Dödsolyckorna minskar – men inte bland lastbilsförare
Allt färre svenskar dör i arbetsplatsolyckor. Fjolåret uppvisar den lägsta dödssiffran någonsin i Sverige – men bland lastbilschaufförer är antalet i stort sett oförändrat.
Totalt dog 33 svenska arbetstagare i arbetsolyckor under fjolåret. Det är den lägsta uppmätta dödssiffran någonsin, att jämföra med 45 döda 2012 och 57 döda 2011.
Det visar Arbetsmiljöverkets preliminära statistik för 2013.
Men när det gäller lastbilschaufförer ligger dödstalet kvar på ungefär samma nivå som tidigare. I fjol dog sju chaufförer i arbetsolyckor, vilket är samma siffra som för 2012. Under 2011 dog fem lastbilschaufförer i arbetsolyckor.
Enligt Sten Gellerstedt, arbetsmiljöexpert på LO, finns det två anledningar till att dödstalen sjunker på den svenska arbetsmarknaden.
– Facken, särskilt Byggnads och industriförbunden, har kört stenhårt med nolltolerans mot arbetsolyckor och det har satt sina spår. Samtidigt har teknikutvecklingen gått mot mycket mer automation sedan krisen 2008-2009. Den låga orderingången har gett företagen tid att uppgradera sig och möta ett uppdämt automatiseringsbehov, säger han.
På samma sätt, ser han två skäl till att åkerinäringen inte uppvisar någon nedgång i dödstalen.
– Dels går transportbranschen inte att automatisera. Dels har du de allt mer pressade villkoren, där chaufförerna ska hinna köra mer och mer hela tiden, säger Sten Gellerstedt.
I Arbetsmiljöverkets statistik ingår inte utländska medborgare som dör i arbetsolyckor när de är tillfälligt utstationerade i Sverige. Under 2013 dog nio utstationerade utlänningar i arbetsolyckor i Sverige.
Genomsnittssiffran för de senaste fyra åren är sju dödsolyckor per år bland utstationerade utlänningar i Sverige.