”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.
Close
”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.
Close
Diskriminering

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.

– Det är anmärkningsvärt i hur hög grad diskriminering av gravida fortfarande förekommer, och något jag reagerat på under mina två år som ombudsman. Vi har haft lagar mot det under lång tid, ändå får vi frekvent in ärenden av det slaget, säger Lars Arrhenius, som leder arbetet på myndigheten DO.

Som diskrimineringsombudsman vill han att fler fall hamnar i domstol. Både för att ge upprättelse åt dem som utsatts för diskriminering och för att det fungerar avskräckande:

– Att fallen hamnar i rätten och prövas har betydelse för samhällsutvecklingen, och gör tydligt för arbetsgivare att det handlar om lagbrott. Det går inte att komma undan med förklaringar om att man inte kände till lagen, lika lite som vid brottmål.

Lars Arrhenius har samtidigt förståelse för att det för den drabbade kan kännas lättare med en förlikning, en överenskommelse med arbetsgivaren, innan det går till domstol.

– Det kan också fungera som en upprättelse med en överenskommelse om skadestånd, och vi kollar alltid innan med den enskilda individen och försöker vara lyhörda. Ur mitt perspektiv är det samtidigt viktigt att fler fall prövas i rätten.

Han vill inrikta sig på fall där kvinnor som nekats jobb på grund av graviditet har möjlighet att få ersättning. Rättsenheten och processenheten hos myndigheten har förstärkts.

Vad är det för slags fall, måste de vara ”lätta”?

– De behöver inte vara enkla. Vi utreder med de resurser vi har, vissa svårare fall är vår processenhet väldigt bra på att fånga upp. Det kan handla om ärenden där ord står mot ord, men där det ibland ändå finns sådant som ett sms, eller att någon annan hört något och kan vittna, som gör att det går att utreda.

Lars Arrhenius vill att arbetsgivare som bryter mot lagen ska veta att det kostar.

Vilka belopp handlar det om?

– Vi tittar på hur allvarlig diskrimineringen är. Just när det rör graviditet i arbetslivet har vi på senare tid yrkat på 50 000–100 000 kronor.

Hur lång tid ärendena tar varierar. Dels den tid det tar för DO att utreda ett ärende, och det kan röra sig från ett par månader till ett halvår. Dels handlar det om tiden det tar hos domstolen, från det att stämning har lämnats in till huvudförhandling och dom vilket DO inte har möjlighet att påverka. Det kan ta upp till ett år.

– Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan, säger Lars Arrhenius.

De individer som utsatts för diskriminering uppmanar han att göra en anmälan. Och framhåller att DO jobbat för att underlätta hur det görs, bland annat genom webbformulär och genom att vara tydliga i sitt bemötande.

Två fall som DO prövat

Taxibolag sa upp blivande tvillingmamma

Kvinnan anställdes av ett taxibolag i nordöstra Skåne i slutet av 2017. Drygt en månad senare meddelade kvinnan sin arbetsgivare att hon väntade barn, och att det var tvillingar.

Taxibolagets ägare svarade med att skicka flera sms till kvinnan och skrev att hon kunde glömma anställningen och att hon skulle riva anställningsavtalet. Fem dagar senare fick kvinnan besked om uppsägning.

DO utredde fallet och bedömde att sms:en från arbetsgivaren, liksom den korta tid som passerat tills dess att hon blev uppsagd, visar att hon sagts upp på grund av graviditet och kommande föräldraledighet.

DO lämnade in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD). Taxibolaget erkände diskriminering. Medgivandet innebar att AD dömde taxibolaget det ersättningsbelopp för diskriminering som begärts, 100 000 kronor.

 

Provanställd matleverantör fick inte vara kvar

Under tiden som provanställd körde kvinnan ut matvaror i Storstockholmsområdet. Men när hon meddelade arbetsgivaren, ett av de större företagen inom matleverans, fick hon kort senare veta att hennes provanställning inte skulle övergå i en tillsvidareanställning efter att provanställningsperioden var slut.

DO gjorde bedömningen att företagets beslut har haft samband med kvinnans graviditet och att hon därför missgynnats på grund av sitt kön.

DO stämde därför bolaget i maj förra året för att de utsatt henne för direkt diskriminering och yrkade på att hon skulle få 70 000 i diskrimineringsersättning.

Innan fallet kom upp i Arbetsdomstolen träffade dock parterna och kvinnan en uppgörelse, och domstolen avskrev därmed ärendet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.