Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Andreas Ehm var huvudskyddsombud för Avarns skyddsvakter på Ringhals. Men stängdes av och kunde inte längre jobba kvar på arbetsstället. Han och Transport anser att det var ett sätt för Ringhals att hindra honom som skyddsombud. Ringhals hävdar å andra sidan att det berodde på andra skäl. I tingsrätten var anläggningens argumentation att Ehm inte sökt tillträde sedan hans så kallade föranmälan drogs in, den är nödvändig för att jobba på arbetsstället. Transports vittnen sa att Ehm och andra förtroendevalda känt sig hotade redan innan avstängningen och berättade att de avsagt sig sina uppdrag i rädsla för att förlora sina jobb.

– Jag tycker att tingsrättens dom fokuserar för mycket på om jag sökt tillträde. Som jag ser det blev jag av med möjligheten att vara skyddsombud när jag inte längre fick jobba där.

Transport och Andreas Ehms juridiska ombud Henric Ask är inne på samma linje.

– Ett skyddsombud ska vara utsedd av arbetstagarna på arbetsstället. Vilket han inte längre är när Ringhals inte låter honom vara där. Redan där har vi ett hindrande, säger han.

Målet gäller ett särskilt stycke i arbetsmiljölagen som rör skyddsombuds rätt att verka på arbetsställe som arbetsgivaren inte råder över. Vad Henric Ask vet hade lagen, som funnits sedan 1994, inte prövats i domstol tidigare. Därför vill Henric Ask se en klargörande hovrättsdom som avgör vilken rättstillämpning som gäller på främmande arbetsställe.

– Det är viktigt för bevakningspersonalen men också på alla byggen, för alla som jobbar för städfirmor på industrier och sjukhus och så vidare, säger Henric Ask.

Varför var det nödvändigt att överklaga?

– Det enkla svaret är att vi tycker att det är feldömt. Domstolen har inte tagit hänsyn till det regelsystem vi anser vara gällande. Vi tycker att det är mycket som de missar i sin dom. Inte minst gör de en felaktig bevisvärdering.  De anser att det inte är styrkt att Andreas Ehm varit hindrad som skyddsombud. Men det är inte klarlagt varför han fick sin föranmälan inkallad, säger Henric Ask.

I domskälen skriver tingsrätten om en särskild händelse vid en öppning av skalskyddet som Ringhals menar låg till grund för Andreas Ehms avstängning.

Det vittne Ringhals kallat var inte själv på plats vid händelsen. Trots det valde Tingsrätten att utgå från Ringhals utsaga i domskälen.

– Andreas Ehm är det enda vittnet som hördes och var på plats vid händelsen. Eftersom han är den enda som hörs får man lägga hans uppgifter till grund för bedömningen. Det är felaktig bevisvärdering att då ta en andrahandsuppgift som sanning. Och där finns grund för att hovrätten kan tycka annorlunda, säger Henric Ask.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Skäggig man slukar eld i gångtunnel

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.