Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close
Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.
Close

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

– Vi kommer att överklaga upphandlingen igen, till kammarrätten, säger juristen Pär Cronhult som företräder miljöföretaget Liselotte Lööf.

Stockholmarnas hushållsavfall är en affär i miljardklassen. De senaste 15 årens upphandlingar har kantats av rubriker om sopkaos och entreprenörer som sjabblar.

För två år sedan inledde det kommunala bolaget Stockholm Vatten en ny upphandlingsrunda för avfallet. Företagen Renonorden och Suez utsågs till vinnare.

Men upphandlingen överklagades och staden började om på ny kula. Även omgångs två överklagades.

En av de klagande var Liselotte Lööf. Bolaget blev den stora förloraren efter stadens ”tilldelningsbeslut” och såg ut att tappa kontrakt som omfattat nästan halva Stockholm.

Politikernas ursprungsplan var att de nya entreprenörerna skulle ta över den 1 april 2017. Men överklagningarna kastade grus i maskineriet.

När förvaltningsrättens prövning drog ut på tiden blev det uppenbart att sophämtningen äventyrades. Stockholm Vatten valde då att göra en så kallad direktupphandling. I början av januari skrev tjänstemännen kontrakt som innebär två saker:

• Avtalen med de nuvarande entreprenörerna, Liselotte Lööf och Renonorden, förlängs. Fast bara i sex månader, till den 30 september 2017. Sen är det stopp.

• Efter det gäller i stället tillfälliga avtal som Stockholm Vatten tecknat med vinnarna i upphandlingen – alltså Suez och Reno Norden.

Miljöarbetarna på Liselotte Lööf är besvikna och upprörda. De riskerar att bli av med jobben, men får också signaler om att de nya entreprenörerna kommer att försämra löner och anställningsvillkor för de sopgubbarna som ska hämta avfall i framtiden.

En stor fråga är vad de tillfälliga avtalen innehåller. Vilka sanktioner eller viten gäller om bolagen inte klarar uppdragen? Reno Norden och Suez måste sannolikt köpa in nya sopbilar redan till den 1 oktober 2017. Vad händer om domstolen i slutänden ändå kräver att staden gör om hela upphandlingen? Vem betalar bilarna?

Transportarbetaren har begärt ut kopior på avtalen från Stockholm Vatten. När kontrakten väl kom var det mesta sekretessbelagt.

Pär Cronhult är jurist och har drivit många tvister som handlar om offentlig upphandling. Han är kritisk mot själva upphandlingen och de nya tillfälliga avtalen. Men också mot domen från förvaltningsrätten som ger Stockholm Vatten klartecken:

– Domen är märklig. Väldigt mycket i upphandlingen är hemligt, så får man inte göra. Det är tvärtemot lagstiftarens intentioner om öppenhet och transparens. Vi får inte ens ta del av det som kallas genomförandebeskrivningen.

Cronhult konstaterar att det är rimligt att Stockholm Vatten säkrar avfallsinhämtningen i väntan på att upphandlingen slutligen blir godkänd.

– Men då borde man ha förlängt avtalen med de företag som haft uppdragen innan. Inte lagt över dem på andra.

Pär Cronhult konstaterar att Svenska Dagbladet (SVD) tycks ha kommit över de omdiskuterade tillfälliga kontrakten i sin helhet. Enligt en artikel i SVD förbinder sig Stockholm Vatten att betala ut mångmiljonbelopp till Suez och Reno Norden, om upphandlingen måste göras om.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren förbinder sig också Stockholm Vatten att köpa över de nya fordon som Suez och Reno Norden eventuellt skaffat.

– Utfästelserna är i sig märkliga. Om en domstol kommer fram till att de tillfälliga avtalen är olagliga gäller ju heller inte klausulerna om skadestånd, säger Pär Cronhult.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholm Vatten och på miljöföretaget Liselotte Lööf, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.