Domstol avgör lön för reklamutdelare
Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.
– För mig var den tändande gnistan när jag såg en stor skillnad mellan verkligheten och det som stod i avtalet. I slutändan jobbar vi mycket mer än vi får betalt för. Om vi skulle vinna i AD skulle min lön behöva höjas med mer än 50 procent, säger Per-Olov Persson, reklamutdelare i Skåne.
Att reklamutdelare tjänar dåligt är ingen nyhet. Transportarbetaren har tidigare berättat om löner neråt 50 kronor i timmen, när reklamutdelare mätt sin egen tid. Det har att göra med att utdelarna kan få betalt enligt en slags ackordslön baserad på vikt, sortering och antal hushåll.
Vissa utdelare hämtar upp färdiga buntar i bostadsområden, andra är bilburna och får reklamen hemkörd.
Kort sammanfattat handlar tolkningstvisten om:
- Vad är normalprestation?
Arbetsgivaren har enligt Transport ställt orimliga krav. Arbetsgivaren säger att det går att sortera 3 200 exemplar i timmen. Fackets egna mätningar säger 1 500–2 000 sorterade per timme.
När börjar arbetstiden? - Den som kör ut reklam hemifrån borde få betalt när transporten inleds på den egna tomten. Inforsling av buntar till garaget är också arbetstid, anser facket. Arbetsgivaren säger att passet börjar vid första lådan och slutar efter den sista.
Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson har jobbat med frågan i flera år. Han hoppas att rätten ska slå fast att reklamutdelarna faktiskt kan få den lägstalön som finns inskriven i avtalet.
– Det här är en strid för den lilla mannen och kvinnan, som får slavlöner nu. Om vi får ett bra utslag kommer tusentals att få en låg men relativt anständig lön, jämfört med vad de får just nu. Därför är den här tvisten väldigt viktig för oss.
Arbetsgivaren företräds av Almega, som bestrider Transports krav. Jonas Stenmo är chefsjurist hos arbetsgivarorganisationen. Han anser att parterna till en början har varit ganska eniga. Men att Transport vid ett flertal tillfällen lagt till nya saker i tvisten.
– Det vi i grunden är oense om är vad en normalprestation är enligt avtalet, säger han.
– Det Transport driver är intressefrågor och inte rättsfrågor. De hoppas att Arbetsdomstolen ska ge dem någonting som de inte har lyckats få till i vanliga avtalsförhandlingar.
Huvudförhandling i Arbetsdomstolen är den 25 februari 2021.