Close
En rad linor amfetamin på mittkonsolen i en lastbil upptäcktes av Tullverkets inspektörer i Trelleborgs hamn. Chauffören var på väg till Stockholm.
Close

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om regeringens beslut att satsa 54 miljoner kronor på nykterhetskontroller och alkobommar i Sveriges hamnar med flera platser. Som anställd på Tullverket i Södra Sverige medger Oscar Lindvall att han talar i egen sak när han efterlyser mer resurser och fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Men han hänvisar också till erfarenhet av att stoppa chaufförer som är så drogpåverkade att de måste ledas ur lastbilen. Lindvall tar ett fall förra våren som exempel. Då hejdade tullarna i Trelleborgs hamn en 33-årig lastbilsförare, ”hög som ett hus” på väg till Stockholm. I lastbilen fann inspektörerna sex uppradade linor amfetamin, färdiga att tas i bruk.

Chauffören dömdes sedan till 14 dagars fängelse för rattfylleri och narkotikasmuggling.

Enligt Tullverkets statistik stoppade myndigheten förra året nästan dubbelt så många alkohol- och drograttfyllerister som året innan. Majoriteten var lastbilschaufförer. Så här ser siffrorna ut:

2020 inleddes 130 förundersökningar om rattfylleri, varav 64 fall gällde drograttfylleri. Året därpå hade antalet inledda förundersökningar ökat till 242, 125 av dem gällde drograttfylla.

I riket som stort var förundersökningarna 228 till antalet 2020. 88 fall gällde drograttfylla. Förra året steg antalet förundersökningar till 428, varav 162 handlade om drograttfylleri.

– En väldigt oroande utveckling, säger Oscar Lindvall.

Ändå minskade antalet utandningsprov betydligt när pandemin slog till. Så kallade sållningsprov då slumpvis valda förare får blåsa för att kontrollera om de druckit alkohol. Minskningen berodde på att personalen behövde skyddsa från smitta.

De vanligaste drogerna bland chaufförer som Tullverket ertappar är amfetamin och cannabis, enligt Lindvalls bedömning. Statistik saknas. Han lyfter fram den omfattande lastbilstrafiken i södra Sverige.

– Till Trelleborg kommer ungefär 3 000 lastbilar per dag och över Öresundsbron kör cirka 30 000 fordon per dygn. Helsingborg och Malmö icke att förglömma och i Ystad rullar lastbilarna av färjan från Polen.

Till det fogar han Karlshamn och Karlskrona

– Många tror att Tullverket bevakar de här platserna dygnet runt men så är det inte. Vi måste varje dag välja var vi ska vara. Uttröttade, drogade och alkoholpåverkade lastbilsförare är en dödsfälla på våra vägar som ingen av oss kan freda oss mot.

Att drograttfylleriet ökar bland chaufförer tror Lindvall beror på en mer liberal drogsyn i omgivande länder och att olika krafter driver på för att avlegalisera cannabis. Den synen tar vissa förare med sig när de rullar över Sveriges gränser, menar han.

– Yrkeschaufförer från Österuropa kör ofta under slavliknande förhållanden för oseriösa åkerier. De känner sig tvungna att ta till amfetamin för att hålla sig vakna under orimligt långa körpass, som dumpar transportpriserna och snedvrider konkurrensen.

Att fler drograttfulla stoppas kan också förklaras med att tullinspektörerna blivit skickligare på att upptäcka om förare missbrukar narkotika, uppger han.

Samtidigt pekar Oscar Lindvall på skillnaden mellan alkohol och narkotika. Har en förare en promille i blodet blir hen rapporterad för grovt rattfylleri. För narkotika finns däremot inga gränsvärden. Det är beteendet i trafiken som avgör hur grovt brottet är, oavsett hur påverkad en chaufför är. Och körsträckan är inte lång mellan färja och tullkontroll för att avgöra det, påpekar han.

– Vi kan ta bilnycklarna från en drograttfull förare. Men bara i 24 timmar sedan får personen hämta sitt fordon igen. Hur vet man då att narkotikan gått ur kroppen, undrar Oscar Lindvall.

Ändrades lagstiftningen så att det blev möjligt att anhålla grovt narkotikapåverkade chaufförer skulle lasten i stället bli stående. Det skulle bli dyrt och svida mer för oseriösa åkerier, resonerar han.

Transportarbetaren har sökt infrastrukturminister Andreas Carlsson via hans pressekreterare Ebba Gustavsson, men inte fått svar på om regeringen vill öka anslaget för att få fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 december, 2022

    Detta med chaufförer som tar droger är inget nytt.Det förekom redan på 80-talet bland svenska chaufförer som använde droger för att kunna köra mycket och sova lite.Alkohol och droger hör inte hemma på vägarna oavsett vilket fordon man kör.

Lästips:

Elektrikerna varslar mot Tesla i Trelleborgs hamn

Konflikt. Svenska Elektrikerförbundet varslar om att stoppa allt arbete vid Teslas verksamhet i Trelleborgs hamn.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.