DSV-åkare i nytt blåsväder?
Åkeriet Team Marc krävs på 5,5 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter, efter en revision av Skatteverket. Verksamheten har flyttats över till ett nytt bolag, med namnet Jörnbring & Clovén. Det uppger en förare som jobbat för det nya åkeriet. Jörnbring & Clovén har 13 lastbilar registrerade. Trots det har Skatteverket inte fått in en enda krona i arbetsgivaravgift från bolaget under 2012 och 2013.
Team Marc är ett av många åkerier som betalat ut chaufförslöner via ”bemanningsföretag” registrerade i Danmark.
I efterhand har Skatteverket granskat utbetalningarna. Myndigheten anser att upplägget kommit till för att lura staten på skatt och arbetsgivaravgifter. Det har sedan lett till att en rad åkerier upptaxerats.
Ett av dem är alltså Team Marc. Företaget har kvar sin hemsida, men det går inte att komma fram på det uppgivna telefonnumret. En kontroll i näringslivsregistret visar att bolagets revisor hoppade av för bara några dagar sedan.
Erica Clovén satt länge som styrelseledamot i Team Marc. Så sent som i juli 2012 skrev hon under företagets årsredovisning.
Clovén har lämnat styrelsen. Nu leder hon i stället Jörnbring & Clovén i Jönköping, ett åkeri som kör för bland annat speditören DSV.
En chaufför, som vi kan kalla David, fick jobb på Jörnbring & Clovén. Han reagerade direkt över villkoren.
– Redan när jag skulle ta bilen fick jag ett förarkort som tillhör en av cheferna. Jag uppmanades att använda både det och mitt eget, för att inte åka dit för brott mot kör- och vilotiderna.
– Dessutom fick jag en magnet att sätta på växellådans givare. Den slår ut hastighetsmätare och färdskrivare. Jag vägrade använda magneten, man ska hålla på reglerna, anser jag.
Enligt David har Jörnbring & Clovén 20-25 bilar i trafik. De flesta bemannas med utländska förare. På Transportstyrelsen finns bara 13 bilar registrerade.
David säger:
– Jag fick inget anställningsbevis och inga lönespecifikationer. Det blev heller inte klarlagt var jag egentligen hade min anställning. I början sa ledningen att det var i åkeriet, men sedan snackades det om bemanningsföretag.
– Lönen strulade. Den utbetalades direkt från åkarens eget konto. När det fattades pengar hävdade företaget att jag fått vad jag skulle, att jag körde på milpeng. Fast det var inte vad vi gjorde upp om när jag anställdes.
Av en slump fick David indikationer på att företaget inte betalar skatt och sociala avgifter. Transportarbetaren har ringt Skatteverket. Där uppger man att ingenting betalats in i arbetsgivaravgift de senaste två kalenderåren.
David uppger att åkeriet styrs av Vojislav ”Vojkan” Petkovic och Erica Clovén. Petkovic är fortfarande styrelseledamot i Team Marc, bolaget som fått Skatteverket på sig. Men han finns inte med som formell företrädare i Jörnbring & Clovén.
Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Erica Clovén för en kommentar, utan framgång. När Transportarbetaren ringer ”Vojkans” nummer svarar en mansröst. Samtalet blir kort:
Är det Vojkan jag talar med?
”Ja.”
Du sitter i ledningen för Team Marc, som fått betalningskrav från Skatteverket. Enligt uppgift är du också med och styr verksamheten i Jörnbring & Clovén. Stämmer det?
”Vem har sagt det?”
Förare jag pratat med.
”Jaha, jag svarar bara på frågor om vi träffas, inte per telefon.”
Vi kan träffas. Men då vill jag först veta att du är anställd eller på annat sätt är verksam i det nya bolaget, Jörnbring & Clovén. Annars känns det meningslöst att åka hela vägen till Jönköping.
”Det svarar jag på när vi träffas.”
Vojkan ber sedan att få återkomma under dagen. Samtalet avslutas.
Efter fem timmar har Vojkan ännu inte ringt tillbaka.