Dramatisk minskning av rån mot taxiförare
Det har blivit mindre farligt att köra taxi. Åtminstone enligt statistiken. Under 90-talet ökade rån mot taxiförare lavinartat och år 2000 nåddes piken med 140 taxirån under ett år. Nu är trenden den motsatta och brotten fortsätter att minska.
Hittills i år har endast 21 taxirån anmälts i hela landet, en bråkdel antalet rån som anmäldes under år 2000. Minskad kontanthantering, övervakningskameror i bilarna och höjda straff är några troliga förklaringar till trendbrottet.
– Under 90-talet såg vi att antalet polisanmälda rån hade ökade dramatiskt, och fortsatte att öka, och vi ville få till stånd en minskning, säger Thomas Winskog, Taxiförbundets förbundsordförande.
Problemet angreps från flera håll. Det första steget var en kamp om tillstånd att få sätta upp skyddskameror i taxibilar.
År 2002, fyra år efter förslaget dykt upp, kom ett domstolsbeslut som gjorde det möjligt.
– Vi såg att trenden vände i stort sett omedelbart då, säger Thomas Winskog.
Det är upp till varje enskilt taxiföretag att ansöka om tillstånd att sätta upp en skyddskamera men enligt Thomas Winskog är i stort sett alla taxibilar i dag utrustade med kameror. Enligt honom klaras också merparten av alla anmälda brott upp, mycket tack vare kamerorna.
– Vi får ständigt nya resenärer men vi försöker upplysa alla om att det inte finns något att hämta och att upptäcktsrisken är hög, säger han.
Kamerakravet kom inte bara från branschorganisationen, utan också från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.
De gjorde redan 1999 en undersökning ihop med SCB som bland annat visade att var tredje taxiförare hade utsatts för hot i sitt arbete under det senaste året.
TYA ställde därför flera krav på förbättringar. Ett var att det skulle bli högre straff för brott mot taxiförare, och i början av 2000-talet ändrades brottsrubriceringen. Brott mot taxiförare började likställas med hot och våld mot trafiktjänsteman vilket innebar att straffen från och med då i princip blev dubbelt så hårda.
Lennart Sköld är central ombudsman på Transportarbetareförbundet och ansvarig för projektet Uppdrag: Taxi, med målet att förbättra förhållandena inom taxibranschen. Han är ofta ute och träffar medlemmar och han lyfter även fram den minskade kontanthanteringen som en bidragande orsak till den förändrade trenden.
– Användandet av kort har ökat under den här perioden och det är inte lika intressant att slå ner och skada någon för 300 kronor ifall resten är skött med kortbetalning, säger han.
Lennart Sköld menar att de flesta förare som han träffar berättar att sedlar och mynt i bilarna har minskat avsevärt, särskilt från affärsresenärer som i princip alltid betalar med kort.
Att helt ta bort kontanthanteringen ligger dock inte nära till hands.
– Vi vill ju inte förbjuda folk att betala med kontanter, då får vi ett annat problem. Men vi kan fortsätta informera resenärerna om att de ska betala med kort, säger Taxiförbundets Thomas Winskog.
Samtidigt fortsätter både Transportarbetareförbundet och TYA att jobba för ökad säkerhet i taxibilarna.