Close
En rad linor amfetamin på mittkonsolen i en lastbil upptäcktes av Tullverkets inspektörer i Trelleborgs hamn. Chauffören var på väg till Stockholm.
Close

Drograttfyllan ökar bland lastbilschaufförer

Åkeri. – Allt som kan motverka rattfylleri och bidra till färre olyckor på vägarna är positivt. Så kommenterar Tullverkets biträdande kontrollchef Oscar Lindvall statens miljonsatsning på nykterhetskontroller. Men för att komma åt den ökande drograttfyllan, särskilt bland lastbilsförare, krävs fler kontrollerande tulltjänstemän i hamnarna, anser han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om regeringens beslut att satsa 54 miljoner kronor på nykterhetskontroller och alkobommar i Sveriges hamnar med flera platser. Som anställd på Tullverket i Södra Sverige medger Oscar Lindvall att han talar i egen sak när han efterlyser mer resurser och fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Men han hänvisar också till erfarenhet av att stoppa chaufförer som är så drogpåverkade att de måste ledas ur lastbilen. Lindvall tar ett fall förra våren som exempel. Då hejdade tullarna i Trelleborgs hamn en 33-årig lastbilsförare, ”hög som ett hus” på väg till Stockholm. I lastbilen fann inspektörerna sex uppradade linor amfetamin, färdiga att tas i bruk.

Chauffören dömdes sedan till 14 dagars fängelse för rattfylleri och narkotikasmuggling.

Enligt Tullverkets statistik stoppade myndigheten förra året nästan dubbelt så många alkohol- och drograttfyllerister som året innan. Majoriteten var lastbilschaufförer. Så här ser siffrorna ut:

2020 inleddes 130 förundersökningar om rattfylleri, varav 64 fall gällde drograttfylleri. Året därpå hade antalet inledda förundersökningar ökat till 242, 125 av dem gällde drograttfylla.

I riket som stort var förundersökningarna 228 till antalet 2020. 88 fall gällde drograttfylla. Förra året steg antalet förundersökningar till 428, varav 162 handlade om drograttfylleri.

– En väldigt oroande utveckling, säger Oscar Lindvall.

Ändå minskade antalet utandningsprov betydligt när pandemin slog till. Så kallade sållningsprov då slumpvis valda förare får blåsa för att kontrollera om de druckit alkohol. Minskningen berodde på att personalen behövde skyddsa från smitta.

De vanligaste drogerna bland chaufförer som Tullverket ertappar är amfetamin och cannabis, enligt Lindvalls bedömning. Statistik saknas. Han lyfter fram den omfattande lastbilstrafiken i södra Sverige.

– Till Trelleborg kommer ungefär 3 000 lastbilar per dag och över Öresundsbron kör cirka 30 000 fordon per dygn. Helsingborg och Malmö icke att förglömma och i Ystad rullar lastbilarna av färjan från Polen.

Till det fogar han Karlshamn och Karlskrona

– Många tror att Tullverket bevakar de här platserna dygnet runt men så är det inte. Vi måste varje dag välja var vi ska vara. Uttröttade, drogade och alkoholpåverkade lastbilsförare är en dödsfälla på våra vägar som ingen av oss kan freda oss mot.

Att drograttfylleriet ökar bland chaufförer tror Lindvall beror på en mer liberal drogsyn i omgivande länder och att olika krafter driver på för att avlegalisera cannabis. Den synen tar vissa förare med sig när de rullar över Sveriges gränser, menar han.

– Yrkeschaufförer från Österuropa kör ofta under slavliknande förhållanden för oseriösa åkerier. De känner sig tvungna att ta till amfetamin för att hålla sig vakna under orimligt långa körpass, som dumpar transportpriserna och snedvrider konkurrensen.

Att fler drograttfulla stoppas kan också förklaras med att tullinspektörerna blivit skickligare på att upptäcka om förare missbrukar narkotika, uppger han.

Samtidigt pekar Oscar Lindvall på skillnaden mellan alkohol och narkotika. Har en förare en promille i blodet blir hen rapporterad för grovt rattfylleri. För narkotika finns däremot inga gränsvärden. Det är beteendet i trafiken som avgör hur grovt brottet är, oavsett hur påverkad en chaufför är. Och körsträckan är inte lång mellan färja och tullkontroll för att avgöra det, påpekar han.

– Vi kan ta bilnycklarna från en drograttfull förare. Men bara i 24 timmar sedan får personen hämta sitt fordon igen. Hur vet man då att narkotikan gått ur kroppen, undrar Oscar Lindvall.

Ändrades lagstiftningen så att det blev möjligt att anhålla grovt narkotikapåverkade chaufförer skulle lasten i stället bli stående. Det skulle bli dyrt och svida mer för oseriösa åkerier, resonerar han.

Transportarbetaren har sökt infrastrukturminister Andreas Carlsson via hans pressekreterare Ebba Gustavsson, men inte fått svar på om regeringen vill öka anslaget för att få fler tullinspektörer på plats i hamnarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 december, 2022

    Detta med chaufförer som tar droger är inget nytt.Det förekom redan på 80-talet bland svenska chaufförer som använde droger för att kunna köra mycket och sova lite.Alkohol och droger hör inte hemma på vägarna oavsett vilket fordon man kör.

Lästips:

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Elektrikerna varslar mot Tesla i Trelleborgs hamn

Konflikt. Svenska Elektrikerförbundet varslar om att stoppa allt arbete vid Teslas verksamhet i Trelleborgs hamn.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.