Dom: Chaufförer fick för lite betalt
Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.
En högre instans har nu avgjort den strid som Transportarbetaren har berättat om tidigare. Det nederländska transportfacket FNV och transportföretaget Brinkman Trans-Holland, som har kontor i Sverige och Holland, har varit oense om vilka villkor som ska gälla för chaufförerna. De kommer till exempel från Makedonien, är anställda på ett polskt dotterbolag i det holländska transportföretaget, och kör växter till Ikea i Norden.
Domen öppnar för att båda parter nu utropar sig som vinnare.
– Vi är glada att vi fick rätt i de viktigaste delarna i målet, säger Edvin Altema på FNV till Helsingborgs Dagblad.
Fackets tolkning av domen är att chaufförerna ska få den lön och de villkor som gäller i länderna de arbetar i.
Edvin Altema fortsätter:
– Nu inväntar vi Ikeas reaktion. De påstår ju att de har schysta villkor.
Även Ikea har intervjuats av Helsingborgs Dagblad, och globala hållbarhetschefen Elisabeth Munck af Rosenschöld meddelar att företaget fortfarande utvärderar domen.
För ungefär ett år sedan enades Internationella transportarbetarefederationen (ITF) och Ikea om att inleda ett konkret samarbete kring chaufförernas villkor. Detta efter att Transport och ITF i flera år drivit på för att företaget ska ta ansvar för chaufförernas situation även hos logistikföretagens underentreprenörer och deras underentreprenörer.
Transportföretaget Brinkman Trans-Holland kommenterar domen i ett pressmeddelande, och tolkar den som att chaufförerna ska ha de villkor som gäller i landet där deras arbetsgivare verkar.
– Domen är svårtolkad, konstaterar också Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.
– Men det är bra att våra holländska kamrater fortsätter att pressa företag som beter sig tvivelaktigt. Vi måste komma tillrätta med lönedumpningen i Transporteuropa, säger Magnus Falk.