Drönare och självkörande fordon i flygplatsforskning
Teknik & trafik. Mittuniversitetet har gjort flera framsteg i forskningen om ny teknik på flygplatserna. De gör bland annat tester med självkörande fyrhjuling och drönarövervakning.
Den självkörande fyrhjuling som har utvecklats kan bland annat mäta ytan på landningsbanorna. Fyrhjulingen kombinerar laser- och kamerateknik och har utvecklats tillsammans med företaget Klimator.
– Den nya tekniken kan mäta över en större yta, i stället för endast en mätpunkt på landningsbanan. Systemet kan också avgöra om ytan är torr eller blöt, består av snö, slask eller is, vilket kan vara väldigt svårt att upptäcka med blotta ögat. Tillsammans med information om ytans friktion ger tekniken ett viktigt beslutsunderlag för flygplatsens personal, säger Torbjörn Gustavsson, chef för forskning och utveckling på företaget Klimator i ett pressmeddelande.
Flygledare som finns på andra orter kan ta del av informationen som kommer från det autonoma systemet. Det har osynliga stängsel runt landningsbanan och det ska gå ett larm om de självkörande fordonen kommer ut på landningsbanan. Det ska göra att flygledaren kan se fordonen även om det är tjock dimma och dålig sikt.
En annan del i forskningsprojektet är att det ska gå att utmäta var det finns drönare i närheten av flygplatsen. Tekniken ska bland annat användas för säker start och landning av drönare på flygplatser och säkra att de inte ska påverka flygtrafiken.
– Att med hjälp av drönarteknik snabbt få en överblick över en olycksplats ger värdefull information för att räddningstjänsten ska kunna planera insatsen effektivt, spara tid, rädda liv och minska konsekvenserna, säger Anders Lundin, produktionsplanerare på Region Västernorrland.