Krönika

Driving home for Christmas

David Ericsson

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Jag har sett det förr och vet att det bara kan betyda en sak: att föraren skulle fortsätta idka inrikestrafik i Sverige med de tre nya körningar som lagen tillåter.

Läget på svenska vägar känns alltmer bisarrt. Visst, det finns svenska åkerier som går rätt bra. Men efter vad jag kan se ökar den utländska lastbilstrafiken hela tiden och då nästan bara med 17 meters EU-ekipage.

För miljön måste det vara en katastrof att järnvägens bangårdar står tomma samtidigt som de här korta, ekologiskt sett hjärndöda, billighetsekipagen dominerar godstrafiken i landet.

Jag tycker synd om svenska åkare. Att driva åkeri i Sverige i dag är snudd på en hjältegärning. Kraven ökar hela tiden på rena motorer och specialutrustade fordon samtidigt som de kan förlora sina uppdrag i princip när som helst.

Vad jag inte fattar är hur de ska klara pressen från utlandet, miljökraven, griniga kunder och att faktiskt vara schysta arbetsgivare.

Den press jag själv känner då jag kör i snöstorm i sextio–sjuttio kilometer i timmen för att hinna stanna på siktsträckan. Och ändå ständigt blir omkörd av trailerekipage i nittio, som kan köra på mig och tryck framåt och krossa mig om jag måste stanna för ett hinder. Den känslan är som en bild av hela åkeribranschen i dag.

Den som tror på en förbättring ska inte hoppas för mycket. Under åtta år av Alliansstyre skedde ingenting av värde för godstrafiken. Tvärtom lobbade Moderaterna i EU för att släppa den utländska inrikestrafiken i landet helt fri.

Sossarna har åtminstone gjort något: infört fastlåsning av lastbilar, höga böter för cabotage och ett beställaransvar.

De som till äventyrs tror att SD skulle göra något för åkerinäringen i en Alliansregering, ska veta att de exempelvis röstar emot sådant som kollektivavtal vid offentlig upphandling.

Men när julhelgen närmar sig och jag är på väg hem i årets sista nattkörning, finns det annat att tänka på.

För då jag passerar stugor där röken står rakt upp ur skorstenarna i vinternatten. När det lyser ur enstaka fönster där folk kanske bakar de sista pepparkakorna före jul. Eller, stärkta av glöggen, snart ska krypa ner och göra barn.

Då kan jag tänka att världen och livet ändå är vackert.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.