nu stör Torbjörn mest är polisens agerande i samband med de senaste hämtningarna. De flesta djuren var redan bortforslade. Fast några eftersläntrare återstod – bland dem fyra minigrisar som hade flytt till skogs.

När transportören kom, inkallad av polisen och med polisen som handräckning, passade Torbjörn på att kolla registreringsnummer och trafiktillstånd. Ena gången var det företaget Djurambulansen i Skåne som ryckte ut med en skåpbil med blåljus på taket. Andra gången var släpet, en vanlig hästfinka, registrerat på ett eventföretag som heter Rävgården.

Inget av bolagen har trafiktillstånd, kunde Torbjörn Elowson konstatera:

– Om jag nu missköter mina djur är väl tanken att de ska få det bättre. Då ska också företagen som polisen anlitar ha de tillstånd som krävs, anser jag.

– Jag sa det till poliserna och fick till svar att ”det har du inte med att göra”. Det var först vid andra tillfället, när hästsläpet kom, som polisen lyssnade. En kvinnlig polis från Ulricehamn stoppade hämtningen när jag påpekat att släpet hade körförbud.

Vad gäller egentligen för djurtransporter? Vilka tillstånd krävs? Måste man ha trafiktillstånd?

När det gäller djurskydd är Jordbruksverket ansvarig tillsynsmyndighet. För att transportera djur krävs normalt att både företag och fordon är kontrollerade och godkända av Jordbruksverket.

Men krävs det också trafiktillstånd för den som yrkesmässigt kör djur?  Läser man på Jordbruksverkets egen hemsida är svaret enkelt. Där står ordagrant: ”Observera att den som transporterar andras djur mot betalning även måste inneha ett yrkestrafiktillstånd, vilket prövas av Transportstyrelsen.”

Vad säger då polisen i Västra Götaland? Varför anlitar man företag som sakar tillstånd? Geir Hogstad är ansvarig just för polishämtningarna när djurskyddet griper in:

– När polisen gör den här typen av hämtningar är man undantagna från reglerna om trafiktillstånd. Det finns en sorts nödparagraf i ett dokument från EU. Står det en förrymd häst mitt på vägen, kan vi inte invänta ett fordon med tillstånd innan det forslas bort.

Man kan kanske tycka att jämförelsen haltar. Torbjörn Elowsons grisar utgjorde knappast någon trafikfara och företagen som hämtar dem kör regelmässigt djur, också när läget inte är akut.

Hur ser Transportstyrelsen på saken – krävs det trafiktillstånd eller inte vid kommersiella djurtransporter?

Efter att Transportarbetaren har pratat med ett halvdussin handläggare står det klart att frågan inte är så enkel att besvara. Men följande tycks gälla:

• Djur räknas som gods. Djurtransportörer omfattas alltså av kravet på trafiktillstånd, när man yrkesmässigt kör andras djur på vägar och mot betalning.

• Men. Det finns en rad undantag. Några handlar om långsamma transporter som sker inom ramen för vanlig jordbruksverksamhet.

• Ett annat undantag gäller om transportören registrerat bilarna som utryckningsfordon. Björn Langton på Transportstyrelsen säger:

– Transporter som utförs med företagets utryckningsfordon är undantagna från kravet på trafiktillstånd. Men om det finns andra fordon som inte är registrerade på det viset, måste företaget ha trafiktillstånd.

Djurambulansen i Skåne har ett 20-tal fordon, där bara en del är registrerade och godkända för blåljus. Företaget saknar trafiktillstånd, bekräftar Transportstyrelsen.

Kör bolaget illegalt? Björn Langton säger:

– Det är inte vi som tolkar lagen, det gör domstolarna. Än så länge finns inget rättsfall i Sverige som kan ge vägledning.

Enligt uppgift har en anmälan skickats in mot Djurambulansen i Skåne. Den ansvarige på företaget, Mikael Gustavsson, är inte orolig:

– Vi har de tillstånd som krävs från Jordbruksverket. Nu får väl saken prövas i rätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.