DO driver inte tvist om schema
Det blev nobben. Diskrimineringsombudsmannen har inte resurser att driva frågan om företaget Statoil i Göteborg diskriminerar småbarnsföräldrar vid schemaläggning. Myndigheten bollar i stället tvisten tillbaka till Transport.
Det var i mitten av mars i år som lokalombudsman Peter Åkesson på Transports avdelning i Göteborg fick nog. Han hade då suttit i lokala förhandlingar med Statoil kring schemaläggning för en rad småbarnsmammor. Föräldrarna hade alla fått nya arbetsscheman, som slog omkull möjligheten att kombinera arbetet på Statoils bensinstationer med familjelivet.
För att ta ett samlat grepp om problemet anmälde Peter Åkesson företaget till Diskrimineringsombudsmannen, DO, för brott mot diskrimineringslagens tredje kapitel.
Där sägs bland annat att arbetsgivaren ska vidta lämpliga åtgärder, så att arbetsförhållandena lämpar sig för alla arbetstagare, oavsett kön. En reservation görs för hänsyn till företagets resurser och ”omständigheter i övrigt”.
I samma kapitel framgår att arbetsgivaren ”ska underlätta för både kvinnliga och manliga arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap”.
Åkessons besvikelse blev stor när DO nyligen meddelade att myndigheten inte kommer att driva frågan, utan i stället prioritera andra granskningar i år.
– Vad sysslar de med? Det var ju ingen stor fråga de fick av oss. 2,5 månader dröjde det och så skickar de det här svaret. Det kunde de ju ha sagt direkt, utbrister Peter Åkesson.
Myndigheten ursäktar sig med att man organiserat om verksamheten och förklarar att loppet inte är kört. DO kommer inte att vända sig till den speciella Nämnden mot diskriminering, som kan ”hota” företag med böter om de bryter mot reglerna i diskrimineringslagen. Däremot kan Transport, på central nivå, själv gå till nämnden och be om bistånd vid olösta tvister.
Om Transport kommer att driva frågan vidare är i skrivande stund inte klart. Lokalombudsman Åkesson säger:
– Statoils regionchef i Göteborg och jag var överens om att vi skulle sätta oss ner tillsammans och gå igenom hur man kan jobba med schemaläggningen. Syftet är att småbarnsföräldrar ska kunna jobba kvar. Men så dök arbetsgivarens representant från BA, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, upp som en stor bromskloss. Efter det kom vi ingenstans. Det var därför jag tvingades göra en anmälan till DO.
– Nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Vi får börja om från början utan DO:s stöd, råd eller tolkning av regelverket.
Det är inte bara småbarnsmammor som har problem, framhåller Peter Åkesson.
– Hela gruppen med föräldrar som jobbar i yrken med skiftarbete och dygnet-runt-service har det knepigt i dag.
Peter Tai Christensen är tillförordnad chef vid DO:s nya enhet för granskning. Han betonar att frågor om schemaläggning och diskriminering av småbarnsföräldrar är angelägna. Att DO inte tar tag i ärendet beror dels på resursbrist, dels på att det lokala facket anses ha större insyn i arbetsförhållanden. Alltså hur verksamheten faktiskt fungerar och inte bara vad som står i företagens jämställdhetsplaner.
På DO:s hemsida förklarar myndigheten innebörden av arbetsgivarens skyldighet att underlätta för anställda att kombinera förvärvsarbete och föräldraskap:
”Exempel på åtgärder kan vara att införa flextid, anpassade arbetstider och möjlighet till delaktighet vid schemaläggning eller att hålla möten på tider som gör det möjligt att förena föräldraskap. Det handlar också om att ha bra kontakt med den som är på föräldraledighet och bra rutiner inför, under och efter ledigheten för att säkerställa att den föräldralediga inte missgynnas till exempel när det gäller kompetensutveckling eller lönesättning.”