Drygt tio fordon har klampats
Det har blivit lättare att driva in böter från lastbilschaufförer som bryter mot bland annat kör- och vilotider och cabotageregler. I hela landet har ett tiotal tunga fordon låsts fast efter en lagändring, Flest i södra Sverige. I Göteborg har det räckt med hot - så har avgifterna betalats.
Att betalningsviljan ökat blir klart när Transportarbetaren ringer runt till några polisregioner i landet. Frågan gäller hur poliserna upplever effekterna av den skärpta lagstiftning som stegvis införts för att ”hyfsa” åkeribranschen och skapa mer jämlik konkurrens.
Det handlar om möjligheten att klampa, det vill säga låsa fast, fordon som begår olika lagbrott, vilken infördes den 1 mars i år. Den 1 juli blev det också möjligt att hålla kvar fordon i upp till ett dygn, om föraren inte betalade sina böter.
Till det ska läggas att polisen redan från årsskiftet kan begära en mer kännbar sanktionsavgift på 40000 kronor för brott mot cabotagebestämmelserna. De reglerar utländska företags möjligheter att köra inrikestrafik i Sverige och andra EU-länder.
– Bara vetskapen om de nya reglerna verkar avskräckande. Vi är väldigt nöjda med de verktyg vi fått och drar oss inte för att använda dem, säger Christoffer Hallgren på trafikpolisen i Västernorrland.
Han räknar till en klampning, hittills, och två, tre fall när polisen lagt beslag på frakthandlingar, fordonsnycklar eller registreringsskyltar. Den åtgärden ligger steget före att låsa fast hjulen på ett fordon och har använts i sammanlagt cirka 20 fall i landet i stort.
Tunga fordon kan också hållas kvar genom så kallade ventil-lås som sätts på däcken och sakta släpper ut luften.
Christoffer Hallgren pekar också på betydelsen av att beslagta handlingar:
– Du kan inte leverera gods om du inte har frakthandlingar med dig. Ingen accepterar det.
Men även om poliserna över lag är nöjda med den nya lagstiftningen så efterlyser de som Transportarbetarens reporter pratar med ytterligare skärpningar. De kan sammanfattas:
• Om resurserna omfördelades så att trafikpoliserna blev fler på vägen skulle betydligt fler tunga fordon stoppas och lagföras.
• Om tidsgränsen på 24 timmar för att hålla kvar fordon utökades eller avskaffades helt så skulle lagstiftningen fungera mer avskräckande. 24 timmar kan tas ut som dygnsvila av en chaufför.
I den täta lastbilstrafiken i södra Sverige har polisen sedan årsskiftet stoppat totalt 15 fordon för brott mot cabotageregler, kör- och vilotider och överlast, berättar Lars-Göran Samuelsson.
Han är samordnare för polisens region syd och berättar att polisen klampade nästan hälften, sammanlagt åtta. För övriga bedömde man att det räckte med att ta nycklar och handlingar för att driva in avgifterna.
– Vissa höll vi kvar i två timmar och andra i 22. Vi har fått in pengar från alla utom en förare, men det hade varit lättare om vi inte haft någon tidsgräns, säger Lars-Göran Samuelsson.
Det innebär att region syd drivit in minst två miljoner kronor, summerar han.
– Pengar är det som räknas i transportbranschen, så det är ju bra.
Ett av de klampade fordonen hade så bristfällig styrning och så undermåliga bromsar att ekipaget låstes fast, för att inte utgöra en trafikfara.
De fältarbetande poliserna upplever att det börjat bli lite fler svenska dragbilar i södra Sverige medan Christoffer Hallgren i Västernorrland påpekar att även svenska ekipage kan låsas fast, om de exempelvis har överlast.
– Vi gör ingen skillnad på utländska och svenska chaufförer, betonar han.
I Norrköping, vid Ringeby trafikplats, klampade polisen i Östergötland sin första lastbil den 6 juni. Enligt uppgifter i Svensk åkeritidning och Norrköpings tidningar kördes den av en bulgarisk chaufför, som inte tagit ut sin dygnsvila.
Ytterligare en utländsk lastbil låstes fast nära Sickelsta rastplats vid Kumla den 6 september. Orsaken var bland annat frågetecken kring fordonets godsdeklarationer, uppger orebrotribune.se.
– Vi har inte klampat något fordon. Vi behöver inte. Vi får in pengarna ändå. Ibland får vi vänta lite, men det kommer alltid pengar, säger Bengt Karlsson som är chef för trafikpolisen i Västra Götaland.
Vissa gånger får speditörerna gå in och lägga ut för åkerierna, som avkrävs pengar senare. Bengt Karlsson tror inte att den västsvenska polisen är mer skräckinjagande än i andra landsändar.
– Vi har haft flyt helt enkelt. Det kostar en massa pengar att stå stilla och mottagaren blir förbannad om han inte får sina varor.
Bengt Karlsson tycker massmedier ska sluta fråga efter antal klampningar.
– Antal kronor vi drar in är mycket viktigare.
Hur många kronor har Västra Götaland drivit in då?
– Det har jag inga uppgifter om, men i Skåne har de har tagit många fler än vi, säger Bengt Karlsson.