Dramatisk minskning av rån mot taxiförare

Det har blivit mindre farligt att köra taxi. Åtminstone enligt statistiken. Under 90-talet ökade rån mot taxiförare lavinartat och år 2000 nåddes piken med 140 taxirån under ett år. Nu är trenden den motsatta och brotten fortsätter att minska.

Hittills i år har endast 21 taxirån anmälts i hela landet, en bråkdel antalet rån som anmäldes under år 2000. Minskad kontanthantering, övervakningskameror i bilarna och höjda straff är några troliga förklaringar till trendbrottet.

– Under 90-talet såg vi att antalet polisanmälda rån hade ökade dramatiskt, och fortsatte att öka, och vi ville få till stånd en minskning, säger Thomas Winskog, Taxiförbundets förbundsordförande.

Problemet angreps från flera håll. Det första steget var en kamp om tillstånd att få sätta upp skyddskameror i taxibilar.

År 2002, fyra år efter förslaget dykt upp, kom ett domstolsbeslut som gjorde det möjligt.

– Vi såg att trenden vände i stort sett omedelbart då, säger Thomas Winskog.

Det är upp till varje enskilt taxiföretag att ansöka om tillstånd att sätta upp en skyddskamera men enligt Thomas Winskog är i stort sett alla taxibilar i dag utrustade med kameror. Enligt honom klaras också merparten av alla anmälda brott upp, mycket tack vare kamerorna.

– Vi får ständigt nya resenärer men vi försöker upplysa alla om att det inte finns något att hämta och att upptäcktsrisken är hög, säger han.

Kamerakravet kom inte bara från branschorganisationen, utan också från TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd.

De gjorde redan 1999 en undersökning ihop med SCB som bland annat visade att var tredje taxiförare hade utsatts för hot i sitt arbete under det senaste året.

TYA ställde därför flera krav på förbättringar. Ett var att det skulle bli högre straff för brott mot taxiförare, och i början av 2000-talet ändrades brottsrubriceringen. Brott mot taxiförare började likställas med hot och våld mot trafiktjänsteman vilket innebar att straffen från och med då i princip blev dubbelt så hårda.

Lennart Sköld är central ombudsman på Transportarbetareförbundet och ansvarig för projektet Uppdrag: Taxi, med målet att förbättra förhållandena inom taxibranschen. Han är ofta ute och träffar medlemmar och han lyfter även fram den minskade kontanthanteringen som en bidragande orsak till den förändrade trenden.

– Användandet av kort har ökat under den här perioden och det är inte lika intressant att slå ner och skada någon för 300 kronor ifall resten är skött med kortbetalning, säger han.

Lennart Sköld menar att de flesta förare som han träffar berättar att sedlar och mynt i bilarna har minskat avsevärt, särskilt från affärsresenärer som i princip alltid betalar med kort.

Att helt ta bort kontanthanteringen ligger dock inte nära till hands.

– Vi vill ju inte förbjuda folk att betala med kontanter, då får vi ett annat problem. Men vi kan fortsätta informera resenärerna om att de ska betala med kort, säger Taxiförbundets Thomas Winskog.

Samtidigt fortsätter både Transportarbetareförbundet och TYA att jobba för ökad säkerhet i taxibilarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.