UPS-gods fraktas med paketbilar och tunga lastbilar. Plus flyg.

Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite

Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.

Transportarbetaren har tidigare berättat om den tuffa arbetsmiljön på UPS terminaler. Den på Sturup har varit under Arbetsmiljöverkets lupp sedan 2019.

Lokalen är trång och de tunga lyften för tunga och många. Det är några av de problem som tas upp i Arbetsmiljöverkets beslut.

Arbetsmiljöverket har ålagt UPS att rätta till problemen i ett så kallat föreläggande med vite. Det betyder att företaget har en viss tid på sig att fixa problemen, annars måste de betala.

UPS överklagade förvaltningsrätten går på Arbetsmiljöverkets linje och UPS måste betala 1,2 miljoner kronor till myndigheten.

Det här är ett ärende som pågått sedan 2019 då Transports regionala skyddsombud begärt arbetsmiljöåtgärder i en 6:6a. Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud, är kritisk till att Arbetsmiljöverket låtit ärendet dra ut på tiden och tycker att det har riskerat de anställdas hälsa.

Enligt Anders Palmqvist har UPS i flera år sagt att de ska genomföra åtgärder, men nästan ingenting har hänt.

Förvaltningsrätten tar också upp det i sitt beslut. Att Transports regionala skyddsombud varnat för att företaget kommer att förhala ärendet.

– Vi vet hur de har agerat tidigare. Det har inte funnits en vilja att komma tillrätta med problemen.

Ett av grundproblemen är enligt Palmqvist att UPS är ett centraliserat företag där makten finns högt upp i hierarkin.

– De vill att det ska vara likadant på alla ställen och tar inte hänsyn till lokala förhållanden, det blir väldigt fyrkantigt. Hur god kontakt vi än får med de lokala cheferna har de begränsat utrymme att förändra någonting.

Det värsta arbetsmiljöproblemet är belastningsergonomin, enligt Anders Palmqvist.

– Grunden är att UPS har en standard där de tycker att man ska kunna hantera gods på 70 kilo manuellt och har inte velat förändra den inställningen.

Terminalen är i gamla lokaler och det är trångt. Transportbanden är gamla och samtidigt har pakethanteringen växt de senaste åren.

– Jag skulle säga att den lösningen som finns är att hitta nya lokalen. De kan säkert bygga till men det kommer inte lösa grundproblemet, säger Palmqvist.

UPS har kommit med vissa åtgärder, som ett mobilt elektrifierat rullband som ska kunna ”skjutsa upp” paket på huvudbandet. Problemet är att det bara finns ett sådant och att det är begränsat till 30 kilos paketvikt. Dessutom är det fortfarande mycket manuell hantering av paket vid bilar och portar i dåliga arbetsställningar.

– Som jag ser det är det nu det stora arbetsmiljöarbetet börjar. Vi avser att ställa krav på att chaufförernas arbetsmiljö ska förbättras. Med det här beslutet hoppas jag att vi kan få UPS att förändras och få till bra lösningar för de anställdas arbetsmiljö såväl fysiskt som psykosocialt säger Anders Palmqvist.

– Jag anser också att beslutet visar att vi som Transports regionala skyddsombud gör skillnad där ute och hoppas att anställda får upp ögonen för vad vi kan betyda för deras arbetsvardag.

Transportarbetaren har varit i kontakt med UPS presskontakt. I en skriftlig kommentar skriver de att de bryr sig om anställdas arbetsmiljö och att de utvärderar ärendet. I övrigt vill UPS inte kommentera eller bli intervjuade..

Förvaltningsrätten har i skrivande stund inte fått in någon överklagan från UPS.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonimus:
    9 januari, 2023

    We get 50kg packages in the car and we have nothing but hands to deliver it. On hot days we have just water to cool of no ac, our cars is made from like 2cm steel and on roof we have plastic who lets sun in and we have sauna in sunny days.

Lästips:

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.