Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Avarn har börjat meddela de anställda som kommer att sägas upp, sedan resandet nästan avstannat och flyget hamnat i kris. Beskeden kommer att lämnas löpande under juni.

Det är företagets andra varsel och betydligt större än det tidigare, som kom i april. Då varslades totalt 132 flygplatskontrollanter, samtidigt som övriga omkring 600 kontrollanter kortidspermitterades på 60 procent.

Tongångarna var vid den tidpunkten lite mer positiva och en stor del av dem som fick gå erbjöds andra arbeten inom säkerhet och bevakning.

Efter utdragna förhandlingar mellan fack och arbetsgivare är läget nu känsligt och oron påtaglig bland personalen, förklarar ombudsman Viktor Hage. Han sitter i långa samtal med berörda medlemmar.

– Det är fortfarande ett ganska stort antal anställda som är korttidspermitterade och undrar: Hur länge får jag behålla jobbet? Som alltid försöker vi rädda arbetet för så många medlemmar som möjligt.

Avdelningen arbetar med att nå ut med information till kontrollanterna på olika sätt. Flera digitala informationsträffar har anordnats och planen är att hålla fler.

– Deltagandet har varit hyfsat, många har varit med, säger avdelningsordförande Ludwig Eriksson.

På flygplatsen finns också de fackliga representanterna i Arlandaklubben.

– I det här läget är det särskilt bra att vi har ganska många förtroendevalda på plats. De tar livesamtalen och vi på avdelningen telefonsamtalen. Självklart är det tyngst för dem, att prata med sina egna kollegor. Många drabbas, allt är väldigt ledsamt, säger Ludwig Eriksson.

Mitt under coronakrisen med varsel, uppsägningar och permitteringar presenterades i går den omdebatterade utredningen om lagen om anställningsskydd (las). Förslagen sågades av en enig fackföreningsrörelse. En naturlig fråga blir därför: Vill Avarn följa en ”rak” las-lista med sist in, först ut eller upprätta en turordningslista, och göra undantag?

– Det kan jag inte uttala mig om. Bolaget har fortfarande viss drift i gång och jag har personligen inte suttit med vid förhandlingarna, svarar Ludwig Eriksson.

Han anser att arbetsgivare, generellt, i dag redan har stora möjligheter att göra undantag och behålla utvalda anställda – vid arbetsbrist.

– Det finns en sorts allmän övertro på facket, att vi har någon slags vetorätt vid varsel och arbetsbrist, men det har vi inte. Vill företagen säga upp vissa anställda har vi  inte alltid så mycket att sätta emot via just lagstiftningen i dag.

– Att las-utredningen kommer mitt i pandemin, när arbetslösheten rusar och vi jobbar med varsel och uppsägningar känns helt surrealistiskt. Las har redan försvagats. Förutom att använda arbetsbrist kan arbetsgivarna stapla olika visstidsanställningar på varandra utan att behöva fastanställa, anser han.

Avarns andra varsel innebär att omkring 60 procent av kontrollanterna i Arlandas säkerhetskontroller nu har varslats eller redan sagts upp.

Om flygplatskontrollanterna kommer att erbjudas behovsanställning – för att kunna komma tillbaka när/om branschen repar sig igen som vid det första varslet – vet Ludwig Eriksson inte. Inte heller om de kommer att erbjudas andra arbeten inom bevakning, som de tidigare varslade.  Det stora antalet är problematiskt.

– Det här är det största varsel som vi på avdelningen varit med om. Det är svårt att ta in hur många det faktiskt är. Arlanda är landets största arbetsplats, säger Ludwig Eriksson

Flygkrisen har slagit hårt mot många yrkesgrupper inom Transport. I förra veckan skrev Transportarbetaren om att 300–400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.