DSV-åkare i nytt blåsväder?

Åkeriet Team Marc krävs på 5,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en revision av Skatteverket. Verksamheten har flyttats över till ett nytt bolag, med namnet Jörnbring & Clovén. Det uppger en förare som jobbat för det nya åkeriet. Jörnbring & Clovén har 13 lastbilar registrerade. Trots det har Skatteverket inte fått in en enda krona i arbetsgivaravgift från bolaget under 2012 och 2013.

Team Marc är ett av många åkerier som betalat ut chaufförslöner via ”bemanningsföretag” registrerade i Danmark.

I efterhand har Skatteverket granskat utbetalningarna. Myndigheten anser att upplägget kommit till för att lura staten på skatt och arbetsgivaravgifter. Det har sedan lett till att en rad åkerier upptaxerats.

Ett av dem är alltså Team Marc. Företaget har kvar sin hemsida, men det går inte att komma fram på det uppgivna telefonnumret. En kontroll i näringslivsregistret visar att bolagets revisor hoppade av för bara några dagar sedan.

Erica Clovén satt länge som styrelseledamot i Team Marc. Så sent som i juli 2012 skrev hon under företagets årsredovisning.

Clovén har lämnat styrelsen. Nu leder hon i stället Jörnbring & Clovén i Jönköping, ett åkeri som kör för bland annat speditören DSV.

En chaufför, som vi kan kalla David, fick jobb på Jörnbring & Clovén. Han reagerade direkt över villkoren.

– Redan när jag skulle ta bilen fick jag ett förarkort som tillhör en av cheferna. Jag uppmanades att använda både det och mitt eget, för att inte åka dit för brott mot kör- och vilotiderna.

– Dessutom fick jag en magnet att sätta på växellådans givare. Den slår ut hastighetsmätare och färdskrivare. Jag vägrade använda magneten, man ska hålla på reglerna, anser jag.

Enligt David har Jörnbring & Clovén 20-25 bilar i trafik. De flesta bemannas med utländska förare. På Transportstyrelsen finns bara 13 bilar registrerade.

David säger:

– Jag fick inget anställningsbevis och inga lönespecifikationer. Det blev heller inte klarlagt var jag egentligen hade min anställning. I början sa ledningen att det var i åkeriet, men sedan snackades det om bemanningsföretag.

– Lönen strulade. Den utbetalades direkt från åkarens eget konto. När det fattades pengar hävdade företaget att jag fått vad jag skulle, att jag körde på milpeng. Fast det var inte vad vi gjorde upp om när jag anställdes.

Av en slump fick David indikationer på att företaget inte betalar skatt och sociala avgifter. Transportarbetaren har ringt Skatteverket. Där uppger man att ingenting betalats in i arbetsgivaravgift de senaste två kalenderåren.

David uppger att åkeriet styrs av Vojislav ”Vojkan” Petkovic och Erica Clovén. Petkovic är fortfarande styrelseledamot i Team Marc, bolaget som fått Skatteverket på sig. Men han finns inte med som formell företrädare i Jörnbring & Clovén.

Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Erica Clovén för en kommentar, utan framgång. När Transportarbetaren ringer ”Vojkans” nummer svarar en mansröst. Samtalet blir kort:

Är det Vojkan jag talar med?

”Ja.”

Du sitter i ledningen för Team Marc, som fått betalningskrav från Skatteverket. Enligt uppgift är du också med och styr verksamheten i Jörnbring & Clovén. Stämmer det?

”Vem har sagt det?”

Förare jag pratat med.

”Jaha, jag svarar bara på frågor om vi träffas, inte per telefon.”

Vi kan träffas. Men då vill jag först veta att du är anställd eller på annat sätt är verksam i det nya bolaget, Jörnbring & Clovén. Annars känns det meningslöst att åka hela vägen till Jönköping.

”Det svarar jag på när vi träffas.”

Vojkan ber sedan att få återkomma under dagen. Samtalet avslutas.

Efter fem timmar har Vojkan ännu inte ringt tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.