Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.
Close
Vid sidan av vägen

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jag svänger av motorvägen, strax söder om Gävle och parkerar utanför det muromgärdade hotell-, restaurang- och kulturkomplexet. Skandalbygge, kinesiskt luftslott och spektakulärt skrytbygge, säger tidningsrubrikerna.

Dragon gate. Av tidningen Byggnadsarbetaren korad till årets sämsta arbetsplats 2006.

Porten är låst. Det duggar lätt från grå himmel och en annan besökare höjer mobilkameran mot det udda Kinalandskapet.

– Lite speciellt, säger mannen och knäpper ytterligare en bild.

Den vidsträckta platsen med kafé, belamrad prylbutik och bensinmack känns som en flera nummer för stor kostym, ödesmättad och lite skrämmande.

Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon.
Här tar det stopp. Porten in till Kinas kultur, torg och museum övervakas av två lejon. Foto: Justina Öster

Två lejonstatyer grinar med öppna gap, symboliserar Yin och Yang i ett försök att skapa balans och harmoni. Vid porten sitter ett anslag med inbjudan till fest, event, träningsläger och konferens. Avlyssning? Kameror? Vaga fördomar löper genom mitt huvud.

Fast Mr Lis storslagna projekt övertogs 2018 av fastighetsbolaget Sisyfosgruppen. I lager och gömmor fann de en jätteuppsättning tandborstar och en 200 man stark armé terrakottakrigare. Bland annat. Företaget har sedan dess arrangerat en elektromusikfestival och öppnat campingen och träningstemplet.

På templets hemsida bjuds klubbar in att hyra träningslokaler och övernatta med självhushåll. Dragon gates egen webbplats signalerar dock att värd saknas (host not found).

Vd Olle Larsson berättar dock i intervjuer att företaget renoverat hotellrummen och att e-post-förslagen strömmat in om vad de kan göra av det övergivna Kinapalatset.

I tidningen Fastighetsvärlden välkomnar Larsson i april 2019 entreprenörer att komma och ”göra sin grej”.

Det var äntligen dags att ”smygöppna” hotellet, som överraskade med en trasig varmvattenberedare och regn efter ihållande sol. Olle Larsson sa:

– Det vilar någon liten kinesisk förbannelse över platsen.

”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet.
”Tillträde förbjudet”. Stoppskylten väcker nyfikenhet. Foto. Justina Öster

Anläggningen har varit på väg att öppnas ett antal gånger. Kommunpolitiker, arbetsmiljöinspektörer och fackliga ombud har i 17 års tid hoppats, tryckt på och svettats. Allt sedan Mr Li började flyga in kinesiska arbetare och kinesiskt byggmaterial och röja mark bland fur och gran.

Miljardären rapporteras ha byggt upp sin förmögenhet på tillverkning av myggmedel i hemlandet. Han hann plöja ner så där 200 miljoner kronor i sin tänkta mötesplats för svenska och kinesiska affärsmän, innan han gav upp.

Men vi tar det från början.

2004 köpte Mr Li fastigheten, som då bytt namn från Hotell Älvkarlen till Checkpoint Dalälven. Hotellet byggdes ursprungligen av det kommunala bolaget Östanå, i syfte att locka besökare till Älvkarleby. Men verksamheten gick i konkurs och anläggningen blev i stället flyktingförläggning tills Mr Li dök upp.

Ett torg tog form och en 15 meter hög buddistisk staty monterades ihop på plats. Den föreställer Guanyin, barmhärtighetens gudinna som sägs observera ”ljudet av världen”, enligt Gefle Dagblad som intervjuat miljardären.

Året är 2007, ett sextiotal influgna arbetare jobbar på bygget och får sin mat ”tillagad av en kinesisk kock”.

En inbjudan från svenska hovet hägrar. Mr Li:s hustru ska flygas till slottet i Stockholm för den kungliga middagen, men sedan direkt hem igen. Juni är en hektisk tid i myggmedelsbranschen. Familjen uppges basa över fyra fabriker i Kina, där medlet tillverkas av totalt 5 000 anställda.

Mr Li skrattar och säger att många nog ser honom som ”en galen kines”. Själv ser han det som sitt öde att bygga Dragon gate. Han är övertygad om att anläggningen kommer att bli ”en stor framgång” för regionen, Sverige, ”för relationerna till Kina och inte minst för honom själv”, skriver Gefle Dagblad.

Visionen utökades efter hand från handels- till kulturcentrum med restaurang, hotell, museum och ett buddistiskt tempel för att lära ut kampsporten Kung fu.

Hur var det då med utnämningen till årets sämsta arbetsplats?

Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé.
Lätt medfaren terrakottakrigare i Dragon gates kafé. Foto: Justina Öster

Byggnadsarbetaren skrev att Dragon gates ägare sannolikt slagit rekord i brott mot svenska arbetsmiljöregler. Och 2006 drämde Arbetsmiljöverket till med ett vite på 1,2 miljoner kronor. De kinesiska arbetarna jobbade bland annat på hög höjd utan skydd och använde en farlig hiss. Under sina 30 år som arbetsmiljöinspektör hade Lars Nordström ”aldrig varit med om maken”, sa han till Upsala Nya Tidning.

Byggnads knackade på och hotade med blockad. Gästarbetarna tjänade 17 kronor i timmen.

Skandalbygget, för att citera Byggnadsarbetaren, rullade på. Obesiktigade grävmaskiner uppdagades, liksom elfel, bristande brandsäkerhet, saknade tillstånd och misstankar om miljöbrott för sopor som eldats upp.

Älvkarlebys politiker for till Kina för att skynda på invigningen och bygglov löpte ut. 2016 dök ett otydligt besked upp om att verksamheten skulle läggas ner. Detta dementerades och kommunen gav klartecken till att öppna Älvkarlebys Mini-Kina. Men. När draken äntligen skulle lyfta kastade Mr Li in handduken. Dragon gate bjöds ut till försäljning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.