DO driver inte tvist om schema

Det blev nobben. Diskrimineringsombudsmannen har inte resurser att driva frågan om företaget Statoil i Göteborg diskriminerar småbarnsföräldrar vid schemaläggning. Myndigheten bollar i stället tvisten tillbaka till Transport.

Det var i mitten av mars i år som lokalombudsman Peter Åkesson på Transports avdelning i Göteborg fick nog. Han hade då suttit i lokala förhandlingar med Statoil kring schemaläggning för en rad småbarnsmammor. Föräldrarna hade alla fått nya arbetsscheman, som slog omkull möjligheten att kombinera arbetet på Statoils bensinstationer med familjelivet.

För att ta ett samlat grepp om problemet anmälde Peter Åkesson företaget till Diskrimineringsombudsmannen, DO, för brott mot diskrimineringslagens tredje kapitel.

Där sägs bland annat att arbetsgivaren ska vidta lämpliga åtgärder, så att arbetsförhållandena lämpar sig för alla arbetstagare, oavsett kön. En reservation görs för hänsyn till företagets resurser och ”omständigheter i övrigt”.

I samma kapitel framgår att arbetsgivaren ”ska underlätta för både kvinnliga och manliga arbetstagare att förena förvärvsarbete och föräldraskap”.

Åkessons besvikelse blev stor när DO nyligen meddelade att myndigheten inte kommer att driva frågan, utan i stället prioritera andra granskningar i år.

– Vad sysslar de med? Det var ju ingen stor fråga de fick av oss. 2,5 månader dröjde det och så skickar de det här svaret. Det kunde de ju ha sagt direkt, utbrister Peter Åkesson.

Myndigheten ursäktar sig med att man organiserat om verksamheten och förklarar att loppet inte är kört. DO kommer inte att vända sig till den speciella Nämnden mot diskriminering, som kan ”hota” företag med böter om de bryter mot reglerna i diskrimineringslagen. Däremot kan Transport, på central nivå, själv gå till nämnden och be om bistånd vid olösta tvister.

Om Transport kommer att driva frågan vidare är i skrivande stund inte klart. Lokalombudsman Åkesson säger:

– Statoils regionchef i Göteborg och jag var överens om att vi skulle sätta oss ner tillsammans och gå igenom hur man kan jobba med schemaläggningen. Syftet är att småbarnsföräldrar ska kunna jobba kvar. Men så dök arbetsgivarens representant från BA, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, upp som en stor bromskloss. Efter det kom vi ingenstans. Det var därför jag tvingades göra en anmälan till DO.

– Nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Vi får börja om från början utan DO:s stöd, råd eller tolkning av regelverket.

Det är inte bara småbarnsmammor som har problem, framhåller Peter Åkesson.

– Hela gruppen med föräldrar som jobbar i yrken med skiftarbete och dygnet-runt-service har det knepigt i dag.

Peter Tai Christensen är tillförordnad chef vid DO:s nya enhet för granskning. Han betonar att frågor om schemaläggning och diskriminering av småbarnsföräldrar är angelägna. Att DO inte tar tag i ärendet beror dels på resursbrist, dels på att det lokala facket anses ha större insyn i arbetsförhållanden. Alltså hur verksamheten faktiskt fungerar och inte bara vad som står i företagens jämställdhetsplaner.

På DO:s hemsida förklarar myndigheten innebörden av arbetsgivarens skyldighet att underlätta för anställda att kombinera förvärvsarbete och föräldraskap:

”Exempel på åtgärder kan vara att införa flextid, anpassade arbetstider och möjlighet till delaktighet vid schemaläggning eller att hålla möten på tider som gör det möjligt att förena föräldraskap. Det handlar också om att ha bra kontakt med den som är på föräldraledighet och bra rutiner inför, under och efter ledigheten för att säkerställa att den föräldralediga inte missgynnas till exempel när det gäller kompetensutveckling eller lönesättning.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.