Dom: UPS måste betala 1,2 miljoner i vite
Arbetsmiljö. Förvaltningsrätten slår fast Arbetsmiljöverkets beslut att UPS ska betala 1,2 miljoner i vite på grund av bristfällig arbetsmiljö på terminalen på Sturup.
Transportarbetaren har tidigare berättat om den tuffa arbetsmiljön på UPS terminaler. Den på Sturup har varit under Arbetsmiljöverkets lupp sedan 2019.
Lokalen är trång och de tunga lyften för tunga och många. Det är några av de problem som tas upp i Arbetsmiljöverkets beslut.
Arbetsmiljöverket har ålagt UPS att rätta till problemen i ett så kallat föreläggande med vite. Det betyder att företaget har en viss tid på sig att fixa problemen, annars måste de betala.
UPS överklagade förvaltningsrätten går på Arbetsmiljöverkets linje och UPS måste betala 1,2 miljoner kronor till myndigheten.
Det här är ett ärende som pågått sedan 2019 då Transports regionala skyddsombud begärt arbetsmiljöåtgärder i en 6:6a. Anders Palmqvist, regionalt skyddsombud, är kritisk till att Arbetsmiljöverket låtit ärendet dra ut på tiden och tycker att det har riskerat de anställdas hälsa.
Enligt Anders Palmqvist har UPS i flera år sagt att de ska genomföra åtgärder, men nästan ingenting har hänt.
Förvaltningsrätten tar också upp det i sitt beslut. Att Transports regionala skyddsombud varnat för att företaget kommer att förhala ärendet.
– Vi vet hur de har agerat tidigare. Det har inte funnits en vilja att komma tillrätta med problemen.
Ett av grundproblemen är enligt Palmqvist att UPS är ett centraliserat företag där makten finns högt upp i hierarkin.
– De vill att det ska vara likadant på alla ställen och tar inte hänsyn till lokala förhållanden, det blir väldigt fyrkantigt. Hur god kontakt vi än får med de lokala cheferna har de begränsat utrymme att förändra någonting.
Det värsta arbetsmiljöproblemet är belastningsergonomin, enligt Anders Palmqvist.
– Grunden är att UPS har en standard där de tycker att man ska kunna hantera gods på 70 kilo manuellt och har inte velat förändra den inställningen.
Terminalen är i gamla lokaler och det är trångt. Transportbanden är gamla och samtidigt har pakethanteringen växt de senaste åren.
– Jag skulle säga att den lösningen som finns är att hitta nya lokalen. De kan säkert bygga till men det kommer inte lösa grundproblemet, säger Palmqvist.
UPS har kommit med vissa åtgärder, som ett mobilt elektrifierat rullband som ska kunna ”skjutsa upp” paket på huvudbandet. Problemet är att det bara finns ett sådant och att det är begränsat till 30 kilos paketvikt. Dessutom är det fortfarande mycket manuell hantering av paket vid bilar och portar i dåliga arbetsställningar.
– Som jag ser det är det nu det stora arbetsmiljöarbetet börjar. Vi avser att ställa krav på att chaufförernas arbetsmiljö ska förbättras. Med det här beslutet hoppas jag att vi kan få UPS att förändras och få till bra lösningar för de anställdas arbetsmiljö såväl fysiskt som psykosocialt säger Anders Palmqvist.
– Jag anser också att beslutet visar att vi som Transports regionala skyddsombud gör skillnad där ute och hoppas att anställda får upp ögonen för vad vi kan betyda för deras arbetsvardag.
Transportarbetaren har varit i kontakt med UPS presskontakt. I en skriftlig kommentar skriver de att de bryr sig om anställdas arbetsmiljö och att de utvärderar ärendet. I övrigt vill UPS inte kommentera eller bli intervjuade..
Förvaltningsrätten har i skrivande stund inte fått in någon överklagan från UPS.