Drygt 60 anställda förlorar jobbet på DHL i Jönköping
63 terminalarbetare sägs upp på DHL i Jönköping efter att företaget förlorat ett tidigare uppdrag hos Intersport. – Det känns inte som riktig fair play när företaget sedan vill ta in ett antal av de uppsagda via bemanningsbolaget Logent, säger Transports fackliga ombud Amet Kantur.
Alla berörda ska ha fått sina uppsägningshandlingar den här veckan, förklarar Transports lokalombudsman Magnus Lagerqvist på avdelning 20 i Jönköping.
Han berättar att DHL först la ett varsel om uppsägning av 43 terminalarbetare. Dessutom ville företaget undanta 15 personer från turordningsregeln ”sist in först ut”.
– Det sa vi nej till. Vi hävdade att turordningen och återanställningsrätten ska gälla. Då återkom DHL med ett varsel som gällde sammanlagt 63 anställda, säger han.
Det är ett för högt antal i förhållande till hur många som jobbar inom Intersport-uppdraget som löper ut dem 30 juni, hävdar Lagerqvist. Han ser uppsägningarna som ett led i DHL:s strävan att ersätta egna anställda med en allt högre andel inhyrd personal. En andel som, enligt lokalombudsmannen, redan i dag är hög.
Bolagets argument för att undanta 15 personer från turordningsreglerna var att de bedömdes som ”väldigt kundanknutna”, uppger Magnus Lagerqvist. Själv tycker han att DHL inte tar till vara den kompetens som finns inom företaget.
– Från det att varslen lades har företaget haft ungefär tre och en halv månad på sig att omplacera och internutbilda medlemmar.
Magnus Lagerqvist efterlyser ett samlat grepp från LO med kvotering av andelen inhyrda på företag.
– Det här är en jättestor stridsfråga. Det handlar om rätten till våra jobb och om vi ska kunna ha dem kvar.
Hur Transport ska gå vidare i ärendet har man inte riktigt bestämt än.
– Vi får se vilken bog vi ska driva det på, säger Magnus Lagerqvist.
Transports lokala förhandlingsombud på DHL heter Amet Kantur. Han berättar att de första av hans kollegor började skriva på uppsägnings-handlingarna i tisdags, denna vecka. Terminalarbetarna kommer att sluta succesivt eftersom de har uppsägningstider på mellan en och sex månader.
Amet Kantur har arbetat på terminal i 28 år och på DHL i drygt fyra. Han är själv inte berörd, men beskriver en tung, ledsen stämning på terminalen.
– Allt tyder på att DHL, Schenker och hela klabbet bara vill gå mot inhyrning av personal. DHL har 104 tillsvidareanställda. Nu säger man upp 63, det betyder att man gör sig av med 60 procent av de fast anställda.
Amet Kantur har en känsla av att alla de stora företagen på olika sätt försöker kringgå den svenska trygghetslagstiftningen, för att minska sina kostnader för personal och administration.
– Utvecklingen är inte alls trevlig. Man känner knappt någon stolthet i arbetet längre. Inom vår yrkeskår är vi rädda för det som nu sker inom åkeribranschen med inhyrning av utländsk arbetskraft. Står vår bransch på tur?
– Det har blivit väldigt hårt på arbetsmarknaden, riktigt ruttet. Jag hoppas att den här frågan kommer upp inför nästa val. Jag tror det kan bli en väldigt het potatis