Dragkampen om bränslet
I dag försörjs Stockholmsområdet med bränsle främst genom depåerna Loudden och Bergs oljehamn. Men dessa två anläggningar ska läggas ned och nu slåss flera aktörer om att få ta över den framtida bränslehanteringen.
– Det finns egentligen inget riktigt bra alternativ. Det finns nackdelar med alla, säger Ola Joslin, chef på energihamnar, Stockholms hamn.
Södertälje hamn har ansökt om utökat miljötillstånd och hoppas kunna garantera bränsleförsörjningen i Stockholms län när Loudden vid Frihamnen i Stockholm och Bergs oljehamnar i Nacka ska stänga om cirka fem år.
– Vårt mål är att bli regionens nav för bränslehantering. Vi kan dessutom göra det både säkert, effektivt och miljövänligt. När vi får tillståndet finns det inget som hindrar stängningen av de två övriga bränslehamnarna, vi tar hand om regionens behov, säger Erik Froste, vd Södertälje Hamn, enligt ett pressmeddelande.
Han räknar med att den ökande bränslehanteringen skulle skapa omkring 100 nya jobb i Södertälje.
Få nya jobb för Transportare
Patrik Hörstam, som är representant för Transport i Södertälje hamn tror dock inte det handlar om särskilt många nya arbetstillfällen för Transportare.
– Vi är inte inne och jobbar i oljehamnen. Det kanske blir några enstaka fler anställda men inte så många. Däremot är det absolut bra för alla som jobbar i Södertälje hamn om vi får oljan. Det tryggar ju ekonomiskt och kan förhoppningsvis få upp resultatet en del, säger han.
Bostäder istället för oljedepåer
Både i Stockholm (Loudden) och i Nacka (Bergs oljehamn) vill kommunerna bli av med oljedepåer och cisterner för att istället kunna bygga bostäder på marken i framtiden.
– Men oljebolagen vill vara kvar. Logistiskt sett ligger ju deras depåer på bästa möjliga platser. Oavsett vilket annat alternativ man väljer för framtiden så kommer transporterna att bli längre och därmed olycksrisken större, säger Ola Joslin.
Fler tankbilstransporter
Transporterna till Stockholm kommer med största sannolikhet gå med tankbil. Att frakta bränsle med tågtransporter verkar inte vara ett framkomligt alternativ.
– Järnvägen är i stort sett fullbokad. Jag har svårt att se att det finns plats för ännu fler tåg, säger Ola Joslin.
För några år sedan flyttades flygbränslehanteringen för Arlanda till Gävle. Därifrån fraktas flygbränslet med tåg, men detta har ibland ställt till med problem vid tågförseningar.
Oljebolagen vill stanna kvar
Att oljedepåerna på Lidingö och i Nacka kommer att stänga på utsatt tid är dock inte helt klart. Oljebolagen vill vara kvar så länge som möjligt. Statoil, som driver Bergs oljehamnar i Nacka, ifrågasätter till exempel den uppsägning av tomträttsavtal som sker 2019. Statoil hoppas kunna fortsätta driva verksamhet på området i ytterligare minst tio år.
– Vi anser att kontraktet inte har sagts upp på ett korrekt sätt. Dessutom menar vi att grunden till uppsägning inte är korrekt, säger Anders Huss, kommunikationschef på Statoil.
Och Anders Huss är kritisk till att Södertälje hamn skulle ta över lejonparten av Stockholmsområdets bränsleförsörjning.
– Södertälje är inte dimensionerad för att hantera hela Stockholmregionens drivmedelsförsörjning och behöver i så fall byggas ut. Det är inte vettigt att lägga ner en av norra Europas modernaste depåer och samtidigt bygga en helt ny, säger han.
Det finns samordningsvinster med att ha all bränslehantering på samma ställe. Samtidigt ökar också systemets känslighet. Skulle till exempel hela Stockholms län försörjas med bränsle via Södertälje hamn skulle en olycka snabbt kunna få stora konsekvenser.
– Bara en vanlig krock på E4:an visar hur känsligt det är, säger Ola Joslin.
Ser du några risker med till exempel terrorattacker mot en oljedepå?
– Om man skulle slå ut en hel depå så skulle man behöva bomba. Men jag tror inte att en terrorattack är så trolig. Men självklart blir det mer känsligt med en depå än om man har hanteringen utspridd på flera orter.