Dribbel med förare slutade med konkurs
Åkeriet Johansson Jokkmokk startade ett eget bemanningsföretag, för utbetalning av lön till förarna. Nu har personalbolaget försatts i konkurs, med 1,5 miljoner kronor i skatteskulder. Åkeriet kör vidare. – Märkligt. Hur kan en åkare strunta i att betala till sig själv och sedan lämpa över skulden på samhället? säger Transports ombudsman Niclas Sandström.
Johansson Jokkmokk ligger i Skutskär. Åkeriet drivs av Roger Johansson, fast på papperet är det sonen som leder bolaget.
Under årens lopp har Transports Gävleavdelning försökt driva fram ett kollektivavtal till de lågbetalda chaufförerna, som i flera fall vittnat om grova brott mot kör- och vilotidsreglerna.
För ett par år sedan blev åkeriet faktiskt avtalsbundet, sedan Johansson Jokkmokk plötsligt gått i med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
För Transport och förarna blev glädjen kortvarig. Efter bara en månad förde Roger Johansson över chaufförerna till ett nystartat personalbolag, Nedre Dalälvens Bemanning.
Ombudsman Niclas Sandström fick börja om på ny kula. Till en början stod Roger Johanssons dotter formellt för bemanningsföretaget. Men hösten 2011 klev Roger själv in som företrädare.
En rad källor uppger att Roger Johansson hela tiden varit den som leder och kontrollerar verksamheten, som inneburit körningar för bland annat Schenker, Sandvik och trävarutillverkaren Karlit.
I somras gick Karlit i konkurs. Redan i vintras slutade Roger Johansson betala in skatt och avgifter för chaufförerna. På några månader växte skulden till närmare 1,4 miljoner kronor i Nedre Dalälvens bemanning.
Efter ett antal betalningskrav valde Skatteverket att ansöka om konkurs. Vid förhandlingarna i Uppsala tingsrätt den 31 oktober begärde Roger Johansson en avbetalningsplan. Motiveringen var att bemanningsbolaget har tillgångar i form av kundfordringar på 1,5 miljoner.
Det intressanta är att bemanningsföretaget bara haft en kund – det vill säga Roger Johanssons eget bolag, Johansson Jokkmokk. Roger har alltså en fordran på sig själv, som staten nu riskerar att få ta över.
Det finns ytterligare en märklig omständighet i konkursen. Redan i mitten av april 2012 sa Roger Johansson upp alla förare från Nedre Dalälvens bemanning. Skälet som angavs var arbetsbrist.
Merparten av förarna slutade omkring den 16–17 maj. Några handplockade chaufförer fick dock fortsatt jobb, från 1 juni. Fast enligt uppgifter till Transport skulle anställningarna nu vara i åkeriet – inte i bemanningsföretaget.
Skatteskulden till staten gäller mars, april och maj. Men också juni. Det vill säga en månad då bemanningsföretaget inte längre hade några chaufförer anställda.
Transportarbetaren har sökt Roger Johansson. Han valde att omedelbart lägga på luren när Transportarbetaren började ställa frågor om konkursen.