Dramatisk minskning av rån mot taxiförare

Det har blivit mindre farligt att köra taxi. Åtminstone enligt statistiken. Under 90-talet ökade rån mot taxiförare lavinartat och år 2000 nåddes piken med 140 taxirån under ett år. Nu är trenden den motsatta och brotten fortsätter att minska.

Hittills i år har endast 21 taxirån anmälts i hela landet, en bråkdel antalet rån som anmäldes under år 2000. Minskad kontanthantering, övervakningskameror i bilarna och höjda straff är några troliga förklaringar till trendbrottet.

– Under 90-talet såg vi att antalet polisanmälda rån hade ökade dramatiskt, och fortsatte att öka, och vi ville få till stånd en minskning, säger Thomas Winskog, Taxiförbundets förbundsordförande.

Problemet angreps från flera håll. Det första steget var en kamp om tillstånd att få sätta upp skyddskameror i taxibilar.

År 2002, fyra år efter förslaget dykt upp, kom ett domstolsbeslut som gjorde det möjligt.

– Vi såg att trenden vände i stort sett omedelbart då, säger Thomas Winskog.

Det är upp till varje enskilt taxiföretag att ansöka om tillstånd att sätta upp en skyddskamera men enligt Thomas Winskog är i stort sett alla taxibilar i dag utrustade med kameror. Enligt honom klaras också merparten av alla anmälda brott upp, mycket tack vare kamerorna.

– Vi får ständigt nya resenärer men vi försöker upplysa alla om att det inte finns något att hämta och att upptäcktsrisken är hög, säger han.

Kamerakravet kom inte bara från branschorganisationen, utan också från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

De gjorde redan 1999 en undersökning ihop med SCB som bland annat visade att var tredje taxiförare hade utsatts för hot i sitt arbete under det senaste året.

TYA ställde därför flera krav på förbättringar. Ett var att det skulle bli högre straff för brott mot taxiförare, och i början av 2000-talet ändrades brottsrubriceringen. Brott mot taxiförare började likställas med hot och våld mot trafiktjänsteman vilket innebar att straffen från och med då i princip blev dubbelt så hårda.

Lennart Sköld är central ombudsman på Transportarbetareförbundet och ansvarig för projektet Uppdrag: Taxi, med målet att förbättra förhållandena inom taxibranschen. Han är ofta ute och träffar medlemmar och han lyfter även fram den minskade kontanthanteringen som en bidragande orsak till den förändrade trenden.

– Användandet av kort har ökat under den här perioden och det är inte lika intressant att slå ner och skada någon för 300 kronor ifall resten är skött med kortbetalning, säger han.

Lennart Sköld menar att de flesta förare som han träffar berättar att sedlar och mynt i bilarna har minskat avsevärt, särskilt från affärsresenärer som i princip alltid betalar med kort.

Att helt ta bort kontanthanteringen ligger dock inte nära till hands.

– Vi vill ju inte förbjuda folk att betala med kontanter, då får vi ett annat problem. Men vi kan fortsätta informera resenärerna om att de ska betala med kort, säger Taxiförbundets Thomas Winskog.

Samtidigt fortsätter både Transportarbetareförbundet och TYA att jobba för ökad säkerhet i taxibilarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.